Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1666295_0001.png
21. september 2016
J.nr. 16-0820137
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 542 af 24. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del – spørgsmål 315, til skatteministeren
1666295_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del –
spørgsmål 315. Ministeren bedes i sit svar samtidig oplyse provenuet (nominelt og 17-pl) i
hvert af årene 2017-2025.
Svar
I svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del spørgsmål 315 blev der
skønnet over de provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af rentefradraget på
nyudstedte lån fra 2015. I nærværende svar skønnes over de provenumæssige konsekven-
ser (nominelt og 17-pl) for hvert af årene 2017-2025 samt varigt af en afskaffelse af rente-
fradraget på nyudstedte lån fra 2017 og frem.
Negativ nettokapitalindkomst fradrages i grundlaget for den skattepligtige indkomst. I
2017 udgør skatteværdien af fradraget for negativ nettokapitalindkomst – det såkaldte
rentefradrag – 32,9 pct. i en gennemsnitskommune (33,7 pct. inkl. kirkeskat) for årlige
renteudgifter
op til en beløbsgrænse
på 50.000 kr. for ugifte og 100.000 kr. for ægtefæller
1
.
For renteudgifter
over beløbsgrænsen
reduceres skatteværdien af rentefradraget gradvist med
1 pct.-point årligt fra 2012 til 2019, i takt med at sundhedsbidraget udfases (som følge af
Forårspakke 2.0).
I 2019 vil skatteværdien af rentefradraget over beløbsgrænsen således
være reduceret til 24,9 pct. (25,6 pct. inkl. kirkeskat).
En afskaffelse af rentefradraget på nyudstedte lån fra 2017 og frem skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 1,0 mia. kr. i 2017 stigende til ca. 11,6 mia. kr. i 2025
(2017-niveau),
jf. tabel 1.
Virkningen efter tilbageløb og adfærd skønnes til et merprovenu
på ca. 0,8 mia. kr. i 2017 stigende til ca. 9,3 mia. kr. i 2025.
En afskaffelse af rentefradraget skønnes at indebære en afledt adfærdsvirkning i form af
et højere arbejdsudbud. Det skyldes primært, at skatteydere med gæld alt andet lige får en
højere samlet skattebetaling – og dermed en lavere disponibel indkomst – hvilket isoleret
set fører til et øget timearbejdsudbud i kraft af den såkaldte
indkomsteffekt.
Det må yderli-
gere forventes, at en afskaffelse af rentefradraget vil medføre en række afledte adfærds-
virkninger i form af øget opsparing og ændret porteføljesammensætning. Der ses bort fra
disse effekter i svaret.
Når rentefradraget på nyudstedte lån er fuldt udfaset i 2046, skønnes det umiddelbare
merprovenu at udgøre ca. 32,9 mia. kr., svarende til 26,3 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd. Den varige umiddelbare provenuvirkning skønnes at udgøre ca. 25,3 mia. kr., sva-
rende til 20,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Udfasningsprofilen af rentefradraget, der
indebærer et stigende merprovenu, betyder, at den varige virkning er mindre end den
fuldt indfasede virkning i 2046. Det skyldes, at den varige virkning afspejler nutidsværdien
af det fremtidige merprovenu i alle årene, hvor virkningerne i tidligere år vejer tungere
end provenuvirkningerne i senere år.
1
Beløbsgrænsen på 50.000 kr./100.000 kr. fastholdes nominelt og reguleres derfor ikke.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del – spørgsmål 315, til skatteministeren
1666295_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af rentefradraget for nyudstedte lån fra
2017 og frem
Årets niveau
Umiddelbar
Efter
Efter tilbage-
virkning
tilbageløb løb og adfærd
1
1,0
2,0
3,5
5,3
8,4
10,2
12,6
14,0
15,6
82,0
0,8
1,5
2,6
4,0
6,3
7,7
9,5
10,6
11,7
61,9
0,8
1,6
2,8
4,3
6,7
8,2
10,1
11,2
12,5
65,7
2017-niveau
Umiddelbar
Efter
Efter tilbage-
virkning
tilbageløb løb og adfærd
1
1,0
1,9
3,2
4,7
7,2
8,5
10,1
10,8
11,6
32,9
25,3
0,8
1,5
2,4
3,6
5,4
6,4
7,6
8,2
8,8
24,8
19,1
0,8
1,6
2,6
3,8
5,8
6,8
8,1
8,7
9,3
26,3
20,3
Mia. kr.
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Fuldt
indfaset
Varigt
2
Anm.: Kirkeskatten indgår ikke i skatteværdien af rentefradraget. Udfasningen af rentefradraget for nyudstedte lån antages
at følge restløbetiden for husholdningernes beholdning af realkreditudstedelser pr. juni 2016.
1) Ved beregning af adfærdsvirkningen af ændringer i rentefradraget anvendes en selvfinansieringsgrad på -6 pct., dvs. at
en reduktion af rentefradraget indebærer en positiv afledt dynamisk adfærdsvirkning, hvilket er konsistent med de forudsat-
te adfærdsvirkninger af en reduktion af rentefradraget i ”Et
stærkere Danmark – JobReform”.
2) Til brug for beregning af den varige virkning anvendes en merrealrente på 1,26 pct. p.a. (opgjort som renten ift. den
nominelle BNP-vækst).
Kilde: Den forudsatte udvikling i negativ nettokapitalindkomst er konsistent med grundforløbet i ”DK2025
– Et stærkere
Danmark”.
Andelen af den samlede negative nettokapitalindkomst over og under beløbsgrænsen baserer sig på lovmodel-
beregninger på 2014-data fremskrevet i overensstemmelse med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2016.
Opmærksomheden henledes på, at ovenstående skøn for det varige umiddelbare merpro-
venu er lavere end skønnet i svaret til SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del –
spørgsmål 315. Forskellen skyldes hovedsageligt, at den forudsatte udvikling i den samle-
de negative nettokapitalindkomst, som er konsistent med grundforløbet i ”DK2025
– Et
stærkere Danmark”,
er ændret i forhold til tidligere, herunder som følge af en nedjustering
af niveauet for den langsigtede merrealrente.
Side 3 af 3