Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1666393_0001.png
21. september 2016
J.nr. 16-0820145
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 541 af 24. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om, hvad skønnes provenuet (17-pl, henholdsvis før tilbageløb og adfærd, før adfærd og efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd) at være ved at indføre en kørselsafgift på lastbiler i lighed med den, som blev droppet med Vækstplan DK, jf. L 218 (folketingsåret 2012-13), til skatteministeren
1666393_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne provenuet (17-pl, henholdsvis før tilbageløb og adfærd, før
adfærd og efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd) ved at indføre en kørselsafgift på
lastbiler i lighed med den, som blev droppet med Vækstplan DK, jf. L 218 (folketingsåret
2012-13). Ministeren bedes i sit svar samtidig oplyse provenuet (nominelt og 17-pl) i
hvert af årene 2017-2025.
Svar
I forbindelse med
Vækstplan DK
fra 2013 blev det besluttet ikke at indføre de ellers plan-
lagte kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler. Det planlagte system for kørselsafgif-
terne var teknisk komplekst, og de forventede implementerings- og driftsomkostninger
udgjorde en betydelig del af det samlede forventede provenu.
Regeringen mener overordnet, at det er rimeligt, at bilister fra udlandet, som kører på de
danske veje, er med til at betale for en god vejinfrastruktur her i landet. Danmark deltager
i Eurovignetten, der er en fælles periodebaseret brugsafgift, der opkræves af såvel danske
som udenlandske lastbiler for benyttelse af vejnettet i Danmark, Luxembourg, Nederlan-
dene og Sverige. EU-reguleringen af afgifter på lastbiler giver ikke mulighed for samtidig
anvendelse af periodebaserede brugsafgifter og kilometerbaserede kørselsafgifter. Hvis
Danmark ønsker at indføre kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler, må vi derfor
ophøre med at opkræve Eurovignetteafgiften.
Regeringen forventer, at kilometerbaserede kørselsafgifter med tiden bliver en realitet i
mange lande, herunder også i Danmark. Kilometerbaserede kørselsafgifter er forbundet
med store udviklingsomkostninger. Hvis Danmark alene skulle gå forrest, ville vi løbe en
stor økonomisk risiko. Der er ikke aktuelt planer om at indføre nye komplekse og om-
kostningstunge systemer til opkrævning af kørselsafgifter, hverken for person- eller lastbi-
ler. Der foreligger derfor heller ikke specifikke og opdaterede skøn for provenu, omkost-
ninger, adfærd, tilbageløb mv. ved indførelse af en konkret model for kørselsafgifter for
lastbiler.
Der er imidlertid, jf. tabel 1-3, foretaget en opregning af de skøn, der lå til grund for pro-
venuvurderingerne i
Vækstplan DK.
Det var oprindeligt planlagt, at ordningen ville kunne
implementeres med virkning fra medio 2015. I forbindelse med opdateringen er det for-
udsat, at systemet kan etableres primo 2019. Der er således ikke forudsat provenueffekter
i 2017 og 2018.
Som det fremgår, ville der, ved anvendelse af forudsætningerne fra 2013, kunne blive tale
om et umiddelbart varigt provenu på ca. 1,4 mia. kr. Tilsvarende kan der skønnes et varigt
provenu efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd på henholdsvis 875 mio. kr. og
820 mio. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om, hvad skønnes provenuet (17-pl, henholdsvis før tilbageløb og adfærd, før adfærd og efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd) at være ved at indføre en kørselsafgift på lastbiler i lighed med den, som blev droppet med Vækstplan DK, jf. L 218 (folketingsåret 2012-13), til skatteministeren
1666393_0003.png
Tabel 1. Skønnet umiddelbart provenu ved kørselsafgifter på lastbiler. 2017-niveau
Mio. kr., 2017-niveau
Kilometerbaserede kør-
selsafgifter
Bortfald af Eurovignetten
Drifts- og etableringsom-
kostninger
Afskrivning på program-
udgifter
Samlet umiddelbart
provenu
Kilde: Skatteministeriet
Varigt
2.070
-340
-335
-5
1.390
2019
2.445
-430
-360
-45
1.610
2020
2.405
-420
-360
-45
1.580
2021
2.370
-415
-360
-40
1.555
2022
2.345
-405
-360
-40
1.535
2023
2.320
-400
-360
-40
1.515
2024
2.290
-390
-360
-40
1.500
2025
2.265
-385
-360
-40
1.475
Tabel 2. Skønnet umiddelbart provenu samt provenu efter tilbageløb og adfærd ved indførelse af
kørselsafgifter på lastbiler. 2017-niveau
Mio. kr., 2017-niveau
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og
adfærd
Kilde: Skatteministeriet
Varigt
1.390
875
820
2019
1.610
1.005
940
2020
1.580
985
920
2021
1.555
965
905
2022
1.535
955
895
2023
1.515
940
880
2024
1.500
930
870
2025
1.475
915
855
Tabel 3. Skønnet umiddelbart provenu samt provenu efter tilbageløb og adfærd ved indførelse af
kørselsafgifter på lastbiler. Løbende priser
Mio. kr., løbende
priser
Umiddelbart prove-
nu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og
adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2019
1.715
1.070
1.000
2020
1.735
1.080
1.010
2021
1.765
1.095
1.025
2022
1.800
1.115
1.045
2023
1.835
1.135
1.065
2024
1.865
1.155
1.085
2025
1.900
1.175
1.100
Provenuskønnene for indførelse af kilometerbaserede kørselsafgifter er opgjort i 2017-
niveau i tabel 1 og tabel 2 og i løbende priser i tabel 3. Provenuskøn for bortfald af Euro-
vignetten er beregnet ved hjælp af 2017-budgetteringen og ligeledes opgjort i henholdsvis
2017-niveau og løbende priser.
Side 3 af 3