Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1674435_0001.png
11. oktober 2016
J.nr. 16-0831202
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 535 af 24. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om en opdatering af provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del - spørgsmål 318, til skatteministeren
1674435_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere provenuskønnet i svar SAU (folketingsåret 2014-15, 1.samling)
alm. del – spørgsmål 318. Ministeren bedes i sit svar samtidig oplyse provenuet nominelt
og i året 2017-2025.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse af spørgsmålet.
I besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 318 (2014-15) skønnes over de provenumæssige
effekter ved at skærpe beskatningen af fonde på fire måder:
1. Fonde beskattes af alle udbytter og avancer.
2. Ophævelse af transparensreglen for fonde.
3. Begrænsning af fradraget for uddeling og hensættelser.
4. Ophævelse af konsolideringsfradraget.
Ved beregningen er taget udgangspunkt i skøn over det strukturelle niveau for fondenes
uddelinger og indtægter i 2012 og 2013 samt i 2014, når de relevante oplysninger for dette
år har været tilgængelige.
Ved den i spørgsmålet nævnte tidligere besvarelse blev det beregningsteknisk antaget, at
evt. tilbageløb blev modsvaret af ændringer i fondenes fradragsberettigede uddelinger.
Denne antagelse er blevet revurderet som led i det lovforberedende arbejde ifm. L71
Afskaffelse af fondes konsolideringsfradrag mv.
(2015-16), således at der beregningsteknisk for-
udsættes et tilbageløb på 20 pct. Der er ikke indregnet konkrete skøn for de adfærdsmæs-
sige tilpasninger, som de i spørgsmålet nævnte ændringer kan give anledning til.
Endelig skal det bemærkes, at provenuvurderingen er foretaget for de enkelte ændringer
isoleret, og der er således ikke indregnet eventuelle effekter på tværs af de enkelte stram-
ninger. Det betyder, at de beregnede provenuskøn ikke kan summeres.
Ad 1) Fonde beskattes af alle udbytter og avancer
Efter reglerne i fondsbeskatningsloven beskattes fonde ligesom aktieselskaber. Det inde-
bærer bl.a., at fonde ikke beskattes af udbytter eller avancer fra datterselskaber (fondens
ejerandel udgør 10 pct. eller derover), hvad end disse er børsnoterede eller unoterede.
Desuden beskattes fondene kun af 70 pct. af deres udbytter fra unoterede porteføljeaktier
(fondens ejerandel er under 10 pct.), de resterende 30 pct. er skattefrie. Avancer ved salg
af unoterede porteføljeaktier er helt skattefrie.
Ifølge oplysningerne i SKATs systemer modtog fondene i gennemsnit skattefrie udbytter
for 7,5 mia. kr. i perioden 2012-2014 opregnet til 2017-niveau. Hvis disse udbytter gøres
selskabsskattepligtige, vil det medføre et umiddelbart årligt merprovenu på varigt ca. 1,6
mia. kr. ved en selskabsskattesats på 22 pct.
Der foreligger ikke oplysninger om størrelsen af fondenes realiserede skattefrie avancer.
Disse må imidlertid formodes at være relativt begrænsede sammenholdt med indtægterne
fra skattefrie udbytter, da fondene næppe foretager større salg af datterselskabsaktier.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om en opdatering af provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del - spørgsmål 318, til skatteministeren
1674435_0003.png
Tabel 1. Nominelt merprovenu ved at ophæve fondes mulighed for skattefrie udbytter
Mio. kr.
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu
efter tilbageløb
Merprovenu
efter tilbageløb
og adfærd
Varig
virkning
1.650
1.320
2017
1.650
1.320
2018
1.700
1.360
2019
1.760
1.410
2020
1.810
1.450
2021
1.870
1.500
2022
1.930
1.550
2023
1.990
1.600
2024
2.060
1.650
2025
2.120
1.700
1.320
1.320
1.360
1.410
1.450
1.500
1.550
1.600
1.650
1.700
Anm.: Det antages beregningsteknisk, at fondenes skattefrie udbytter fremadrettet vokser i takt med nominelt BNP.
Kilde Skatteministeriet
Såfremt der indføres skattepligt af fondes udbytteindtægter, skabes der et incitament til, at
disse fx ejer datterselskabsaktierne via et mellemliggende holdingselskab, hvorved udbyt-
ter udloddet fra det underliggende driftsselskab fortsat vil være skattefrie. En sådan om-
lægning er ikke indregnet i provenuskønnet.
Ad 2) Ophævelse af transparensreglen for fonde
Selskabsskattelovens § 3, stk. 4, vedrører aktieselskaber og andre selskaber, der overve-
jende (i praksis 75 pct. af kapitalen) ejes af en forening, fond m.v., som har et almenvel-
gørende eller på anden måde almennyttigt formål. Bestemmelsen indebærer, at indkom-
sten i selskabet er skattefri, i det omfang den udloddes til foreningen/fonden og anvendes
til uddelinger eller hensættelser.
En ophævelse af transparensreglen vil indebære, at indkomsten i sådanne selskaber vil
blive selskabsbeskattet. På baggrund af oplysninger fra en række store fonde for perioden
2012 til 2014 skønnes de overførte og dermed fradragsberettigede beløb som følge af
transparensreglen at udgøre ca. 5,7 mia. kr. årligt (opregnet til 2017-niveau). På dette
grundlag kan det årlige merprovenu ved en ophævelse af transparensreglen beregnes til et
merprovenu på knap 1,3 mia. kr. årligt ved en selskabsskattesats på 22 pct.
Ved en isoleret afskaffelse af transparensreglen skabes der et skattemæssigt incitament til,
at fonde, der i dag ejer datterselskaber og benytter transparensreglen, organiserer sig såle-
des, at selve fonden direkte ejer virksomheden. Herved vil uddelingerne fortsat være fra-
dragsberettigede også selv om transparensreglen ophæves. Det vil trække i retning af, at
merprovenuet kan blive mindre end her angivet.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om en opdatering af provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del - spørgsmål 318, til skatteministeren
1674435_0004.png
Tabel 2. Nominelt merprovenu ved at ophæve af transparensreglen for fonde
Varig
virkning
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Mio. kr.
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu
efter tilbageløb
Merprovenu
efter tilbageløb
og adfærd
1.250
1.000
1.250
1.000
1.290
1.040
1.340
1.070
1.380
1.100
1.420
1.140
1.470
1.170
1.520
1.210
1.560
1.250
1.610
1.290
1.000
1.000
1.040
1.070
1.100
1.140
1.170
1.210
1.250
1.290
Anm.: Det antages beregningsteknisk, at fondenes skattefrie udbytter fremadrettet vokser i takt med nominelt BNP.
Kilde Skatteministeriet
Ad 3) Begrænsning af fradraget for uddeling og hensættelser
Fonde omfattet af fondsbeskatningsloven kan fradrage uddelinger m.v. til almenvelgø-
rende eller almennyttige formål i den skattepligtige indkomst. Fonde og brancheforenin-
ger kan endvidere fradrage uddelinger m.v., der sker til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige
formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, når modtagerne af
uddelingerne er skattepligtige heraf.
På baggrund af fondenes uddelinger i årene 2012 og 2013 skønnes det strukturelle niveau
for fondenes almennyttige uddelinger at udgøre ca. 9,5 mia. kr. i 2017-niveau. En del af
disse uddelinger finansieres via skattefrie udbytter og avancer, hvorfor kun ca. 60 pct. af
disse uddelinger skønnes at medføre fradrag i den skattepligtige indkomst.
I spørgsmålet henvises der til en ”begrænsning” af fradraget. En sådan begrænsning kan
foretages således, at fradraget eksempelvis udgør 60 pct. af de fradragsberettigede udde-
linger. Det vil medføre et umiddelbart varigt merprovenu på ca. 700 mio. kr. årligt.
Tabel 3. Nominelt merprovenu ved at nedsætte fradraget for uddelinger til 60 pct.
Mio. kr.
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu
efter tilbageløb
Merprovenu
efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virkning
730
580
580
2017
730
580
580
2018
750
600
600
2019
780
620
620
2020
800
640
640
2021
830
660
660
2022
850
680
680
2023
880
700
700
2024
910
730
730
2025
940
750
750
Anm.: Det antages beregningsteknisk, at fondenes skattefrie udbytter fremadrettet vokser i takt med nominelt BNP.
Kilde Skatteministeriet
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om en opdatering af provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del - spørgsmål 318, til skatteministeren
1674435_0005.png
Ad 4) Ophævelse af konsolideringsfradraget
Fonde kan foretage fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapitalen. Fradraget
kan fra og med 2016 maksimalt udgøre 4 pct. af indkomstårets uddelinger til almenvelgø-
rende og almennyttige formål.
På baggrund af ovenstående skøn over fondenes uddelinger mv. (jf.
Ad 3 Begrænsning af
fradraget for uddeling og hensættelser)
vurderes en ophævelse af fondenes konsolideringsfradrag
at medføre et umiddelbart merprovenu på 50 mio. kr. årligt.
Tabel 4. Nominelt merprovenu ved at ophæve konsolideringsfradraget for fonde
Varig
virkning
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Mio. kr.
Umiddelbart
merprovenu
Merprovenu
efter tilbageløb
Merprovenu
efter tilbageløb og
adfærd
50
40
40
50
40
40
50
40
40
50
40
40
55
45
45
55
45
45
55
45
45
60
45
45
60
50
50
60
50
50
Anm.: Det antages beregningsteknisk, at fondenes skattefrie udbytter fremadrettet vokser i takt med nominelt BNP.
Kilde Skatteministeriet
Side 5 af 5