Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1650915_0001.png
8. juni 2016
J.nr. 16-0688376
Indsats
Samrådsspørgsmål AJ og AK
- Tale til besvarelse af spørgsmål AJ og AK den 14. juni 2016
[Spørgsmål
AJ]
Med henvisning til analysen ”Mistede oplysninger
i forbindelse med fravalg af revision – Analyse af
2014-regnskaberne” fra FSR – danske revisorer of-
fentliggjort i maj 2016, hvori det fremgår, at der er
sket en markant stigning i antallet af virksomheder,
der fravælger revision, bedes ministeren redegøre
for, hvordan dette påvirker skattegabet og SKATs
kontrolmuligheder over for disse virksomheder.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0002.png
[Spørgsmål
AK]
Under henvisning til Statsrevisorernes beretning
nr. 06/2015 om SKATs kontrolindsats over for
små og mellemstore virksomheder, hvori det bl.a.
konkluderes, at SKATs kontrolindsats over for
disse virksomheder ikke er tilfredsstillende, at over
halvdelen har fejl i selvangivelsen, og at virksom-
hedernes oplevede opdagelsesrisiko er faldet mar-
kant, bedes ministeren redegøre for, hvordan mi-
nisteren vil sikre, at dette billede ændres, så det
ikke vil få negativ betydning for skattegabet, der i
2014 blev opgjort til 8,8 mia. kr. for små og mel-
lemstore virksomheder.
Side 2 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0003.png
[Indledning]
Tak for de to spørgsmål, som jeg har aftalt med
udvalget, at jeg besvarer samlet. Det er forståeligt,
at der er en stor interesse for, hvordan vi bedst
muligt minimerer skattegabet.
Indledningsvis vil jeg dog gerne understrege, at
der overordnet set er to balancegange, man bør
have sig for øje, når vi taler om omfanget og tilret-
telæggelsen af kontrolarbejdet i SKAT. Det gælder
også i forhold til de spørgsmål, hr. Jeppe Bruus har
stillet mig.
Side 3 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0004.png
For det første har vi politikere et ansvar for at
finde den rette balance mellem, at det på den ene
side skal være let at drive virksomhed i Danmark,
og at det på den anden side er nødvendigt at gen-
nemføre en vis kontrol af virksomhedernes skat-
tebetaling.
For det andet har SKATs ledelse et ansvar for hele
tiden at finde de redskaber – lige fra vejledning til
uanmeldte kontroller – der giver den største effekt
på skattegabet. Det er nemlig ikke altid kontrol,
der er den rigtige løsning.
Side 4 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0005.png
[Besvarelse
af spørgsmål AJ]
I spørgsmål AJ er jeg blevet bedt om at redegøre
for, hvordan det stigende antal virksomheder, der
fravælger revision, påvirker SKATs kontrolmulig-
heder og skattegabet.
For mig er det vigtigt, at vi hele tiden prøver at
skabe de bedst mulige rammevilkår for at drive
virksomhed i Danmark.
Jeg er derfor også tilfreds med, at et bredt flertal i
Folketinget senest i 2013 under den daværende re-
gering valgte at lempe revisionspligten for at
Side 5 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0006.png
mindske de administrative byrder for virksomhe-
derne.
[Betydning
for SKATs kontrolmuligheder]
Konkret betyder lempelsen af revisionspligten jo
ikke overraskende, at virksomhederne i højere
grad vil fravælge revisionen. Det siger sig selv.
Lempelsen vil lette virksomhedernes administra-
tive byrder, og det er godt. Men det betyder natur-
ligvis også, at SKAT helt lavpraktisk ikke længere
har revisionsoplysningerne at læne sig op af, når
de skal udsøge og risikovurdere virksomheder til
kontrol. Så det er et godt eksempel på en af de
Side 6 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0007.png
svære balancegange, der er i politik. Jeg mener
dog, at vi har fundet den rette balance på nuvæ-
rende tidspunkt.
Det er nemlig heldigvis sådan, at flere af de virk-
somheder, der fravælger egentlig revision, anven-
der andre former for revisorydelser, fordi særligt
mindre virksomheder har brug for en eller anden
form for bistand til deres regnskaber. Et lavere an-
tal egentlige revisioner er altså ikke ensbetydende
med, at virksomhederne ikke har haft besøg af en
revisor.
Side 7 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0008.png
Samtidig er det vigtigt at understrege, at SKAT
også bruger flere andre oplysninger til at risikovur-
dere virksomhederne ud fra. Det kan være oplys-
ninger, der viser noget generelt om virksomheder-
nes adfærd, som hvis virksomheder fx gentagne
gange indberetter for sent, har gæld til det offent-
lige eller på anden måde signalerer, at de ikke har
styr på deres regnskab og skatteafregning.
[Betydning
for skattegabet]
I forhold til, hvilken betydning lempelsen af revi-
sionspligten har haft på skattegabet, så har SKAT
Side 8 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0009.png
oplyst mig, at der ikke er foretaget direkte opgø-
relser, der viser, hvordan virksomhedernes fravalg
af revision påvirker skattegabet.
Det er det dog selvfølgelig klart, at der isoleret set
er en potentiel risiko for, at det
kan
have en nega-
tiv effekt på skattegabet, når SKAT ikke har de
oplysninger, som revisionen bidrager med.
Men skattegabet vil kun blive påvirket negativt i
de tilfælde, hvor virksomheden har fravalgt revi-
sion, og revisionen ville have fundet fejl, og kun
hvis SKAT ikke ville have fundet fejlene via andre
oplysninger.
Side 9 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0010.png
Man skal jo huske på, at når en virksomhed fra-
vælger revision, betyder det ikke nødvendigvis, at
virksomheden snyder eller har intention om at
snyde. Heldigvis vil langt de fleste jo gerne afregne
deres skat korrekt.
Når det er sagt, er det dog klart, at vi også hele
tiden skal overveje, om vi har fundet den rette ba-
lance mellem tillid og kontrol. Og det leder mig
naturligt over til besvarelsen af det næste spørgs-
mål.
Side 10 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0011.png
[Besvarelse
af spørgsmål AK]
I spørgsmål AK er jeg således blevet bedt om at
redegøre for, hvordan jeg som minister vil sikre, at
de kritikpunkter, som Rigsrevisionen har påpeget
i beretningen fra 2015 om SKATs kontrolindsats
over for små og mellemstore virksomheder, ikke
vil få negativ betydning for skattegabet.
Jeg vil naturligvis gerne slå fast, at jeg finder det
meget beklageligt, at så mange små og mellem-
store virksomheder har fejl i skatten. Det har jeg –
og ikke mindst SKATs ledelse – fokus på at få
gjort noget ved, men der findes desværre ingen
snuptagsløsninger.
Side 11 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0012.png
Som jeg skrev i min ministerredegørelse den 4.
marts 2016, er det dog helt afgørende, at SKAT –
om man så må sige – ”doserer medicinen” rigtigt
i forhold til de udfordringer, de skal løse.
Ifølge SKATs undersøgelser af regelefterlevelse –
de såkaldte compliance-undersøgelser – så har de
små og mellemstore virksomheder relativt mange
fejl eller uregelmæssigheder i deres skatteafreg-
ning. Det er dog kun en mindre andel, der bevidst
snyder.
Side 12 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0013.png
Der er således én eller flere fejl i omkring halvde-
len af de små og mellemstore virksomheders skat-
teafregning. Fire femtedele af virksomhederne har
dog ikke lavet fejlene bevidst. Fx kan fejl i skatte-
afregningen i en lille tømrervirksomhed skyldes, at
de simpelthen har svært ved at forstå og få afreg-
net skatten og afgifterne korrekt.
Ifølge SKATs undersøgelser er det således kun
omkring én femtedel af de virksomheder, der har
fejl i skatteafregningen, der helt bevidst har snydt.
Side 13 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0014.png
[Løsninger]
For at sikre, at Rigsrevisionens kritikpunkter imø-
dekommes, er det derfor vigtigt, at balancere ind-
satsen mellem på den ene side at sikre en forebyg-
gende og vejledende indsats over for dem, som
ikke forstår reglerne og ikke prøver at snyde, og
samtidig have en målrettet og konsekvent kontrol
over for dem, som bevidst prøver at snyde.
[Forebyggende]
SKAT skal derfor hjælpe de virksomheder, som
ubevidst laver fejl, med bedre at forstå skattereg-
lerne. Ellers laver virksomhederne bare de samme
Side 14 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0015.png
fejl igen næste år – selv om de har været igennem
en ressourcekrævende skatterevision.
SKAT har derfor allerede fokus på at gøre det så
nemt som muligt for virksomhederne at forstå
reglerne og betale den rigtige skat blandt andet
gennem vejledning, samarbejde med erhvervs- og
brancheorganisationer samt udvikling af automa-
tiserede og digitale løsninger.
Mere konkret har SKAT fx udviklet en app, der
gør det muligt for bl.a. den selvstændige virksom-
hedsejer at håndtere indberetning af moms via
mobiltelefonen, ligesom du også via app’en kan
Side 15 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0016.png
købe dagsbeviser til gulpladebiler. Desuden er
SKAT ved at udvikle initiativet NemVirksomhed,
som skal reducere enkeltmandsvirksomheders
tidsforbrug på bogføring og afregning.
Derudover afholder SKAT løbende informations-
møder og webinarer for fx nystartede virksomhe-
der.
[Kontrol]
SKAT skal dog stadig sikre en effektiv kontrol, der
er målrettet de virksomheder, som bevidst snyder.
Side 16 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0017.png
Derfor er SKAT – som jeg skrev i min ministerre-
degørelse – i gang med et fokuseret arbejde for at
skabe et bedre datagrundlag, bedre udsøgnings-
værktøjer og en mere målrettet prioritering af ind-
satsen på kontrolområdet.
Det er dog en lang, sej rejse, og der er ingen snup-
tags-løsninger. Men målet er, at SKAT i endnu hø-
jere grad vil blive i stand til at prioritere kontrol-
ressourcerne dér, hvor de vurderes at have størst,
blivende effekt på skattegabet.
Side 17 af 18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren kan tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 14/6-16 om betydningen for skattegabet og SKATs kontrolmuligheder, når virksomheder fravælger revision, til skatteministeren
1650915_0018.png
[Afslutning]
Som afslutning vil jeg naturligvis gerne under-
strege, at jeg altid er åben for at diskutere ram-
merne for SKATs kontrol og ikke mindst, hvad
der skaber de bedste vilkår for at drive virksomhed
i Danmark.
Tak for ordet.
Side 18 af 18