Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1652228_0001.png
Talepunkt til Skatteudvalget 15. juni forud
for ECOFIN 17. juni 2016
9. juni 2016
F5
På dagsordenen for ECOFIN 17. juni er der flere sager af relevans for
Skatteudvalget. Det gælder skatteundgåelsesdirektivet, afgift på finansiel-
le transaktioner og omvendt betalingspligt på moms. Jeg har ingen be-
mærkninger til sagerne om Kommissionens skatterapporter og adfærds-
kodeksgruppen vedr. erhvervsbeskatning, som efter oversendelse af sam-
lenotatet er blevet taget af dagsordenen. Der er tale om jævnligt tilbage-
vendende statusorienteringer af ECOFIN. Jeg vil generelt henvise til sam-
lenotatet om sagerne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om talepapir fra samrådet den 15. juni 2016 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 17. juni 2016, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AL, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1652228_0002.png
Side 2 af 5
Skatteundgåelsesdirektivet
ECOFIN drøftede den 25. maj forslaget om skatteundgåelsesdirektivet
uden at nå frem til en endelig løsning. Der ventes nu enighed om et kom-
promis ad de linjer, som man forhandlede sig frem til på sidste møde.
Kompromiset er et fremskridt i kampen mod skatteundgåelse, men lemper
desværre lidt på direktivets regler for at kunne opnå enighed.
Der ventes at blive lempet på den såkaldte CFC-regel for beskatning af
overskud i udenlandske kontrollerede selskaber. Direktivet ventes at give
landene mulighed for at vælge én ud af to modeller, ligesom OECD-
anbefalingerne gør.
Den
ene
model – den mest lempelige – betyder, at et EU-land kun skal
beskatte overskud i udenlandske kontrollerede selskaber, når der er tale
om selskabskonstruktioner uden reelt økonomisk formål. Modellen vil om-
fatte alle udenlandske kontrollerede selskaber, både i tredjelande og i an-
dre EU-lande.
Den
anden
model – den mest ambitiøse – vil derimod medføre, at over-
skuddet i udenlandske kontrollerede selskaber beskattes uanset formålet
med virksomhedsaktiviteten. EU-landene kan selv bestemme, om man vil
beskatte selskaber i tredjelande eller alle lande, inklusive andre EU-lande.
De to modeller er begge indeholdt i OECD’s BEPS anbefalinger. Det ven-
tes ikke muligt at opnå enighed om kun at medtage den stramme af de to
modeller, eller regler, der måtte være endnu strammere.
Fra regeringens side havde vi gerne set en stram og entydig EU-
minimumsregel for CFC-beskatning, som gælder både mellem EU-
landene og i forhold til tredjelande. Vi vil dog kunne fastholde de eksiste-
rende strammere danske regler.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om talepapir fra samrådet den 15. juni 2016 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 17. juni 2016, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AL, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1652228_0003.png
Side 3 af 5
Der ventes heller ikke opbakning til, at direktivet inkluderer den såkaldte
switch-over regel om, at indkomst fra fx aktiebesiddelser i lavskattelande
uden for EU skal beskattes, når de indføres i EU. Regeringen havde ger-
ne set, at EU-landene fik en fælles minimumsregel på dette område. Vi vil
dog også hér kunne beholde de eksisterende danske regler på området.
Regeringen kan samlet set acceptere formandskabets kompromisforslag
for at lande direktivet, som sikrer et EU-regelsæt i overensstemmelse med
OECD-anbefalingerne, og som udgør et fremskridt, selv om det ikke er så
ambitiøst, som vi fra dansk side havde ønsket. Vi vil selvfølgelig generelt
fortsætte arbejdet for ambitiøse regler mod skatteundgåelse på selskabs-
området.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om talepapir fra samrådet den 15. juni 2016 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 17. juni 2016, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AL, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 4 af 5
Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
Vi skal på ny drøfte status for et forstærket samarbejde om en afgift på
finansielle transaktioner (FTT). Vi drøftede senest sagen i december
2015. Situationen er uændret: En gruppe på ti lande overvejer en FTT
inden for rammerne af et forstærket samarbejde, men uden at være nået i
mål. De ti lande er Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Græken-
land, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet. Estland er ikke længere en
del af landekredsen.
De ti lande blev i december 2015 enige om en erklæring med en ramme-
aftale med nogle overordnede principper for FTT’en. Det var dengang må-
let at blive enige inden udgangen af juni i år, dvs. denne måned. Det er
endnu ikke sket, og der er fortsat væsentlige udeståender om grundlæg-
gende forhold. Det er altså fortsat uklart, om der kan opnås enighed.
Danmark lægger sammen med andre ikke-deltagende lande vægt på, at
et evt. forslag tager hensyn til de lande, der ikke deltager.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om talepapir fra samrådet den 15. juni 2016 om skattesager på ECOFIN-rådsmødet den 17. juni 2016, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AL, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 5 af 5
Omvendt betalingspligt for moms
Vi skal drøfte mulige midlertidige undtagelser fra det generelle momssy-
stem. Nogle lande vil gerne i højere grad kunne bruge såkaldt omvendt
betalingspligt for moms, som vi drøftede på ECOFIN 15. januar.
Omvendt betalingspligt for moms indebærer kort sagt, at momsen på le-
verancer mellem virksomheder indbetales af den
købende
virksomhed i
stedet for – som normalt – den
sælgende
virksomhed. I dag anvendes
omvendt betalingspligt for moms på grænseoverskridende handler mellem
virksomheder.
Især vil Tjekkiet gerne igangsætte et pilotprojekt med mulighed for gene-
relt at anvende omvendt betalingspligt på indenlandske varer og tjenester
i Tjekkiet som indsats mod forskellige former for momssvig. Kommissio-
nen mener dog ikke, at omvendt betalingspligt er den bedste løsning. Der
er ikke fremsat et konkret lovgivningsmæssigt forslag på nuværende tids-
punkt.
EU-landene har tidligere drøftet sagen og var delte i spørgsmålet. Relativt
mange lande syntes villige til at give Tjekkiet og evt. andre lande lov at
gennemføre et sådant pilotprojekt. Men der er også en del skeptiske lan-
de. Regeringen vil kunne acceptere, at andre EU-lande får øget mulighed
for at indføre indenlandsk omvendt betalingspligt for moms som et midler-
tidigt pilotprojekt.
Bekæmpelse af momssvig er højt prioriteret både herhjemme og i EU. På
sidste møde drøftede ECOFIN Kommissionens handlingsplan på moms-
området og blev enige om konklusioner med vægt på fælles tiltag mod
momssvig, herunder styrket administrativt samarbejde og informationsud-
veksling. Dette vil der under alle omstændigheder blive arbejdet videre
med.