Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1650893_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 363
Offentligt
Klik og vælg dato
J.nr. 16-0501631
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 363 af 15. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Ann Giessing
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 363 med de nyeste tal for det månedlige inddrivelsesprovenu af restancer i de 12 måneder før EFI blev lukket, til skatteministeren
1650893_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det månedlige inddrivelsesprovenu af restancer var i de 12
måneder før EFI blev lukket, og i samtlige måneder efter EFI blev lukket inklusiv seneste
tal?
Svar
SKAT besluttede d. 8. september 2015 at stoppe al automatisk inddrivelse via it-systemet
Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI), da analyser fra Kammeradvokaten viste, at brugen af
systemet medførte en række alvorlige fejl, herunder at der i visse tilfælde er foretaget
ulovlig inddrivelse.
I tabel 1 nedenfor fremgår det månedlige inddrivelsesprovenu i perioden august 2014 til
marts 2016, dvs. fra 12 måneder før EFI blev lukket i september 2015 og så frem til og
med marts 2016.
Tabel 1. Inddrivelsesprovenu for offentlige restancer august 2014 - marts 2016
Mio.
kr.
2014
2015
2016
366
51
552
112
1223
164
603
608
505
666
jan
feb
marts
april
maj
juni
juli august
327
436
sep
336
249
okt
411
61
nov
420
98
dec
426
37
Anm.: De kursiverede tal dækker perioden efter nedlukningen af EFI i september 2015.
Som det fremgår af tabel 1, er inddrivelsesprovenuet efter suspenderingen af al automa-
tisk inddrivelse i september 2015 reduceret betydeligt. Det skyldes primært, at alle auto-
matiske inddrivelsesaktiviteter er stoppet, men også at alle frivillige indbetalinger, efter
ophør af de automatiske inddrivelsesprocesser i EFI, skal konteres manuelt, så der er sik-
kerhed for, at beløbene anvendes til at dække retskraftige fordringer (dvs. gældskrav hvor
der lovligt kan inddrives). Tilsvarende gælder manuelle modregninger i overskydende
skatter mv.
Det bemærkes i øvrigt, at der ved udgangen af marts 2016 henstod modtagne betalinger
mv. på 685 mio. kr., som ikke er placeret som betalinger på retskraftige fordringer. Det
potentielle inddrivelsesprovenu herfra indgår ikke i opgørelsen.
Side 2 af 2