Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1650897_0001.png
29. juni 2016
J.nr. 16-0709899
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 495 af 6. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Magnus Heunicke (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint jævnfør regeringsgrundlaget forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1650897_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint
jævnfør regeringsgrundlaget forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i
forhold til kommunens indbyggertal?
Svar
Det fremgår af regeringsgrundlaget
Sammen for fremtiden,
at regeringen har en ambition om
at sænke skatten på den sidst tjente krone med 5 procentpoint. Det bemærkes i den for-
bindelse, at regeringen endnu ikke har lagt sig fast på indholdet i den kommende skattere-
form.
Topskatten beregnes efter gældende regler af et grundlag bestående af den personlige
indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over en grænse på 41.900 kr. (det
dobbelte for ægtefæller), i det omfang summen overstiger topskattegrænsen på 467.300
kr. (2016-niveau). Som led i 2012-skattereformen forhøjes topskattegrænsen gradvist frem
til 2022 til 489.000 kr. (2016-niveau), svarende til ca. 531.500 kr. i lønindkomst før fradrag
af AM-bidrag.
Topskattesatsen er 15 pct., men det skrå skatteloft på hhv. 51,95 pct. for personlig ind-
komst og 42,0 pct. for positiv nettokapitalindkomst kan medføre nedslag i topskatten,
hvorved den effektive topskattesats for mange topskatteydere reelt er mindre end 15 pct.
En reduktion af topskattesatsen og det skrå skatteloft for personlig indkomst med 5 pct.-
point skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5,0 mia. kr. (2022-regler i
2016-niveau), svarende til ca. 880 kr. pr. indbygger. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et
mindreprovenu på ca. 2,6 mia. kr., svarende til ca. 460 kr. pr. indbygger,
jf. tabel 1.
Tabellen viser endvidere konsekvenserne for de enkelte kommuner. Således skønnes
mindreprovenuet i fx Albertslund kommune til ca. 12 mio. kr. i umiddelbar virkning,
svarende til ca. 440 kr. pr. indbygger. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenu-
et til ca. 7 mio. kr., svarende til ca. 230 kr. pr. indbygger.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint jævnfør regeringsgrundlaget forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1650897_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af at nedsætte topskatten med 5 pct.-point
Mindreprovenu
(mio. kr.)
Umiddelbar
virkning
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
5.000
12
57
19
46
7
15
15
19
23
72
81
1
27
16
90
38
218
25
40
100
19
420
87
14
64
58
22
47
8
21
63
20
Efter tilbageløb
og adfærd
2.650
7
30
10
24
4
8
8
10
12
38
43
1
14
9
47
20
115
13
21
53
10
221
46
7
34
30
12
25
4
11
33
11
Gennemsnit pr.
indbygger
1
(kr.)
Umiddelbar
virkning
880
440
2.290
450
950
250
370
420
530
1.630
1.690
700
320
570
460
2.250
760
2.090
420
900
2.500
370
5.580
1.270
630
1.300
1.410
360
830
260
450
1.020
700
Efter tilbageløb
og adfærd
460
230
1.210
240
500
130
200
220
280
860
890
370
170
300
240
1.180
400
1.100
220
470
1.320
190
2.940
670
330
680
740
190
440
130
240
540
370
fortsættes
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint jævnfør regeringsgrundlaget forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1650897_0004.png
Tabel 1. Konsekvenser af at nedsætte topskatten med 5 pct.-point
Mindreprovenu
(mio. kr.)
Umiddelbar
virkning
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
46
68
22
43
25
40
29
56
98
26
5
37
11
13
48
509
42
1
29
6
17
197
3
21
22
4
9
14
17
44
14
119
13
Efter tilbageløb
og adfærd
24
36
12
23
13
21
15
29
52
14
3
20
6
7
25
268
22
0
15
3
9
104
2
11
11
2
5
7
9
23
7
63
7
Gennemsnit pr.
indbygger
1
(kr.)
Umiddelbar
virkning
520
1.370
340
620
420
450
550
1.120
3.950
640
240
970
230
530
530
860
700
70
1.050
310
390
3.580
1.850
490
570
200
230
480
520
540
630
600
400
Efter tilbageløb
og adfærd
270
720
180
320
220
240
290
590
2.080
340
120
510
120
280
280
450
370
40
550
160
210
1.880
970
260
300
100
120
250
270
280
330
320
210
fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 495: MFU spm. om, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint jævnfør regeringsgrundlaget forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1650897_0005.png
Tabel 1. Konsekvenser af at nedsætte topskatten med 5 pct.-point (2023-regler)
Mindreprovenu
(mio. kr.)
Umiddelbar
virkning
36
20
38
21
101
269
18
3
82
54
18
30
26
22
13
5
22
24
44
10
14
44
17
23
10
111
11
63
19
2
32
113
279
Efter tilbageløb
og adfærd
19
11
20
11
53
142
9
2
43
28
10
16
14
12
7
3
12
13
23
5
7
23
9
12
5
59
6
33
10
1
17
59
147
Gennemsnit pr.
indbygger
1
(kr.)
Umiddelbar
virkning
370
690
670
630
1.180
4.830
460
770
910
910
390
380
1.190
760
580
240
380
580
590
240
360
1.030
1.110
450
230
1.000
290
660
410
310
540
540
840
Efter tilbageløb
og adfærd
190
360
350
330
620
2.540
240
410
480
480
210
200
620
400
310
130
200
310
310
120
190
540
580
240
120
520
150
350
220
160
290
280
440
2016-niveau
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Anm: Forudsat en parallel nedsættelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst og uændret skråt skatteloft for kapital-
indkomst.
1: I beregningen af gennemsnittet er anvendt det samlede antal indbyggere uanset alder.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen. 2013-data fremskrevet med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, decem-
ber 2015.
Side 5 af 5