Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1651099_0001.png
29. juni 2016
J.nr. 16-0727151
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 488 af 2. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om at oplyse antallet af domme, bøder m.v. årligt de sidste 5 år, når nu SKAT ikke opgør et samlet provenu af de digitale indberetninger, til skatteministeren
1651099_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 463 oplyse antal-
let af domme, bøder m.v. årligt de sidste 5 år, når nu SKAT ikke opgør et samlet provenu
af de digitale indberetninger? Ministeren bedes desuden redegøre for de kriterier for risiko
og væsentlighed, som SKATs kontrolindsats målrettes efter, og for udviklingen af risici
og væsentlighed de sidste 5 år.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT foretager ikke særskilte registreringer af straffesager som følge af virksomheders
digitale indberetninger af skatte- og momsindbetalinger. Det er derfor ikke muligt at op-
lyse antallet af domme, bøder mv. årligt de sidste fem år.
For at tilrettelægge den samlede kontrolindsats så hensigtsmæssigt og effektivt som muligt
anvender SKAT overordnet set kriterierne ”væsentlighed” og ”risiko” som grundlag for
prioriteringen mellem kontrolprojekter. Kriterierne har før såvel som nu til formål at mål-
rette aktiviteterne mod de skattearter, brancher, skatteydere mv., hvor risikoen for fejl el-
ler svindel er størst, eller hvor omfanget af potentielle fejl og svindel er væsentligt, også
selvom risikoen måske er forholdsvis lav.
SKAT vurderer og prioriterer sin indsats ud fra en række væsentligheds- og risikokriterier,
herunder den direkte effekt på skattegabet, den mere langsigtede og strukturelle effekt,
om projekterne er bundne opgaver for SKAT, om projekterne bidrager med ny viden og
innovative løsninger, samt om projekterne skaber synlighed af SKATs indsats. Der henvi-
ses i øvrigt til side 7 i SKATs Kontrolaktivitetsplan 2016,
jf. SAU alm. del Bilag 134.
Eksempelvis kan nævnes SKATs projekt ”Uberettiget fradrag for underskud”, som er pri-
oriteret ud fra en samlet vurdering af de nævnte kriterier. Bl.a. har indsatsen en direkte ef-
fekt på provenuet ved at regulere for uberettigede skattemæssige fradrag for underskud i
virksomheden samt uretmæssige fradrag for moms i virksomheder, der ikke har rentabel
drift for øje, dvs. hobbyvirksomheder. Gennem indsatsen indsamles desuden ny viden på
området, der bruges til at vurdere, hvorvidt og hvordan der kan ske nye yderligere tiltag.
Endelig skaber projektet synlighed om reglerne og SKATs kontrol på området, fx gen-
nem dialog med og udlevering af vejledningsmateriale til brancheforeninger.
Inden for hvert kontrolprojekt sker den konkrete udsøgning og udvælgelse af borgere og
virksomheder til kontrol efter risiko og væsentlighed i forhold til de specifikke skattemæs-
sige forhold, som projektet skal begrænse eller afdække, som fx målrettet kontrol af uret-
mæssige fradrag for private udgifter eller undersøgelse af virksomhedernes generelle regel-
efterlevelse. Kriterier for risiko og væsentlighed er således ikke de samme i alle kontrolpro-
jekter.
SKAT arbejder hele tiden på at videreudvikle og forfine grundlaget for prioriteringen
mellem kontrolprojekter og udvælgelsen af konkrete borgere og virksomheder til kontrol
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om at oplyse antallet af domme, bøder m.v. årligt de sidste 5 år, når nu SKAT ikke opgør et samlet provenu af de digitale indberetninger, til skatteministeren
1651099_0003.png
efter kriterierne væsentlighed og risiko. Det handler bl.a. om forbedring af datagrundlaget
og risikoafdækningen, opbygning af mere viden om effekter af SKATs indsats, herunder
om skatteyderen fremadrettet ændrer adfærd i forhold til korrekt selvangivelse, samt vide-
reudviklingen af forskellige værktøjer til at understøtte en stringent og målrettet priorite-
ring af kontrolindsatsen, både centralt og i det enkelte kontrolprojekt. Der er således tale
om en langsigtet udvikling, der på sigt vil bidrage til at forbedre grundlaget for SKATs
indsats.”
Side 3 af 3