Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1650926_0001.png
29. juni 2016
J.nr. 16-0727151
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 486 af 2. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at oplyse, hvilke oplysninger der samles og deles som følge af projektet Fælles Myndighedsindsats, til skatteministeren
1650926_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 400 oplyse, hvilke
oplysninger der samles og deles som følge af projektet Fælles Myndighedsindsats? Mini-
steren bedes herudover oplyse, hvordan den nuværende opbyggende fase adskiller sig fra
de tidligere indsatser, og hvilke konkrete initiativer projektet har afstedkommet indtil
videre. Endelig bedes ministeren oplyse, om der eksisterer en arbejdsgruppe eller lign.,
der understøtter de årlige møder, hvad mødefrekvensen er, og om ministeren kan frem-
sende referat fra seneste møde.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Fsva. de oplysninger, der samles og deles som følge af projektet Fælles Myndighedsind-
sats, anvender projektet anmeldelser om sort arbejde og sort økonomi fra både borgere,
virksomheder eller myndigheder, hvor anmeldelsen kræver en udgående kontrol for at
afdække, om der bliver afregnet korrekte skatter og afgifter.
Anmeldelserne bliver kun videresendt og delt med andre myndigheder, hvis anmeldelser-
ne indeholder konkrete oplysninger om, at der er sket en overtrædelse af den lovgivning,
som den pågældende myndighed administrerer. I projektet risikovurderer og udvælger
SKAT desuden selv sager på virksomheder i forhold til at begrænse sort arbejde.
Fælles Myndighedsindsats videresender og deler oplysninger fra udgående kontroller, hvis
der i forbindelse med kontrollen modtages oplysninger, der indikerer en overtrædelse af
den lovgivning, som den pågældende myndighed administrerer, som fx oplysninger der
indikerer socialt bedrageri.
Fsva. hvordan den nuværende opbyggende fase adskiller sig fra de tidligere indsatser,
bemærkes det, at ressourcetildelingen til Fælles Myndighedsindsats er ændret i 2016,
jf.
besvarelse af SAU alm. del 485.
Projektets lokalisering er derfor blevet ændret, og de tidlige-
re ti lokale kontaktudvalg er erstattet af tre større kontaktudvalg. Det betyder, at samar-
bejdet mellem SKAT og de 98 kommuner er blevet samlet i større netværk og større
faglige miljøer.
Som supplement til kontaktudvalgene har projektet etableret en Task Force, hvor formå-
let bl.a. er at skabe en gensidig erfaringsudveksling mellem de deltagende myndigheder på
overordnet myndighedsniveau. Dertil har kontaktudvalgene indledt et sideløbende sam-
arbejde med Kommunernes Landsforening omkring videreudvikling af kontaktudvalgs-
møder og et forbedret samarbejde i relation til kontrol af logbøger.
Fsva. konkrete initiativer, har projektet udarbejdet en analyse af effekten ved at pålægge
virksomheder at føre logbog. Analysen er færdiggjort, og der arbejdes på nuværende vide-
re med analysens anbefalinger med henblik på at vurdere implementering af eventuelt
foreslåede initiativer.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om at oplyse, hvilke oplysninger der samles og deles som følge af projektet Fælles Myndighedsindsats, til skatteministeren
1650926_0003.png
Endvidere er der på baggrund af projektet udviklet og udbudt tre webinarer, som skal
hjælpe og vejlede de mindre virksomheder, der har udfordringer med korrekt registrering
af ansatte, indeholdelse af A-skat mv., salgsregistrering og udfyldelse af logbøger.
Fsva. understøttelsen af de årlige møder, er Projekt Fælles Myndighedsindsats forankret
ved en projektejer samt en landsdækkende tovholder i København og har kontaktperso-
ner placeret på projektets øvrige lokationer i hhv. Horsens, Tønder og Fredensborg.
Kontaktpersonerne, tovholder og projektejer mødes månedligt med henblik på at sikre
fremdriften i projektet.
Fsva. mødefrekvensen afholdes der årligt ca. to statusmøder på direktionsniveau samt fire
koordinerende møder på ledelsesniveau. Derudover afholdes der regionalt regelmæssige
planlægningsmøder.
Referater fra det seneste møde i Kontaktudvalg København samt møde i Task Forcen er
vedlagt besvarelsen. Der er ikke referater fra statusmøderne på direktionsniveau.”
Side 3 af 3