Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1650907_0001.png
29. juni 2016
J.nr. 16-0727151
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 482 af 2. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om at oplyse udviklingen i omfanget af timer og økonomi brugt på vejledningsindsatser målrettet forebyggelse af fejl i indberetninger over de sidste 5 år over for borgere og virksomheder, til skatteministeren
1650907_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 398 oplyse udvik-
lingen i omfanget af timer og økonomi brugt på vejledningsindsatser målrettet forebyg-
gelse af fejl i indberetninger over de sidste 5 år over for borgere og virksomheder?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Vejledningsindsatser målrettet forebyggelse af fejl i indberetninger definerer SKAT som
værende den vejledning, som borgerne og virksomhederne modtager fra SKAT, for at de
er i stand til at opgøre, angive og betale korrekte skatter, moms og afgifter. Denne vejled-
ning foregår via telefon, mail, visiteret tidsbestilling, skat.dk, informationsmøder, kam-
pagner mv.
Som det fremgår af tabel 1 nedenfor, følger udviklingen i forbrugte timer på vejlednings-
indsatser stort set den generelle udvikling i det totale årsværksforbrug i SKAT. Mens
årsværksforbruget i SKAT totalt set er faldet med ca. 22 pct. fra 2011 til 2015, er vejled-
ningsindsatsen målt på timeforbrug faldet med ca. 24 pct. i samme periode. Estimatet for
lønforbruget på vejledning er baseret på timetallet på vejledning og følger således udvik-
lingen i timeforbrug på vejledning.
Nedgangen i timeforbruget på vejledningsindsatser kan bl.a. tilskrives, at SKAT i 2013
lukkede for den generelle personlige betjening og indførte visiteret tidsbestilling. Endvi-
dere skyldes nedgangen de løbende forbedringer af skat.dk, som er en af SKATs centrale
vejledningskanaler, hvilket bidrager med flere selvbetjeningsmuligheder. Desuden kan
nævnes, at borgernes årsopgørelse indeholder flere forudfyldte oplysninger, som medvir-
ker til mindre behov for vejledning og dermed færre borgerhenvendelser.
Tabel 1. Timer, årsværksforbrug samt udgifter i SKAT brugt på vejledning i årene 2011-15
2011
Årsværk totalt i SKAT
1
Indeks (2011=100)
Timer på vejledning
2
Indeks (2011=100)
Årsværk på vejledning
3
4
2012
7.463
96
1.027.000
100
786
381
2013
6.829
88
898.000
87
688
333
2014
6.195
80
789.000
77
604
293
2015
6.066
78
779.000
76
596
289
7.768
100
1.030.000
100
789
383
Lønforbrug, mio. kr. 16-pl
1
2
3
4
Årsværksforbruget for hele SKAT fremgår af SKATs årsrapporter.
Udtræk fra SKATs tidsregistreringssystem, nettotimer afrundet til hele 1.000.
Timerne forbrugt til vejledning er omregnet til årsværk og herefter ganget med standardlønsatsen for SKAT pr. årsværk.
En oversigt over de samlede udgifter til vejledning vil ud over lønforbrug til de forbrugte årsværk også indeholde en andel af SKATs
overheadudgifter.
Side 2 af 2