Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1636763_0001.png
Talepunkt til Skatteudvalget 19. maj forud
for ECOFIN 25. maj 2016
17. maj 2016
F5
På dagsordenen for ECOFIN 25. maj er der to sager af relevans for Skat-
teudvalget. Det gælder skatteundgåelsesdirektivet og rådskonklusionerne
om momssvig.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-16 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet m.v., til finansministeren
1636763_0002.png
Side 2 af 5
Skatteundgåelsesdirektivet
ECOFIN skal forsøge at opnå enighed om et kompromis om direktivet
mod skatteundgåelse på selskabsområdet. Direktivet indeholder seks reg-
ler, der skal imødegå de mest udbredte former for skatteundgåelse:
1) En regel, der begrænser selskabers rentefradragsret. Det skal modvir-
ke konstruktioner, hvor indkomst føres ud af EU som rentebetalinger til
datterselskaber i lavskattelande, og der samtidig gives skattefradrag i
EU-hjemlandet.
2) En regel om såkaldt ”exit-beskatning” af indkomstskabende aktiver,
der flyttes ud af EU-lande eller mellem EU-lande til fx en filial i et lav-
skatteland. Det skal modvirke, at aktiver flyttes til lande, hvor indkom-
sten beskattes lavere.
3) En såkaldt ”switch-over” regel om, at indkomst fra fx aktiebesiddelser i
lavskattelande uden for EU skal beskattes, når de indføres i EU.
4) En såkaldt ”CFC-regel” om, at moderselskaber skal beskattes af over-
skud i datterselskaber i lavskattelande uden for EU.
5) En regel om såkaldte ”hybride mismatches”, der skal forhindre dobbelt
ikke-beskatning eller dobbelt skattefradrag som følge af, at to EU-
lande har forskellige skattemæssige behandlinger af fx en transaktion
mellem to forbundne selskaber.
6) En generel antimisbrugs-regel, hvor skattemyndighederne kan se bort
fra selskabsmæssige arrangementer, der ikke har kommercielle be-
grundelser, men alene har til formål at undgå skat.
Direktivet følger især af OECD’s anbefalinger på området (de såkaldte
BEPS-anbefalinger), og skal sikre en koordineret implementering i EU.
Reglerne er langt hen ad vejen på linje med eksisterende danske værns-
regler mod selskabsskatteundgåelse. Direktivet vil dog medføre behov for
visse tilpasninger af dansk selskabsskattelovgivning. Der er tale om et
minimumsdirektiv, så hvert land kan opretholde strammere nationale reg-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-16 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet m.v., til finansministeren
1636763_0003.png
Side 3 af 5
ler end direktivet. Danmark skal således ikke lempe sine regler, men på
enkelte områder skal de danske regler formentlig strammes. I dag har vi
fx ikke en generel antimisbrugs-regel i Danmark.
Der er endnu ikke enighed om alle direktivets regler. De fleste lande og
formandskabet lægger vægt på at følge OECD’s anbefalinger så tæt som
muligt. Nogle lande ønsker dog mere lempelige udformninger af nogle af
reglerne.
Regeringen støtter OECD’s anbefalinger og en effektiv implementering
heraf i EU. Skatteundgåelse er et problem, som skal løses i fællesskab
internationalt. Regeringen foretrækker i det lys formandskabets kompro-
misforslag, der vil sikre et EU-regelsæt i overensstemmelse med OECD-
anbefalingerne. Vi er dog i sidste ende fleksible for kompromiser, der kan
lande sagen så tæt på anbefalingerne som muligt. Vi vil stadig kunne op-
retholde strammere nationale regler, uanset udfaldet.
ECOFIN ventes også at vedtage konklusioner om andre tiltag i arbejdet
mod skatteundgåelse. Konklusionerne ventes at slå fast, at Rådet frem
mod 2017 vil etablere en fælles EU-sortliste over skattely, der ikke vil
samarbejde med EU-landenes skattemyndigheder osv. Konklusionerne
ventes også at lægge op til et projekt om automatisk udveksling af oplys-
ninger om ejerskab af selskaber mv. Panama-sagen har vist, hvor vigtigt
det er for skattemyndighederne at kunne spore selskabskonstruktioners
reelle ejere. Regeringen støtter fuldt ud de ventede konklusioner.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-16 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet m.v., til finansministeren
1636763_0004.png
Side 4 af 5
Rådskonklusioner om momssvig mv.
Kommissionens nye handlingsplan for momsområdet indeholder konkrete
tiltag mod momssvig og overvejelser om udviklingen af EU’s momssy-
stem. Der foreligger endnu ingen konkrete lovgivningsforslag.
ECOFIN ventes at vedtage konklusioner om handlingsplanen med fokus
på konkrete tiltag mod svindel. Det gælder styrket samarbejde mellem
myndighederne om blandt andet udveksling af informationer. Konkret ar-
bejdes der på et analyseværktøj, som skal hjælpe skattemyndighederne
med at afsløre mistænkelige mønstre i momstransaktioner. Regeringen
ser meget positivt på sådanne tiltag. Momssvindel er et grænseoverskri-
dende problem, og internationalt samarbejde er derfor centralt.
Kommissionen har også foreslået tiltag på momsområdet, der kan lette
administrative byrder for virksomheder, når de sælger varer i flere EU-
lande. Regeringen ser ligeledes positivt på sådanne tiltag.
På længere sigt ønsker Kommissionen, at der indføres såkaldt ”forbrugs-
landsbeskatning” for grænseoverskridende salg mellem virksomheder.
Det vil fx betyde, at der altid vil blive opkrævet dansk moms på en vare,
som sælges fra en virksomhed i et andet EU-land til en virksomhed i
Danmark (I dag sker grænseoverskridende handel mellem virksomheder i
praksis uden moms). Regeringen ser positivt på forslaget, men der kan
næppe forventes enighed om en sådan model på kort sigt.
Derudover åbner Kommissionen for overvejelser om at gøre det mere
fleksibelt for landene nationalt at fastsætte reducerede momssatser på
forskellige varegrupper. Det er vi fra dansk side imod, men også her vil
det blive svært at opnå enighed. Der vil muligvis kunne opnås enighed om
enkelte nye konkrete områder, hvor man må indføre reducerede moms-
satser. (Storbritannien har fx et stærkt ønske om at kunne nedsætte
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-16 om skattespørgsmål på ECOFIN-rådsmødet m.v., til finansministeren
Side 5 af 5
momsen på hygiejneprodukter til kvinder, som er blevet støttet af Det Eu-
ropæiske Råd (!)).
Der ventes således bred opbakning til de konkrete tiltag mod blandt andet
momssvig på den korte bane, mens der er mere delte meninger om mere
grundlæggende ændringer af momssystemet. Det ventes afspejlet i råds-
konklusionerne. Regeringen støtter de ventede rådskonklusioner, og må
se nærmere på de enkelte tiltag, når der kommer konkrete forslag.