Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1643692_0001.png
7. juni 2016
J.nr. 16-0651101
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 461 af 17. maj 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om provenukonsekvenserne af at ophæve CO2-afgiften for det kvoteomfattede energiforbrug fra 2017 og frem, til skatteministeren
1643692_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenukonsekvenserne ved af at ophæve CO
2
-afgiften for
det kvoteomfattede energiforbrug fra 2017 og frem. Ministeren bedes angive det umid-
delbare provenutab, provenutabet efter tilbageløb samt provenutabet efter tilbageløb og
adfærd til og med 2025. Endvidere bedes ministeren angive arbejdsudbudseffekten samt
effekten på CO
2
-udledningerne uden for kvotesektoren.
Svar
En samfundsmæssig optimal regulering af CO
2
-udledning kræver, at prisen på at udlede
CO
2
er den samme overalt og svarer til de samfundsøkonomiske omkostninger ved en
ekstra udledning. Det kan opnås ved afgifter eller kvoter, hvor der er samme pris på ud-
ledningen på tværs af anvendelser.
CO
2
-udledninger i Danmark er som udgangspunkt reguleret ved enten EU's kvotesystem
eller national CO
2
-afgift. CO
2
-udledninger, der er omfattet af kvotesystemet, er som ho-
vedregel fritaget for CO
2
-afgift for at sikre mod dobbeltregulering. Fossile brændsler
anvendt til fremstilling af fjernvarme på kvoteomfattede værker er imidlertid både kvote-
omfattet ift. CO
2
-udledningen og pålagt CO
2
-afgift.
Med
Aftaler om Vækstplan DK
som SRSF-regeringen indgik med Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti i 2013 blev dobbeltreguleringen med CO
2
af el afskaffet.
En afskaffelse af CO
2
-afgiften på fossile brændsler til fjernvarme skønnes at medføre et
umiddelbart mindre provenu på ca. 575 mio. kr. i 2017,
jf. tabel 1.
Det forudsættes, at der
vil blive brugt mindre vedvarende energi (VE), hvilket vil give et merprovenu fra energi-
og CO
2
-afgifterne på fossil varme, ligesom det skønnes at medføre, at der skal betales
mindre i støtte til VE. På den baggrund skønnes det med betydelig usikkerhed, at min-
dreprovenuet efter adfærd og tilbageløb udgør ca. 50 mio. kr. i 2017. Mindreprovenuet
skønnes at falde over tid, da det forventes, at VE-andelen stiger.
Arbejdsudbudseffekten skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr. årligt fra 2017-2025 og ca. 5
mio. kr. varigt. I
tabel 1
indgår arbejdsudbudseffekten sammen med den øvrige adfærd.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart
mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
575
550
50
550
525
50
525
500
50
525
500
50
500
475
50
475
450
50
475
450
50
450
425
50
425
400
50
Varigt
175
175
25
Anm.: Der er afrundet til nærmest 25 mio. kr. I beregningen er der medtaget effekten af lavere fjernvarmeudgifter til det
offentlige som følge af afskaffelsen af dobbeltreguleringen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om provenukonsekvenserne af at ophæve CO2-afgiften for det kvoteomfattede energiforbrug fra 2017 og frem, til skatteministeren
1643692_0003.png
Afskaffelse af CO
2
-afgiften på fossile brændsler, der anvendes til fremstilling af fjernvar-
me, vil medføre en øget CO
2
-udledning fra kvoteomfattede virksomheder fra dansk om-
råde, men påvirker ikke den samlede kvoteomfattede CO
2
-udledning i EU.
Afskaffelsen vil gøre varme inden for kvotesektoren billigere og dermed mere fordelag-
tigt. Det kan føre til et skifte fra fx individuel opvarmning, som ikke er omfattet af kvote-
systemet, til fjernvarme, der er kvoteomfattet. Det kan medføre et fald i CO
2
-udledningen
uden for kvotesektoren, hvorved der på globalt plan vil ske en reduktion af CO
2
-
udledningerne.
Side 3 af 3