Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1643736_0001.png
7. juni 2016
J.nr. 16-0647347
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 458 af 13. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige marginalløn i kroner og ører for en ekstra times arbejde før og efter skat for hvert indkomstdecil i 2016-priser for årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014, til skatteministeren
1643736_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål 336 redegøre for den
gennemsnitlige marginalløn i kroner og ører for en ekstra times arbejde før og efter skat
(altså timelønnen i 2016-priser før og efter skat) for hvert indkomstdecil i 2016-priser for
årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014? Hvis den gennemsnitlige timeløn for hvert
decil ikke er tilgængelig, bedes ministeren beregne et estimat.
Svar
I svaret på SAU (alm. del) spørgsmål nr. 336 vises de gennemsnitlige skatter og de gen-
nemsnitlige marginalskatter for befolkningen opdelt efter placering i indkomstfordelingen
(deciler) i årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014.
Den gennemsnitlige timeløn før skat for personer i de nævnte grupper er beregnet som
gennemsnittet af timelønnen for alle voksne personer under folkepensionsalderen, der
har arbejdet i mere end ca. 100 timer,
jf. tabel 1.
Det er således kun personer, der har ar-
bejdet ud over en vis minimumsgrænse, der indgår i opgørelsen. Det bemærkes, at der
ikke foreligger præcise oplysninger om timelønnen på personniveau.
Tabel 1. Timelønninger før skat (2016-niveau) efter indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
1990
Kr.
165,20
156,02
157,50
162,34
165,30
169,58
175,00
180,48
188,17
223,62
180,34
2000
Kr.
154,24
146,54
151,47
157,86
164,94
173,02
181,30
189,12
202,30
261,90
188,37
2005
Kr.
160,70
153,88
158,73
165,37
173,30
182,60
191,92
202,51
216,24
279,83
199,26
2010
Kr.
170,08
162,43
166,27
173,64
181,11
190,98
202,30
214,89
232,84
321,03
214,04
2014
Kr.
164,62
159,71
162,34
168,77
177,19
187,93
199,63
212,94
233,68
323,12
211,77
Anm.: Timelønningerne er opgjort for 18-64-årige og er eksklusive pensionsbidrag (både egne og arbejdsgiveres). Opgørel-
sen af lønindkomst er mindre nøjagtig i 1990 end i de efterfølgende år. Opgørelse af arbejdstid sker på basis af ATP-indbe-
taling, hvilket kan føre til en vis usikkerhed i de opgjorte timelønninger og kan påvirke en sammenligning af timelønninger
imellem indkomstdeciler og imellem år. Opdelingen på indkomstdeciler sker på basis af familiens ækvivalerede disponible
indkomst og omfatter hele befolkningen inkl. børn (0-17-årige) og personer over 64 år, jf. svaret på SAU (alm. del) spørgs-
mål nr. 336.
Kilde: Lovmodelberegninger på basis af 33,3 pct. af befolkningen, dog 3,3 pct. for 1990.
Timelønnen efter skat for personer i de nævnte grupper er beregnet ved at sammenholde
timelønningerne, der ligger til grund for opgørelsen i tabel 1, med de pågældende perso-
ners marginalskattesatser,
jf. tabel 2.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige marginalløn i kroner og ører for en ekstra times arbejde før og efter skat for hvert indkomstdecil i 2016-priser for årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014, til skatteministeren
1643736_0003.png
Tabel 2. Timelønninger efter skat (2016-niveau) efter indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
1990
Kr.
97,68
78,38
74,52
73,47
71,49
71,38
73,01
73,43
73,90
83,80
76,21
2000
Kr.
88,77
79,21
78,41
78,20
79,61
81,93
83,46
83,75
86,89
105,56
86,20
2005
Kr.
96,60
88,69
89,78
90,92
92,34
93,38
93,95
94,86
97,82
115,63
97,05
2010
Kr.
108,89
98,91
99,90
102,47
105,03
108,15
111,57
114,55
119,58
154,44
116,17
2014
Kr.
103,81
97,42
97,89
100,28
103,78
107,82
111,87
116,52
122,67
157,18
116,36
Anm.: Timelønningerne efter skat er opgjort for 18-64-årige og beregnet på basis af timelønne før skat,
jf. tabel 1,
og de
marginalskatteprocenter, der er anført i tabel 5 i svaret på SAU (alm. del) spørgsmål nr. 336.
Kilde: Lovmodelberegninger på basis af 33,3 pct. af befolkningen, dog 3,3 pct. for 1990.
Forskellen mellem timelønningerne før og efter skat svarer
ikke
til marginalskatterne i ta-
bel 5 i svaret på SAU (alm. del) spørgsmål nr. 336, da der i beregningen af sidstnævnte
også indgår personer uden lønindkomst.
Udviklingen i efter-skat timelønnen afspejler dels udviklingen i før-skat timelønnen, dels
virkninger af marginalskatteændringer. Eksempelvis blev den højeste marginalskat fra
2005 til 2010 reduceret fra ca. 63 pct. til ca. 56 pct., hvilket svarer en før-skat lønstigning
på ca. 19 pct. I samme periode blev marginalskatten på det laveste trin også reduceret,
men knap så kraftigt (i størrelsesorden ca. 5 pct.).
Forskellen mellem de gennemsnitlige timelønninger før og efter skat skal i øvrigt fortol-
kes med forsigtighed og kan ikke benyttes til at beregne de gennemsnitlige ændringer i
marginalskatten.
Teknisk baggrundsinformation
Timelønnen for den enkelte person er skønsmæssigt opgjort som årslønnen divideret
med et groft mål for den samlede præsterede arbejdstid. Årslønnen er opgjort eksklusive
bidrag til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, herunder ATP-bidrag.
Da der ikke foreligger oplysninger om den eksakte arbejdstid, baseres opgørelsen på et
skøn, som er baseret på ATP-indbetalingerne, som de enkelte arbejdsgivere foretager.
Oplysningerne om disse videreformidles til Danmarks Statistik.
Skønnet over den præsterede arbejdstid er på denne måde forbundet med en vis usikker-
hed. Det er fx ikke muligt at skelne mellem, om en person har et fuldtidsarbejde (37 timer
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige marginalløn i kroner og ører for en ekstra times arbejde før og efter skat for hvert indkomstdecil i 2016-priser for årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014, til skatteministeren
1643736_0004.png
pr. uge) eller en noget lavere arbejdstid – ned til et niveau på ca. 27 timer, da der skal be-
tales samme ATP-bidrag, hvis arbejdstiden er 27 timer eller mere. Det er heller ikke mu-
ligt at se, i hvilket omfang personerne arbejder udover 37 timer pr. uge (hvis det foregår
for samme arbejdsgiver). Disse forhold vil føre til en overvurdering af timelønnen, navn-
lig i de høje indkomstdeciler.
Det bemærkes, at der ses bort fra indkomst fra selvstændig erhvervsvirksomhed, da der
ikke er oplysninger om arbejdsomfang for de selvstændige. Af samme grund ses bort fra
indkomster i form af arbejdsmarkedsbidragspligtige honorarer mv. og udenlandsk lønind-
komst.
I beregningerne af timelønnen er det konkret forudsat, at fuldtidsbeskæftigelse (med høje-
ste ATP-indbetaling) svarer til en årlig arbejdstid på 1.924 timer, dvs. inklusive ferie og
søgnehelligdage. Hvis timelønnen i stedet opgøres på basis af en årlig arbejdstid eksklu-
sive ferie, vil timelønningerne ligge ca. 17 pct. højere.
Omregningen af lønnen i de enkelte år til 2016-niveau er sket på samme måde som i sva-
ret på SAU (alm. del) spørgsmål nr. 336.
Den tekniske opgørelse af årslønnen i 1990 adskiller sig lidt fra opgørelserne i de efterføl-
gende år, primært fordi der ikke skulle beregnes arbejdsmarkedsbidrag i 1990. I 1990 er
det således ikke altid er muligt at adskille lønindkomst fra andre typer af indkomster. Det
kan betyde, at den opgjorte løn i 1990 er overvurderet i forhold til de efterfølgende år.
Forskellen i lønniveauer i 1990 og efterfølgende år vil derfor ikke fuldt ud være et udtryk
for en reallønsvækst.
Ved en sammenligning af lønniveauer i de forskellige år skal det også holdes for øje, at
lønningerne som nævnt ikke inkluderer pensionsbidrag. Over den anførte periode blev
arbejdsmarkedspensionerne for mange faggrupper udbygget, hvilket kan betyde, at lønud-
viklingen eksklusive pensionsbidrag for disse faggrupper fremstår relativt lav i forhold til
andre faggrupper, som i forvejen havde udbyggede pensionsordninger. Sidstnævnte per-
songrupper er typisk placeret relativt højt i indkomstfordelingen. Udviklingen fra 2005 til
2010 og fra 2010 til 2014 kan også være påvirket af ændrede regler for pensionsbeskat-
ning, herunder især indførelse af loftet for indbetalinger på ratepension mv. og afskaffelse
af kapitalpensionsordningen.
Der er ikke opgjort timelønninger for 1980. Det skyldes, at der ikke er tilgængelige oplys-
ninger om arbejdstid, der gør det muligt at opgøre timelønninger efter samme metode
som for de øvrige år. Sådanne skøn ville være forbundet med stor usikkerhed og ikke
være sammenlignelige med opgørelserne for de øvrige år. Som nævnt i svaret på SAU
(alm. del) spørgsmål nr. 336 er det i øvrigt ikke muligt at opgøre marginalskatter efter de-
ciler i 1980, så der kan ikke beregnes timelønninger efter skat i dette år.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige marginalløn i kroner og ører for en ekstra times arbejde før og efter skat for hvert indkomstdecil i 2016-priser for årene 1980, 1990, 2000, 2005, 2010 og 2014, til skatteministeren
1643736_0005.png
Det skal bemærkes, at personernes placering i indkomstdeciler kan være betinget af
mange andre forhold end timeløn, især indkomster for en ægtefælle eller samlever, kapi-
talindkomsten i familien og personens samlede arbejdstid. En person med en høj timeløn
kan således være placeret i et af de lavere indkomstdeciler, fx hvis vedkommende har et
lavt arbejdsomfang og store renteudgifter. Omvendt kan en person med en lav timeløn
være placeret i et højt indkomstdecil. Dette er formentlig hovedårsagen til, at timelønnin-
gerne i 2.-5. decil i de enkelte år ligger på stort set samme niveau.
Side 5 af 5