Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1644578_0001.png
9. juni 2016
J.nr. 16-0646534
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 456 af 12. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Marinus (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om at kommentere Landsskatterettens afgørelse af den 14. marts 2016 i sag 14-3248819) vedrørende en klage over et bindende svar om sømandsbeskatning i henhold til søfolksskattelovens § 3, stk. 1, til skatteministeren
1644578_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere Landsskatterettens afgørelse af den 14. marts 2016 i sag
14-3248819 vedrørende en klage over et bindende svar om sømandsbeskatning i henhold
til sømandsbeskatningslovens § 3, stk. 1 og oplyse om:
- Ministeren vil tage initiativ til at ændre sømandsbeskatningsloven således, at skibe
indrettet som Dana (forskning og havundersøgelser) specifikt omfattes af loven. I
benægtende fald bedes begrundelsen herfor oplyst.
- Hvor mange lignende skibe som Dana skønnes i givet fald at blive omfattet af en
lovændring, og hvad kan skattefradragsværdien skønnes at blive (mindre skatteind-
tægt til det offentlige).
Svar
Landsskatterettens afgørelse af 14. marts 2016 (SKM2016.149.LSR) vedrørte spørgsmålet
om, hvorvidt en sømand ansat på et forskningsskib var berettiget til sømandsfradrag. I
afgørelsen fandt Landsskatteretten, at betingelserne for sømandsfradrag ikke var opfyldt,
da skibet, der blev anvendt og var indrettet til forskning og havundersøgelser, ikke ude-
lukkende blev anvendt til erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods.
Generelt skal det bemærkes, at det efter sømandsbeskatningsloven bl.a. er en betingelse
for at være berettiget til sømandsfradrag, at personen arbejder om bord på et dansk eller
udenlandsk skib uden for begrænset fart. Et dansk skib er i sømandsbeskatningsloven
defineret som et skib, som er registreret med hjemsted her i landet med en bruttotonnage
på 20 ton eller derover, og som udelukkende anvendes til erhvervsmæssig befordring af
passagerer eller gods, som bugser- og bjærgningsfartøj eller som kabellægningsfartøj. Det
bemærkes, at Højesteret i SKM2009.99H har fundet, at denne bestemmelse skal fortolkes
snævert. Jeg har i øvrigt ikke nogen bemærkninger til den konkrete sag.
Regeringen arbejder generelt for at styrke rammevilkårene for den maritime sektor. Rege-
ringen har ligeledes tilkendegivet på et senere tidspunkt at være villig til at overveje at
justere den gældende danske lovgivning vedrørende destinationskravet, hvis dette kan ske
i overensstemmelse med EU-retten. Det kan imidlertid oplyses, at regeringen ikke har
aktuelle planer om at ændre reglerne for sømandsfradrag for forskningsskibe. Det be-
mærkes i den forbindelse, at Danmark ikke kan ændre de eksisterende danske statsstøtte-
ordninger til søtransportsektoren, herunder reglerne om sømandsfradrag, uden at ændrin-
gen er godkendt af EU-kommissionen.
Skatteministeriet har ikke umiddelbart tilgængelige oplysninger om antallet af forsknings-
skibe, der ville blive omfattet af den skitserede udvidelse af reglerne om sømandsfradrag.
De provenumæssige konsekvenser skønnes dog umiddelbart at være meget begrænsede.
Side 2 af 2