Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1644233_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 356
Offentligt
19. maj 2016
J.nr. 16-0489059
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 356 af 14. april 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644233_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den konkrete personskattestigning henholdsvis umiddelbart,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd, som er lagt til grund i de beregninger, der er
foretaget i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 123?
Svar
I svaret på spørgsmål 123, som der henvises til, er beregningerne baseret på Energistyrel-
sens PSO-fremskrivning fra marts 2015. I det følgende tages der udgangspunkt i den
seneste fremskrivning af PSO-udgifterne fra maj 2016. Endvidere er omlægningens effekt
beregningsteknisk opstillet for 2021 mod 2020 i svaret på spørgsmål 123, hvilket dog ikke
har afgørende betydning for tallene.
1
Der spørges til effekterne ved en afskaffelse af PSO-afgiften, som finansieres med forde-
lingsneutrale personskatter. Effekterne opstilles nedenfor, men det skal bemærkes, at
regeringen ikke har lagt sig fast på, hvorledes en omlægning af PSO skal finansieres.
Det skønnes, at en afskaffelse af PSO-afgiften i 2021 vil medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 4,9 mia. kr. ekskl. moms og ca. 6,2 mia. kr. inkl. moms. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes et mindreprovenu på ca. 3,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af afskaffelse af PSO-afgiften (2021)
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
1
Umiddelbart provenu inkl. moms
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2
1: Ekskl. den offentlige sektor.
2: Adfærd omfatter både konsekvenserne af ændret efterspørgsel samt konsekvenser for arbejdsudbuddet. Arbejdsud-
budseffekten af afskaffelsen af PSO-afgiften skønnes at svare til en selvfinansieringsgrad på ca. 2 pct.
2021
-4.925
-6.150
-3.800
En finansiering, der er fordelingsneutral målt ved Gini-koefficienten samt omtrent pro-
venuneutral efter tilbageløb og adfærd, skønnes at kunne ske ved en forhøjelse af bund-
skattesatsen og det skrå skatteloft med 0,31 pct.-point samt en reduktion af det almindeli-
ge personfradrag med 1.100 kr. og personfradraget for personer under 18 år med 800 kr.,
jf. tabel 2.
1
Provenuerne i nærværende svar er opgjort i 2016-niveau (dvs. sat i forhold til udviklingen i BNP). I tidligere svar (fx på SAU spm. 123 og
SAU spm. 320) er provenuerne opgjort i 2016-priser (dvs. sat i forhold til udviklingen i forbrugerpriserne). Opgjort i 2016-niveau er prove-
nuerne i 2021 ca. 6,6 pct. lavere end opgjort i 2016-priser. Dertil kommer, at skønnet over selvfinansieringsgraden som følge af ændringer i
arbejdsudbuddet ved afskaffelse af PSO-afgiften er reduceret fra 5 pct. til 2 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644233_0003.png
Tabel 2. Ændringer i personskatterne (2021-regler i 2016-niveau)
Gældende
Bundskattesats (pct.)
Skråt skatteloft (pct.)
Personfradrag for alle fyldt 18 (kr.)
Personfradrag for børn og unge under 18 (kr.)
12,11
51,98
44.000
33.000
Efter ændring
12,42
52,29
42.900
32.200
Ændring
0,31
0,31
-1.100
-800
De nævnte forhøjelser af personskatterne medfører et merprovenu på 5,2 mia. kr. målt i
umiddelbar virkning. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 3,8 mia.
kr.,
jf. tabel 3,
hvilket omtrentligt svarer til de provenumæssige konsekvenser efter tilbage-
løb og adfærd ved afskaffelse af PSO-afgiften.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af personskatterne (2021-regler)
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Arbejdsudbud
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Bundskat
3.350
2.525
-200
2.325
Personfradrag
1.825
1.375
100
1.475
I alt
5.175
3.925
-100
3.825
En omlægning som skitseret skønnes at medføre en samfundsøkonomisk gevinst på ca.
1,9 mia. kr. (2016-niveau). Den samfundsøkonomiske gevinst opstår for det første, fordi
forvridningerne (skatternes indvirkning på husholdningernes og erhvervenes adfærd) i
skattesystemet mindskes. Forvridningerne ved at finansiere PSO-udgifterne via en øre-
mærket afgift på el reduceres således, når PSO-afgiften erstattes med mindre forvridende
personskatter. For det andet opstår der en gevinst gennem lavere udgifter til nettariffer
samt en ”brugergevinst”. Brugergevinsten er den umiddelbare fordel, som elforbrugerne
opnår ved at omlægge deres forbrug som følge af den ændrede elpris.
Side 3 af 3