Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1644232_0001.png
8. juni 2016
J.nr. 16-0633906
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 453 af 11. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644232_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeriet har i publikationen ”Afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet –
Delanalyse 2: Omkostninger til offentlige forpligtelser” om PSO opgjort den samfunds-
økonomiske gevinst (+2,3 mia. kr.) ved at finansiere et bortfald af PSO-afgiften via en
stigning i bundskatten (+0,31 pct.point) og en reduktion af personfradraget (-1.200 kr.). I
tabel 18 og 19 angives de fordelingsmæssige konsekvenser heraf. For at illustrere perspek-
tiverne i også at inddrage en reduktion af de grønne checks, som i sin tid blev indført
specifikt for blandt andet at kompensere husholdningerne for stigende energiafgifter,
bedes ministeren på tilsvarende måde opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de
fordelingsmæssige effekter, såfremt:
1) Den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbi-
draget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks.
2) Den analyserede stigning i bundskatten bevares uændret, mens finansieringsbidraget
fra lavere personfradrag erstattes med en beskæring af de grønne checks.
Svar
I afgifts- og tilskudsanalysen, som der henvises til, tager beregningerne udgangspunkt i en
antaget PSO-udgift på 8 mia. kr. Af hensyn til sammenlignelighed med de seneste bereg-
ninger på området, tages der i det følgende udgangspunkt i den seneste fremskrivning af
PSO-udgifterne fra maj 2016. Endvidere er omlægningens effekt beregningsteknisk op-
stillet for 2021 mod 2020 i afgifts- og tilskudsanalysen.
Den grønne check
Den grønne check består i 2016 af følgende elementer:
Almindelig grøn check på 950 kr. pr. person over 18 år.
Supplerende grøn check på 220 kr. for børn op til 2 børn
Tillæg til grøn check på 280 kr.
Den almindelige og supplerende grønne check aftrappes med 7,5 pct. af den del af ind-
komsten (topskattegrundlaget), der overstiger 379.900 kr. (2016). Tillægget til grøn check
bortfalder, hvis indkomsten overstiger 222.000 kr.
Den almindelige grøn check reduceres gradvist frem mod 2020 til 875 kr., og den supple-
rende grønne check reduceres i samme periode til 200 kr.,
jf. tabel 1.
Satserne ligger nomi-
nelt fast og er således realt faldende over tid.
1
1
Beløbsgrænserne på 222.000 kr. henholdsvis 379.900 kr. for indkomstaftrapning reguleres dog efter personskattelovens §
20.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644232_0003.png
Tabel 1. Satser for grøn check
Kr., årets niveau
Almindelig grøn check
Supplerende grøn check
Tillæg til grøn check
2016
950
220
280
2017
940
215
280
2018
930
215
280
2019
900
210
280
2020 og
senere
875
200
280
Finansiering ved personskatter
En afskaffelse af PSO-afgiften skønnes at medføre et finansieringsbehov på ca. 3,8 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
En finansiering, der er fordelingsneutral målt ved Gini-koefficienten samt omtrent pro-
venuneutral efter tilbageløb og adfærd, skønnes at kunne ske ved en forhøjelse af bund-
skattesatsen og det skrå skatteloft med 0,31 pct.-point samt en reduktion af det almindeli-
ge personfradrag med 1.100 kr. og personfradraget for personer under 18 år med 800 kr.,
jf. svaret på spørgsmål 356
samt
tabel 2,
der viser satser og beløb ved 2021-regler.
I variant 1 fastholdes reduktionen af personfradraget, mens bundskatteforhøjelsen erstat-
tes af en reduktion af den grønne check. Det skønnes, at en provenuneutral finansiering
vil kunne ske ved at reducere den almindelige grønne check fra 875 kr. til 95 kr., og den
supplerende grønne check fra 200 kr. til 20 kr. (2021-regler),
jf. variant 1 i tabel 2.
I variant 2 fastholdes forhøjelsen af bundskatten mv., mens reduktionen af personfradra-
get erstattes af en reduktion af den grønne check. Det skønnes, at en provenuneutral
finansiering vil kunne ske ved at reducere den almindelige grønne check fra 875 kr. til 380
kr., og den supplerende grønne check fra 200 kr. til 85 kr. (2021-regler),
jf. variant 2 i tabel
2.
Tabel 2. Satser (2021-regler)
Neutral model
Variant 1
bundskat,
personfradrag,
personfradrag grøn check
Variant 2
bundskat,
grøn check
Gældende
regler
Bundskat mv. (pct.)
Bundskattesats
Skråt skatteloft
Personfradrag (kr., 2016-niveau)
Personfradrag for alle fyldt 18
Personfradrag for børn under 18
Grøn check (kr., årets niveau)
Almindelig grøn check
Supplerende grøn check
Tillæg til grøn check
875
200
280
44.000
33.000
12,11
51,98
12,42
52,29
12,11
51,98
12,42
52,29
42.900
32.200
42.900
32.200
44.000
33.000
875
200
280
95
20
280
380
85
280
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644232_0004.png
Provenumæssige konsekvenser
Den fordelingsneutrale model skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 5,2
mia. kr. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et merprovenu på ca. 3,8 mia. kr.,
jf. tabel 3,
svarende til finansieringsbehovet ved afskaffelse af PSO-afgiften.
Variant 1 skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 4,4 mia. kr. og et mer-
provenu på ca. 3,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Variant 2 skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 5,0 mia. kr. og et merprovenu på ca. 3,8 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
Tabel 3. Provenu ved forhøjelse af personskatterne
Neutral model
bundskat,
personfradrag
5.175
3.925
-100
1
3.825
1,9
Variant 1
personfradrag,
grøn check
4.425
3.350
450
2
3.800
2,6
Variant 2
bundskat,
grøn check
5.000
3.775
25
3
3.800
2,0
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Arbejdsudbud
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Samfundsøkonomisk gevinst (mia. kr.)
Anm: Den samlede arbejdsudbudseffekt ved en afskaffelse af PSO-afgiften finansieret ved den neutrale model er omtrent
nul. En afskaffelse af PSO-afgiften skønnes isoleret set at forøge arbejdsudbuddet svarende til et merprovenu på ca. 100
mio. kr. De viste arbejdsudbudseffekter i tabellen er de isolerede bidrag fra finansiering ved forhøjelse af personskatterne.
1: Skønnet selvfinansieringsgrad på 2,5 pct.
2: Skønnet selvfinansieringsgrad på ca. -14 pct.
3: Skønnet selvfinansieringsgrad på ca. -0,4 pct.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Forskellene i den umiddelbare provenuvirkning i de forskellige modeller kan henføres til
forskelle i selvfinansieringsgraden som følge af ændret arbejdsudbud. Således er konse-
kvenserne for arbejdsudbuddet væsentlig anderledes ved en forhøjelse af bundskatten end
ved en reduktion af den grønne check. Det medfører især stor forskel mellem den forde-
lingsneutrale model og variant 1.
Som en konsekvens af forskellene i de umiddelbare provenuvirkninger vil der også være
forskelle i de samfundsøkonomiske konsekvenser. Således skønnes en samfundsøkono-
misk gevinst på ca. 1,9 mia. kr. ved den neutrale model, 2,6 mia. kr. ved variant 1 og 2,0
mia. kr. ved variant 2.
I ovenstående beregninger er der fuld finansiering i 2021. Det vil ikke nødvendigvis være
tilfældet efterfølgende år, da provenuprofilerne for henholdsvis a) afskaffelse af PSO, b)
forhøjelse af bundskatten samt reduktion af personfradraget og c) reduktion af den grøn-
ne check er vidt forskellige.
Fordelingsmæssige konsekvenser
Den fordelingsneutrale omlægning har pr. definition ingen overordnede konsekvenser for
indkomstfordelingen, dvs. der er ingen ændring i Gini-koefficienten. Omlægningen med-
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644232_0005.png
fører en forøgelse af den disponible indkomst på ca. 0,1 pct. i alle indkomstdeciler,
jf. tabel
4.
Inden for hvert decil vil der dog være forskelle i de fordelingsmæssige virkninger alt
efter de enkelte husholdningers elforbrug mv.
Variant 1 skønnes at medføre en forøgelse af de målte indkomstforskelle svarende til en
forhøjelse af Gini-koefficienten på 0,10 pct.-point
2
. Omlægningen vil medføre en reduk-
tion af den disponible indkomst på ca. 0,4 pct. i 1. decil og en forøgelse på 0,4 pct. i 10.
indkomstdecil. Den gennemsnitlige forøgelse er 0,2 pct.
Variant 2 skønnes at medføre en forøgelse af de målte indkomstforskelle svarende til en
forhøjelse af Gini-koefficienten på ca. 0,02 pct.-point. Bortset fra 1. og 2. indkomstdecil
vil omlægningen medføre en forøgelse af den disponible indkomst på 0,1 pct. i alle ind-
komstdeciler.
Tabel 4. Ændring i disponibel indkomst ved en afskaffelse af PSO-afgiften finansieret ved en forhø-
jelse af personskatterne fordelt på indkomstdeciler (2021-regler i 2016-niveau)
Neutral model
bundskat,
personfradrag
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Kr.
130
120
130
150
170
180
190
220
260
520
210
Pct.
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Variant 1
personfradrag,
grøn check
Kr.
-340
-220
-140
0
160
310
490
730
1.050
2.170
420
Pct.
-0,4
-0,1
-0,1
0,0
0,1
0,1
0,2
0,2
0,3
0,4
0,2
Variant 2
bundskat,
grøn check
Kr.
30
70
90
120
160
200
250
340
450
820
250
Pct.
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Anm: Ændringerne omfatter både den direkte virkning og den indirekte overvæltning. Den direkte virkning omfatter den
PSO-afgift, der betales af husholdningerne. Ved indirekte overvæltning antages, at erhvervenes PSO-afgifter overvæltes i
priserne eller lønningerne og derved også kommer husholdningerne til gode.
Tabellen viser kun omlægningens effekt af ændringer i PSO-afgiften og indkomstskatterne. Omlægningen indeholder
derudover nogle yderligere gevinster i form af en brugergevinst og lavere udgifter til nettariffer.
Tabellen viser ækvivalerede skatter og afgifter. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster og skatter, der
tager højde for antallet af medlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter for
familier med forskellig størrelse. Som følge af, at der foretaget en ækvivalering, er det ikke muligt at omregne fordelingstal-
lene til provenu.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Den neutrale model skønnes at medføre, at et LO-ægtepar med to børn vil få en samlet
stigning i rådighedsbeløbet på ca. 280 kr. Variant 1 medfører en stigning på ca. 260 kr. og
variant 2 en stigning på ca. 40 kr.,
jf. tabel 5.
2
Gini-koefficienten er 26,2 pct. ifølge seneste officielle skøn.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om at opgøre den samfundsøkonomiske gevinst og de fordelingsmæssige effekter, såfremt den analyserede reduktion af personfradraget bevares uændret, mens finansieringsbidraget fra højere bundskat erstattes med en beskæring af de grønne checks m.v., til skatteministeren
1644232_0006.png
Variant 1 medfører, at flere familietyper vil få en reduktion af den disponible indkomst,
selvom omlægningen samlet set og i gennemsnit medfører en stigning. Det skyldes, at en
samtidig reduktion af personfradraget og den grønne check rammer lavindkomstfamilier
relativt hårdest.
For både variant 1 og variant 2 afspejler fordelingen, at personer med en indkomst (top-
skattegrundlag) over ca. 400.000 kr. om året ligger over indkomstgrænsen for at modtage
grøn check. Således vil funktionærparret og direktørfamilien ikke opleve en stigning i
personskatterne som følge af reduktionen af den grønne check.
Tabel 5. Ændring i disponibel indkomst ved en afskaffelse af PSO-afgiften finansieret ved en forhø-
jelse af personskatterne for forskellige familietyper (2021-regler i 2016-niveau)
Neutral model
bundskat,
personfradrag
Kr.
1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig
2. Enlig LO-arbejder i lejebolig
3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
4. Funktionærpar i ejerbolig med 2 børn
5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig
Kr.
40
70
280
320
110
130
20
Pct.
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,1
0,0
Variant 1
personfradrag,
grøn check
Kr.
-140
220
260
2.850
4.050
-140
-800
Pct.
-0,1
0,1
0,1
0,4
0,5
-0,1
-0,3
Variant 2
bundskat,
grøn check
Kr.
30
60
40
1.140
940
110
-20
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,2
0,1
0,1
0,0
Anm: Ændringerne omfatter både den direkte virkning og den indirekte overvæltning. Den direkte virkning omfatter den
PSO-afgift, der betales af husholdningerne. Ved indirekte overvæltning antages, at erhvervenes PSO-afgifter overvæltes i
priserne eller lønningerne og derved også kommer husholdningerne til gode.
Tabellen viser kun omlægningens effekt på familiernes skatteudgifter (lavere skatteudgifter giver et større rådighedsbeløb).
Omlægningen indeholder derudover nogle yderligere gevinster i form af en brugergevinst og lavere udgifter til nettariffer.
Kilde: Egne beregninger på familietypemodellen og lovmodellen
Side 6 af 6