Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1568139_0001.png
16. november 2015
J.nr. 15-3054749
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 26. oktober 2015 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at redegøre for den månedlige udvikling i skatteindtægter fra udvinding af olie og gas i Nordsøen i årene 2005-2015, til skatteministeren
1568139_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den månedlige udvikling i skatteindtægter fra udvinding af
olie og gas i Nordsøen i årene 2005-2015, og hvordan skatterne beregnes.
Svar
De samlede indtægter fra Nordsøen i perioden fra 2005-15 udgør primært selskabsskat og
kulbrinteskat af indkomst ved indvinding af olie og gas, olierørlednings- og dispensati-
onsafgift samt indtægter fra overskudsdeling/statsdeltagelse.
Staten har siden den 9. juli 2012 deltaget i alle tilladelser til efterforsknings- og indvin-
dingsvirksomhed på linje med de private aktører. Statsdeltagelsen varetages af Nordsø-
fonden, der som udgangspunkt deltager med en ejerandel på 20 pct. af alle aktiverne i den
danske del af Nordsøen.
1
Indtægterne fra statsdeltagelsen består
dels
i, at Nordsøfonden
betaler selskabsskat og kulbrinteskat af sine indtægter ved indvindingsvirksomhed,
dels
i at
fonden udlodder overskud som udbytte til staten. Statens udbytteindtægter fremgår ikke
af nedenstående oversigter over skatteindtægterne. Det bemærkes, at Nordsøfonden først
skal finansiere løbende investeringer og afvikle fondens gæld, før staten modtager evt.
udbytter fra fonden. Olierørlednings- og dispensationsafgiften blev afskaffet med virk-
ning for indkomståret 2014.
Beskatningen af selskaber, der har aktiviteter omfattet af kulbrinteskatteloven, sker dels
via den almindelige selskabsskat dels via den særlige kulbrinteskat. Først betales der sel-
skabsskat, inkl. tillægsselskabsskat, på 25 pct. af kulbrinteselskabernes overskud. Dernæst,
efter fradrag af selskabsskatten, betales der kulbrinteskat på 52 pct. af overskuddet fra
indvindingsvirksomhed efter fradrag for udgifter forbundet med bl.a. efterforskning og
investeringer. For en uddybning af de gældende økonomiske vilkår, herunder af skatte-
mæssig karakter, kan der henvises til tabel 3.1 i Energistyrelsens rapport ”Danmarks
olie- og
gasproduktion 2013”.
Reglerne for beskatning og statsdeltagelse har til formål at sikre staten en stor del af over-
skuddet (”ressourcerenten”) i Nordsøen. Herudover er det vigtigt, at reglerne virker neu-
tralt på virksomhedernes dispositioner, herunder særligt investeringerne. Dvs. at skatte-
reglerne ikke er udslagsgivende for virksomhedernes beslutninger. Neutralitet medfører,
at selskaberne tilskyndes til at gennemføre de investeringsprojekter, der er samfundsøko-
nomisk rentable.
Tabel 1 viser statens skatteindtægter fra Nordsøen, jf. finanslovens § 38.13.11, samt ind-
tægter fra olierørledningsafgift mv. på finanslovens § 29.23.02. Tabel 2 viser skatteindtæg-
terne opgjort på månedsbasis, jf. SKATs indtægtslister. Olierørledningsafgiften mv. ind-
går ikke i indtægtslisterne, hvorfor tabel 1 og tabel 2 ikke er direkte sammenlignelige før
år 2014.
1
Statsandelen kan afvige fra 20 pct., hvilket er tilfældet for licens 5/06 beliggende i koncessionsområdet vest for 6° 15'
østlig længde, hvor statsandelen udgør 36,36 pct.,
jf. Nordsøfonden.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om at redegøre for den månedlige udvikling i skatteindtægter fra udvinding af olie og gas i Nordsøen i årene 2005-2015, til skatteministeren
1568139_0003.png
Tabel 1. Statens indtægter fra selskabsskat af kulbrinteindvinding og kulbrinteskat i Nordsøen, samt
olierørledningsafgift mv., 2005-15, løbende priser, mio. kr.
Mio. kr.
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015*
Kilde: Statsregnskabet.
Anm.: Selskabs- og kulbrinteskatten er opgjort på finansår (tidspunktet for indbetalingen) i løbende priser. Opgørelsen omfatter alene skatteind-
tægterne fra kulbrinteindvindingen i Nordsøen samt indtægter fra olierørledningsafgift mv., og ikke de samlede Nordsøindtægter.
* Indtægterne i 2015 er svarer til de skønnede indtægter i forbindelse med Økonomisk Redegørelse, september 2015. Skønnene er behæftet
med betydelig usikkerhed.
Selskabsskat og
kulbrinteskat
14.516
20.020
17.720
22.823
17.130
14.317
19.275
18.771
18.733
17.193
10.105
Olierørlednings-
afgift mv.
2.053
2.156
1.815
2.511
1.431
1.824
2.201
1.337
239
0
0
I alt
16.568
22.176
19.536
25.334
18.561
16.141
21.476
20.108
18.971
17.193
10.105
Tabel 2. Kulbrinteskat mv. - Månedsoversigt
Mio. kr.
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
I alt
2005
-18
7
1.585
-19
4
1.731
4
8
3.500
5
7.700
8
2006
10
19
1.896
34
1.271
1.775
15
6
2.681
2.546
6.190
3.576
2007
-63
26
2.348
0
12
3.689
7
30
11
4.650
7.005
5
2008
67
13
2.691
4
2
5.048
755
441
31
6.943
6.823
5
2009
41
6
2.470
14
5.413
15
10
10
12
2.860
6.278
0
2010
8
-4
2.729
-17
3.250
-30
6
10
3.756
6
4.597
6
2011
10
10
2.638
3
4.332
244
360
9
4.884
231
6.542
13
2012
12
13
2.544
-16
4.284
-366
17
8
18
6.219
6.019
21
2013
22
13
2.954
-1.484
55
5.049
16
27
5.794
17
6.263
7
2014 2015*
-14
-127
-26
26
2.902 1.964
29 1.272
15 3.487
6.116
21
4.725
29
66
3.407
24
-
-
-
-
-
31
23
14.516 20.020 17.720 22.823 17.130 14.317 19.275 18.771 18.733 17.193 6.776
Kilde: SKATs indtægtsliste 2005 – 2015.
Anm.: Indtægtslisterne indeholder alene statens indtægter fra Nordsøen på finanslovens § 38.13.11, hvorved oversigten ikke er direkte sammen-
lignelig med oversigten på årsbasis i tabel 1. Dette skyldes, at indtægterne fra olierørledningsafgift mv. også indgår i tabel 1.
*Det bemærkes, at de indbetalte skatter ikke er endelige, hvorved selskaberne kan have restskat til gode.
Side 3 af 3