Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1643506_0001.png
6. juni 2016
J.nr. 16-0623150
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 439 af 9. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at redegøre for det aktuelle skøn for 2016-skattetrykket målt i procent af disponibel bruttonationalindkomst (dispBNI) i faktorpriser, til skatteministeren
1643506_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det aktuelle skøn for 2016-skattetrykket målt i procent af
disponibel bruttonationalindkomst (dispBNI) i faktorpriser. Skønnet bedes opgjort på
baggrund af Danmarks konvergensprogram 2016, offentliggjort af Finansministeriet den
26. april 2016.
Svar
Skattetrykket opgøres normalt som procent af BNP. Skattetrykket som procent af dispo-
nibel BNI, som der spørges til, afviger ikke væsentligt herfra. I 2016 skønnes skattetryk-
ket således at udgøre 45,8 pct. af BNI og 46,0 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
Skattetrykket er generelt et relativt volatilt mål. Det skyldes, at både BNP/BNI og skatte-
og afgiftsniveauet påvirkes af konjunkturbetingede udsving i økonomien. Derfor vil ud-
sving i skattetrykket over tid ofte kunne henføres til fx konjekturfølsomme skatter og er
ikke nødvendigvis udtryk for ændringer i selve skatte- og afgiftssystemet.
Tabel 1. Skatter og afgifter målt i procent af disponibel bruttonationalindkomst i perioden 2012-2016
2012
Samlede skatter og afgifter, mia. kr.
Disponibel BNI, mia. kr.
Skattetryk (pct. af disponibel BNI)
BNP, mia. kr.
Skattetryk (pct. af BNP)
871
1.878
46,4
1.883
46,3
2013
905
1.926
47,0
1.904
47,5
2014
977
1.965
49,7
1.943
50,3
2015
933
2.010
46,4
1.986
47,0
2016
933
2.037
45,8
2.031
46,0
Anm: Disponibel BNI er opgjort som bruttonationalindkomsten fratrukket løbende overførsler mv. (netto) til EU's institutioner
og øvrige udland.
Kilde: Konvergensprogram 2016
I 2014 steg skattetrykket med 2,7 pct.- point af disponibel BNI, hvilket skyldes et meget
højt niveau for penge- og pensionsinstitutternes pensionsafkast og de fremrykkede skatte-
indtægter fra den midlertidige rabatordning for omlægning af kapitalpension. Nedgangen i
skattetrykket i 2015 skyldes dels et mere normalt niveau for pensionsafkastskatten, dels en
mindre anvendelse af den midlertidige rabatordning for omlægning af kapitalpensioner.
I 2016 bortfalder den midlertidige rabatordning for kapitalpensioner, hvilket isoleret set
mindsker skatteindtægterne og sænker skattetrykket.
Det bemærkes, at tallene i tabel 1 kan fravige fra de seneste konjunkturskøn, som er of-
fentliggjort i
Økonomisk Redegørelse, maj 2016.
Side 2 af 2