Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1636965_0001.png
24. maj 2016
J.nr. 16-0563174
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 435 af 2. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om, hvad provenutabet vil være, hvis man fjerner kravet i elafgiftslovens § 6 a, stk. 1, som kun giver erhvervsskibe med en bruttotonnage på mindst 400 t. ret til afgiftsnedsættelse på landstrøm, til skatteministeren
1636965_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenutabet vil være, hvis man fjerner kravet i elafgiftslo-
vens § 6 a, stk. 1, som kun giver erhvervsskibe med en bruttotonnage på mindst 400 t. ret
til afgiftsnedsættelse på landstrøm. En fjernelse af bruttotonnagekravet vil gøre det mere
attraktivt for mindre erhvervsskibe at benytte landstrøm til fordel for miljøet.
Svar
Afgiftsnedsættelsen for landstrøm blev vedtaget i 2014 og trådte i kraft i september 2015.
Forud for ikrafttrædelsen blev afgiftsnedsættelsen i henhold til energibeskatningsdirekti-
vet godkendt af Rådet i EU for en periode på seks år med udløb i 2021. Derefter har
Danmark mulighed for at søge om forlængelse.
Grænsen på 400 t blev fastsat ud fra, at de største miljøgevinster opnås for skibe med en
bruttotonnage på mindst 400 t, at grænsen dermed gav større sikkerhed for, at der kunne
opnås en EU-godkendelse inden for en kortere tidshorisont, at Sverige benytter samme
grænse, og at grænsen på 400 t kendes fra internationale certifikater og konventioner.
Fjernes kravet om en bruttotonnage på mindst 400 t, skønnes det at medføre et ikke-
nævneværdigt merprovenu, hvis erhvervsskibene forbruger afgiftspligtig landstrøm (0,4
øre pr. kWh) i stedet for at forbruge afgiftsfri dieselolie eller lignende.
En fjernelse af bruttotonnagekravet vil som udgangspunkt kræve en ny EU-godkendelse.
Det kan dog ikke helt afvises, at en eventuel fjernelse vil kunne ske med hjemmel i den
nuværende godkendelse. I givet fald ville dette skulle afklares i dialog med Europa Kom-
missionen.
Side 2 af 2