Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1639288_0001.png
27. maj 2016
J.nr. 16-0556460
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 431 af 29. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om at oplyse, hvad den varige provenumæssige effekt af en forhøjelse af reparationsgrænsen til henholdsvis 85 pct. og 95 pct. samt en total afskaffelse af reparationsgrænsen vil være, til skatteministeren
1639288_0002.png
Spørgsmål 431
Kan ministeren oplyse, hvad den varige provenumæssige effekt af en forhøjelse af repara-
tionsgrænsen til henholdsvis 85 pct. og 95 pct. samt en total afskaffelse af reparations-
grænsen vil være?
Svar
I tabellen nedenfor er angivet de beregnede provenutab, såfremt at registreringsafgiftslo-
vens reparationsgrænse for færdselsskadede biler ændres fra de gældende 65 pct. til hen-
holdsvis 85 og 95 pct. samt et skøn over provenutabet, hvis det forudsættes, at reparati-
onsgrænsen helt afskaffes.
Tabel 1. Mindre provenu ved forskellige antagelser om reparationsgrænsen
Varig virkning
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart mindre provenu
Mindre provenu efter tilbageløb og
adfærd
Reparationsgrænse
85 pct.
205
225
95 pct.
275
300
Ingen
415
455
Anm.: Beregningerne bygger på data for 2015 og er behæftet med stor usikkerhed. Handelspriserne for de skadede biler er
nedjusteret henset til afgiftsnedsættelsen pr. 1. januar 2016.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Side 2 af 2