Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1639276_0001.png
27. maj 2016
J.nr. 16-0556460
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 429 af 29. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at fremlægge de faktiske effekter på registreringsafgiftsprovenuet af den sænkede reparationsgrænse i 2011-13 og den midlertidige forhøjelse af reparationsgrænsen i 2014-15, til skatteministeren
1639276_0002.png
Spørgsmål 429
Kan ministeren fremlægge de faktiske effekter på registreringsafgiftsprovenuet af den
sænkede reparationsgrænse i 2011-13 og den midlertidige forhøjelse af reparationsgræn-
sen i 2014-15.
Svar
De nugældende regler var en del af aftaler om Finansloven for 2011 mellem den davæ-
rende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristen-
demokraterne. Ved denne aftale blev reparationsgrænsen
1
nedsat med 10 pct. fra 75 pct.
til 65 pct. af bilens værdi før uheldet. Det medførte et merprovenu på i størrelsesordenen
95 – 120 mio. kr. i perioden 2011 – 13, jf. tabel 1.
Tabel 1. Merprovenuet fra registreringsafgift mv. ved ændringen i reparationsgrænsen FL 2011
Stk. /mio. kr. (årets priser)
Antal biler skadet for mellem 65 og 75 pct. af handelsprisen
Varigt merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Data indhentet hos brancheorganisationen Forsikring & Pension
Kilde: Skatteministeriets beregninger
2011
2400
120
2012
1700
95
2013
2250
115
Med Aftaler om Vækstplan DK fra 2013 blev reparationsgrænsen på 65 pct. for genop-
bygning af færdselsskadede biler midlertidigt forhøjet med 10 pct. til 75 pct. i 2014 og
2015. Det betød tilsvarende et mindre provenu på 120 – 125 mio. kr. i 2014 – 15, jf. tabel
2.
Tabel 2. Mindre provenuet fra registreringsafgift mv. ved den midlertidig ændring i reparationsgræn-
sen 2014 - 2015
Stk. /mio. kr. (årets priser)
Antal biler skadet for mellem 65 og 75 pct. af handelsprisen
Varigt mindre provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Data indhentet hos brancheorganisationen Forsikring & Pension
Kilde: Skatteministeriets beregninger
2014
2200
120
2015
2300
125
Ændringerne i provenuet beregnes som registreringsafgiftsindholdet ved anskaffelse af
anden tilsvarende bil, når genopbygning undlades, fordi der ellers skal betales registre-
ringsafgift. Endvidere er der tillagt et merprovenu fra ansvarsforsikringsafgiften, idet
forsikringsselskaberne får højere udgifter til skader, når færre biler kan genopbygges uden
registreringsafgift.
I praksis vil genanskaffelserne forekomme mere varierende. Nogle bilejere vil vælge ikke
at genanskaffe bil. Bilejere, der vælger ikke at genanskaffe bil, ville med stor sandsynlighed
ellers have truffet det samme valg, bare på et senere tidspunkt. De fleste bilejere vil dog
1
Grænsen for omfanget af afgiftsfri genopbygning af trafikskadede biler.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om at fremlægge de faktiske effekter på registreringsafgiftsprovenuet af den sænkede reparationsgrænse i 2011-13 og den midlertidige forhøjelse af reparationsgrænsen i 2014-15, til skatteministeren
1639276_0003.png
genanskaffe bil. Og i gennemsnit vil bilejeren anskaffe en bil, der er nyere end den færd-
selsskadede, og som derfor typisk vil have en højere registreringsafgift end registrerings-
afgiften for den færdselsskadede bil.
Samlet set skønnes, at ændringerne i reglerne for færdselsskadede biler i 2011 medførte en
lidt mindre og yngre bilpark. Det skyldes de lidt højere udgifter til forsikring af bilen i
kombination med tendensen til, at der i gennemsnit anskaffes en lidt yngre bil end den
trafikskadede. Omvendt har den midlertidige lempelse i reglerne for færdselsskadede biler
i 2014 og 2015 trukket i den modsatte retning.
Side 3 af 3