Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1635885_0001.png
20. maj 2016
J.nr. 16-0537806
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 398 af 26. april 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om at oplyse, om der er overvejelser i skatteministeriet om, hvordan oplysninger om og konsekvenser af sort arbejde kan blive bredt anerkendt og accepteret, til skatteministeren
1635885_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der er overvejelser i Skatteministeriet om, hvordan oplysnin-
ger om og konsekvenser af sort arbejde kan blive bredt anerkendt og accepteret. Kan der
eksempelvis drages erfaringer fra indsatsen mod socialt bedrageri?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT tilrettelægger indsatsen mod sort arbejde gennem forebyggende oplysningskam-
pagner og målrettede vejledningsaktiviteter samt kontrolaktiviteter inden for de gældende
lovgivningsmæssige rammer. Dette skal bl.a. bidrage til at sikre, at borgere og virksomhe-
der bliver opmærksomme på reglerne om og konsekvenserne ved at udføre sort arbejde.
Med henblik på løbende at vurdere indsatsen følger SKAT bl.a. Rockwool Fondens
Forskningsenheds periodiske opgørelse af sort arbejde udført af borgere samt SKATs
egne holdningsundersøgelser, hvor befolkningens accept af sort arbejde samt borgere og
virksomheders oplevede opdagelsesrisiko opgøres.
Helt konkret har SKAT positive erfaringer med at præge befolkningens accept af sort ar-
bejde gennem oplysningskampagner mv. og anvender derfor kampagner som et af flere
værktøjer. Eksempelvis blev unges holdning til sort arbejde undersøgt før og efter kam-
pagnen ”Tænk
hvis alle arbejdede sort…”,
hvor der viste sig et markant fald i de unges accept
af sort arbejde efter kampagnen.
Ifølge bl.a. SKATs complianceundersøgelser skyldes en del af skattegabet fejl grundet
manglende kendskab til reglerne, hvorfor SKAT gennemfører målrettede vejledningsiniti-
ativer blandt borgere og virksomheder. Vejledningsinitiativerne kan også have effekt på
det sorte arbejde.
Endelig består den samlede indsats af konkrete kontrolaktiviteter samt en synliggørelse
heraf, bl.a. med henblik på at udbrede og øge den oplevede opdagelsesrisiko for virksom-
heder og borgere, der overvejer at udføre sort arbejde.
I forhold til at anvende erfaringer fra indsatsen mod socialt bedrageri, bemærkes det, at
indsatsen vedrørende socialt bedrageri ikke varetages af SKAT, men af kommunerne og
Udbetaling Danmark. Der er dog en række ligheder mellem de udfordringer, der gælder
for indsatsen mod sort arbejde og indsatsen mod socialt bedrageri, herunder at aktivite-
terne oftest foregår i det skjulte, og at data- og dokumentationsgrundlaget er meget spar-
somt.
SKAT har samarbejdet med kommunerne i mange år og har derfor indsigt i, hvilke værk-
tøjer der anvendes i indsatsen mod socialt bedrageri. Derudover indsamler SKAT erfarin-
ger og viden om indsatsen i forbindelse med, at SKAT møder socialt bedrageri fx ved ud-
gående kontroller i indsatsprojekterne
Fælles Myndighedsindsats
og
Social Dumping
samt ved
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om at oplyse, om der er overvejelser i skatteministeriet om, hvordan oplysninger om og konsekvenser af sort arbejde kan blive bredt anerkendt og accepteret, til skatteministeren
1635885_0003.png
kontroller i projekt
Bandekriminalitet
m.fl. I det omfang det er relevant, indgår disse erfa-
ringer som ét af flere input i forbindelse med udviklingen af indsatsen mod sort arbejde.”
Side 3 af 3