Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1635889_0001.png
20. maj 2016
J.nr. 16-0542313
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 395 af 26. april 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om at oplyse, om § 13 i skattekontrolloven reelt bliver anvendt til at sanktionere personer, der bevidst køber sort arbejde, til skatteministeren
1635889_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om § 13 i skattekontrolloven reelt bliver anvendt til at sanktio-
nere personer, der bevidst køber sort arbejde, og hvis det er tilfældet, hvor mange perso-
ner er blevet straffet med bøde og/eller fængsel, og hvor stort et beløb er der uddelt bø-
der for per år, siden loven blev vedtaget.
Svar
Skattekontrollovens § 13 og momslovens § 81, stk. 1, nr. 1, hjemler straf for yderen af
sort arbejde. Den private køber kan straffes efter straffelovens § 23 for medvirken til
overtrædelsen ved at aftage en sort ydelse, hvis der kan føres bevis for, at køber er viden-
de om eller burde vide, at yderen vil unddrage skat eller moms.
Da det ikke er ulovligt at gøre en god handel, er det vanskeligt i mangel af anden doku-
mentation at løfte bevisbyrden for, at køber ikke er i god tro. Det er formentlig årsagen
til, at der ikke, siden § 13 blev indsat i skattekontrolloven, har været straffesager, hvor en
privat køber er idømt straf for at aftage sort arbejde.
Bevisproblemerne var bl.a. baggrunden for, at der i 2012, som led i indsatsen mod sort
arbejde, blev indført en bestemmelse om, at betalingen for privates køb af varer og tjene-
steydelser på over 10.000 kr. skal ske digitalt, eller at købet efterfølgende skal indberettes
til SKAT, så der findes et digitalt revisionsspor. Såfremt den private køber undlader dette,
vil køber risikere solidarisk hæftelse for sælgers manglende betaling af skat og moms.
Side 2 af 2