Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1630339_0001.png
18. april 2016
J.nr. 16-0162820
ICE, Jura og Stab
EJ
Samrådsspørgsmål P, Q og R
- Tale til besvarelse af spørgsmål P, Q og R den 31. marts 2016
[Indledning]
Jeg har fået stillet tre spørgsmål vedrørende udskydelsen af
de politiske forhandlinger om et nyt ejendomsvurderingssy-
stem. De tre spørgsmål hænger sammen og ligger i forlæn-
gelse af hinanden, og jeg vil derfor svare på dem samlet.
[Spørgsmål P]
Det første spørgsmål er spørgsmål P, som lyder sådan: ”Mini-
steren bedes oplyse baggrunden for regeringens beslutning
om at udskyde de politiske forhandlinger om det nye ejen-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0002.png
domsvurderingssystem til efteråret 2016 herunder om sam-
menhængen til regeringens kommende 2025-plan.”
[Baggrunden for udskydelsen]
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at jeg meget gerne ville
have været denne udskydelse foruden. Og nogle vil måske og-
så kunne huske, at jeg tidligere har tilkendegivet, at jeg ikke
kunne forestille mig en yderligere udsættelse. Men en sådan
udsættelse har desværre vist sig at være nødvendig, da rege-
ringen gerne vil skabe den rette sammenhæng i tingene.
Det har hidtil været planen, at der skulle forhandles om det
nye ejendomsvurderingssystem i foråret 2016.
Side 2 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0003.png
Man kunne selvfølgelig godt vælge alene at se vurderingssagen
som en rent teknisk øvelse, som går ud på at få nogle bedre
og mere retvisende vurderinger. Den diskussion kunne man
godt tage.
Men vi kommer ikke uden om, at nye og mere retvisende
vurderinger kan få betydning for ejendomsskatterne. For med
nye og mere retvisende vurderinger, der kommer tættere på
handelspriserne, kan det jo også betyde, at nogle vurderinger
bliver højere end i dag.
Formålet med et nyt vurderingssystem har imidlertid aldrig
været at skabe tvivl om grundlaget for boligejernes økonomi.
Formålet er at sikre nogle mere rigtige vurderinger.
Side 3 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0004.png
Regeringen har derfor truffet den politiske beslutning, at vi
ønsker at se de nye vurderinger og ejendomsskatterne i sam-
menhæng, hvis vi skal sikre tryghed for boligejerne i de kom-
mende år.
Regeringen ønsker derfor at forhandle en samlet løsning for
de nye ejendomsvurderinger på plads i sammenhæng med den
fremadrettede model for ejendomsbeskatning. På den måde
får vi bragt ejendomsvurderingerne og ejendomsbeskatningen
ind i en samlet ramme.
Side 4 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0005.png
Jeg ser derfor også frem til at drøfte sagen videre med Folke-
tingets partier, så der kan indgås en politisk aftale herom i ef-
teråret 2016.
[Spørgsmål Q]
Det næste spørgsmål er spørgsmål Q, som lyder sådan: ”Mini-
steren bedes redegøre for, hvilken betydning beslutningen om
udskydelse af forhandlingerne om det nye ejendomsvurde-
ringssystem vil få for boligejernes adgang til at klage over de
udskudte vurderinger, for fastfrysningen af grundskylden og
for boligejernes rabat på de forlængede 2011-vurderinger.”
Side 5 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0006.png
[Ejendomsejerne vil fortsat kunne klage]
Lad mig begynde med at slå fast, at ejendomsejerne fortsat vil
have fuld mulighed for at klage over de udskudte vurderinger.
Udskydelsen af forhandlingerne betyder imidlertid, at det vil
være nødvendigt at forlænge de nuværende vurderinger og
dermed også at udskyde klageadgangen i endnu et år. Ejerbo-
liger vil herefter skulle vurderes i 2018, mens erhvervsejen-
domme mv. vil skulle vurderes i 2019.
For ejerboligers vedkommende vil der kunne klages over de
udskudte vurderinger i foråret 2019, mens det for erhvervs-
ejendommenes vedkommende vil kunne ske i foråret 2020.
Side 6 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0007.png
Når klageadgangen også udskydes, så skyldes det, at klager
over de videreførte vurderinger skal kunne behandles med det
nye ejendomsvurderingssystem, som er mere retvisende end
det gamle. Det er den løsning, som er mulig, hvis ejendoms-
ejerne skal kunne få en tilstrækkeligt grundig behandling af
deres klager. Det er derfor også den løsning, som ejendoms-
ejerne bedst kan være tjent med.
Forlængelsen af de nuværende vurderinger vil kræve en lov-
ændring, som vil skulle gennemføres inden årets udgang. Re-
geringen vil derfor foreslå, at 2017-vurderingen af ejerboliger
sker ved, at 2011-vurderingen videreføres med de rabatord-
ninger, som allerede eksisterer. Dvs. at boligejerne bevarer
Side 7 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0008.png
den rabat på 2,5 pct. og op til 5 pct., som er givet på de for-
længede 2011-vurderinger.
2018-vurderingen af erhvervsejendomme skal tilsvarende fo-
retages på den måde, at 2012-vurderingen videreføres.
[Fastfrysningen af grundskylden]
Samtidig kan jeg slå fast, at udskydelsen ikke vil have betyd-
ning for fastfrysningen af grundskylden i 2016. Udskydelsen
drejer sig om den fremtidige vurderingsordning og har ikke
betydning for den fastfrysning af grundskylden i 2016, der al-
lerede er vedtaget.
Side 8 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0009.png
[Udbetalingsordningen]
Endelig vil jeg gerne tilføje, at regeringen vil etablere en udbe-
talingsordning for ejerboliger. Det er også en ordning, som
Dansk Folkeparti tidligere har efterspurgt, så den håber jeg, at
vi kan blive enige om.
Udbetalingsordningen betyder, at hvis de nye vurderinger er
lavere end de videreførte vurderinger, så genberegner vi skat-
terne, uden at boligejeren behøver at foretage sig noget. Viser
genberegningen, at boligejeren har betalt en højere skat, så får
borgeren automatisk pengene udbetalt med procenttillæg.
Side 9 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0010.png
[Spørgsmål R]
Så er der endelig spørgsmål R, der lyder sådan: ”Ministeren
bedes redegøre for sin vurdering af risikoen for yderligere ud-
skydelse af implementeringen af et nyt ejendomsvurderingssy-
stem.”
[Risiko for yderligere udskydelse]
Det er et ambitiøst projekt, vi her er i gang med. Tidsplanen
er stram – også med den nye udskydelse – men tidsplanen er
også realistisk.
Skatteministeriet er nået langt med at udvikle et nyt og for-
bedret ejendomsvurderingssystem, og det er regeringens vur-
Side 10 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om talepapir fra samrådet den 21. april 2016 om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejendomsvurderingssystem, til skatteministeren
1630339_0011.png
dering, at det godt kan lade sig gøre at give danskerne mere
retvisende ejendomsvurderinger.
Så forudsat at vi når en politisk aftale i efteråret, og forudsat
at den nødvendige lovgivning kommer på plads, så er det re-
geringens opfattelse, at vi kan gå i luften med nye og retvisen-
de vurderinger af ejerboliger i efteråret 2018 og af andre ejen-
domme i efteråret 2019.
Side 11 af 11