Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1651057_0001.png
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 21. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om at oplyse, hvor stort mindreprovenuet vil være som følge af regeringens beslutning om at forlænge rabatordningen for ejendomsvurderingerne med ét år, til skatteministeren
1651057_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet om regeringens udskydelse af forhandlingerne om et nyt ejen-
domsvurderingssystem, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål P-R, bedes ministeren op-
lyse, hvor stort mindreprovenuet vil være som følge af regeringens beslutning om at for-
længe rabatordningen for ejendomsvurderingerne med ét år.
Svar
Regeringen udmeldte den 10. februar, at de planlagte vurderinger af ejerboliger i 2017
samt af erhvervsejendomme i 2018 udskydes til hhv. 2018 og 2019, samt at den nuvæ-
rende rabatordning på vurderingerne videreføres.
Udskydelsen af vurderingerne vurderes som udgangspunkt at medføre et årligt mindre-
provenu fra 2019, der dog vil afhænge af, hvordan vurderingerne slår igennem på beskat-
ningsgrundlaget. Størrelsen af mindreprovenuet vil endvidere afhænge af nivenuet for de
nye vurderinger, der i sagens natur ikke foreligger på nuværende tidspunkt.
På det foreliggende grundlag skønnes udskydelsen af vurderingerne isoleret set at med-
føre et årligt mindreprovenu fra 2019 i størrelsesordenen 300-700 mio. kr. efter tilbage-
løb. Dette mindreprovenu kan neutraliseret ved, at tidspunktet, for hvornår de nye vurde-
ringer udgør beskatningsgrundlag for grundskyld og dækningsafgift, fremrykkes med ét
år.
Samlet set skønnes udskydelse af vurderingerne kombineret med fremrykning af tids-
punktet for, hvornår vurderingen udgør beskatningsgrundlaget for grundskyld og dæk-
ningsafgift, dermed at være omtrent provenuneutralt i 2019.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at der foruden provenumæssige forskydninger vil være
en række administrative konsekvenser. Disse knytter sig bl.a. til videreførelsen af det
igangsatte udviklingsprojekt med et ekstra år og til den fortsatte drift af eksisterende vur-
deringssystemer mv. Hertil kommer, at videreførelsen af de nuværende vurderinger med
yderligere ét år samtidig må forventes at medføre, at det samlede antal klager, der indgi-
ves, vil vokse, når der i perioden 2019-2020 åbnes op for adgangen til at klage over de vi-
dereførte vurderinger fra hele den mellemliggende periode. Størrelsen af de administrative
merudgifter er ved at blive afklaret.
Side 2 af 2