Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1634690_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 16-0523913
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 385 af 20. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om, hvorfor hverken Skatteministeriet eller SKAT, herunder SKATs direktion, har fanget, at refusionen af udbytteskat er steget med 200 pct. fra juni 2013 til juni 2014, til skatteministeren
1634690_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor hverken Skatteministeriet eller SKAT, herunder
SKATs direktion, har fanget, at refusionen af udbytteskat er steget med 200 pct. fra juni
2013 til juni 2014, herunder hvem der har til opgave at opfange sådanne signaler, og
hvordan det sikres, at det opfanges fremover.
Svar
Jeg henholder mig til følgende oplysninger, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Direktøren for Inddrivelse var ansvarlig for regnskabsaflæggelsen for § 38, og i henhold
til processen for godkendelse af SKATs regnskaber blev godkendelsen foretaget af un-
derdirektøren i Betaling og Regnskab, Inddrivelse, hvorefter den er sendt til departemen-
tet. SKATs direktion har således ikke fået regnskabsgodkendelsen forelagt.
Med ”SKAT ud af krisen” er der sket en omorganisering af regnskabsområdet, som nu er
samlet i en afdeling i forretningsområdet Økonomi. Et af formålene med samlingen er at
sikre et øget fokus på regnskabsområdet, også på direktionsniveau.
Som et led i ”SKAT ud af krisen” er der pr. 1. april 2016 etableret en ny overvågnings- og
analyseenhed i afdelingen Regnskab, som skal monitorere
alle
typer af udbetalinger i
SKAT.
udbytteskat-området
vil det som udgangspunkt være den centraliserede sagsbehandlings-
og udbetalingsenhed i forretningsområdet Kundeservice, som er ansvarlig for den op-
følgning, der måtte følge af overvågnings- og analyseenhedens monitorering. Det være sig
kontroltiltag eller andre særlige tiltag.”
Derudover kan jeg oplyse, at som led i Skatteministeriets løbende overvågning af skatte-
og afgiftsindtægter indgår de samlede udbytteskatter, dvs. netto efter refusioner og godt-
gørelser.
Overvågning af skatte- og afgiftsindtægterne sker med udgangspunkt i de månedlige ind-
tægtslister samt gennemgangen af SKATs månedlige regnskabsgodkendelser. Disse in-
formationer anvendes desuden ved budgetteringen af statens indtægter i forbindelse med
konjunkturvurderingerne, der normalt offentliggøres i maj, august og december.
Skatteministeriets indtægtslister, der oversendes til Finansudvalget og Skatteudvalget,
angiver udviklingen i skatter og afgifter sammenlignet med det budgetterede niveau for
den relevante post, indtægterne år-til-dato sammenholdt med foregående år, samt anden
tilgængelig information som fx oplysninger i SKATs månedlige regnskabsgodkendelser og
ny lovgivning.
På baggrund af de månedlige indtægtslister og regnskabsgodkendelser vurderes om udvik-
lingen i indtægterne forekommer plausibel i lyset af bl.a. den hidtidige budgettering, æn-
dringer i regler og systemer samt evt. andre kendte forhold, som vurderes at have betyd-
ning for statens indtægter.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om, hvorfor hverken Skatteministeriet eller SKAT, herunder SKATs direktion, har fanget, at refusionen af udbytteskat er steget med 200 pct. fra juni 2013 til juni 2014, til skatteministeren
1634690_0003.png
I en given periode vil indtægterne således kunne afvige fra det budgetterede af en lang
række årsager, herunder ændrede konjunkturer, ændret (legal) adfærd hos borgerne og
andre midlertidige eller mere varige forhold. For en række skatter og afgifter kan disse
udsving erfaringsmæssigt have et betydeligt omfang. I praksis er vurderingen derfor, at
det ikke alene via den løbende overvågning af statens indtægter generelt vil være muligt at
identificere stigende svindel.
Det bemærkes, at refusionerne bør ses i sammenhæng med udviklingen i de ordinære
indtægter for udbytteskatten, da det alt andet lige må forventes, at en stigning i de ordinæ-
re indtægter også vil medføre en vis stigning i refusionerne i de efterfølgende måneder.
En simpel analyse af udviklingen i udbyttekildeskat og refusion heraf ville således ikke
entydigt have indikeret problemer med området, da der også historisk har været betydelig
variation i udbytteskatten og refusioner heraf.
Skatteministeriet har skærpet den løbende overvågning af skatte- og afgiftsindtægterne,
men det skal understreges, at den løbende indtægtsovervågning som nævnt ikke i sig selv
kan forventes at være et effektivt instrument til at afsløre manglende regelefterlevelse.
Side 3 af 3