Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1634675_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 16-0523913
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 379 af 20. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om, hvordan det kan ske, at SKAT for nogle selskaber har refunderet mere udbytteskat end selskabet har indbetalt, og hvordan SKAT sikrer, at det ikke sker fremadrettet, til skatteministeren
1634675_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Statsrevisorernes beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeri-
ets tilsyn med refusion af udbytteskat, jf. SAU alm. del – bilag 125, at SKAT ikke har
kontrolleret, om et selskab har udbetalt udbytte, om ansøgeren har fået indeholdt udbyt-
teskat, ægtheden af bilagene vedlagt ansøgningen, ejerskab af aktier og ægtheden af stem-
pel fra udenlandsk skattemyndighed. På den baggrund bedes ministeren oplyse, hvordan
det kan ske, at SKAT har refunderet penge uden at kontrollere ovenstående, og om
SKAT kontrollerer for samtlige oplysninger fremadrettet. Endvidere bedes der redegjort
for, hvordan det kan ske, at SKAT for nogle selskaber har refunderet mere udbytteskat
end selskabet har indbetalt, og hvordan SKAT sikrer, at det ikke sker fremadrettet.
Svar
At der i visse tilfælde udbetales mere end 100 pct. af indbetalt udbytteskat for enkelte
selskaber i et givet år er ikke nødvendigvis ensbetydende med svindel. Dette skyldes først
og fremmest det forhold, at det er muligt at ansøge om refusion af udbytteskat for flere år
bagud i tiden.
En meget høj refusionsprocent for individuelle selskaber bør dog give anledning til at
undersøge de pågældende anmodninger nærmere.
Som beskrevet i redegørelsen til Folketinget fra september 2015 har sagsbehandlingspro-
cessen omkring refusion af udbytteskat ikke været tilrettelagt forsvarligt. Det er i sagens
natur ikke tilfredsstillende og har haft konsekvenser for de chefer, der havde ansvaret
herfor.
For at styrke kontrollen med refusionsanmodninger fremadrettet er der gennemført en
opstramning af procedurer på udbytterefusionsområdet, herunder en mere grundig kon-
trol af den påkrævede dokumentation. SKAT har oprettet ’Task Force Udbytte’, som skal
gennemføre målrettet kontrol af de mange refusionsanmodninger samt foretage analyser
af området og identificere generelle mønstre for på den måde at styrke sagsbehandlingen i
den nyoprettede enhed, som står for udbetalingerne.
For at understøtte at der reageres på uventede udsving i udbetalinger, er der pr. 1. april
2016 etableret en ny overvågnings- og analyseenhed i SKAT. Der forestår et meget væ-
sentligt analysearbejde med at etablere grundlaget for at kunne monitorere alle typer af
udbetalinger i SKAT, dvs. ikke bare på udbytteområdet.
Endelig er der pr. 1. februar 2016 oprettet en antisvindel-enhed i SKATs afdeling Særlig
Kontrol, som har til formål at styrke SKATs muligheder for fremadrettet at være på for-
kant med nye typer af økonomisk og skattemæssig svindel. Enheden skal analysere trends
og risikobilleder i forhold til international organiseret kriminalitet samt skatte-, moms- og
afgiftssvindel og på den måde sikre, at SKAT er på forkant med nye typer af svindel.
Antisvindel-enheden vil således bidrage til at styrke både den løbende sagsbehandling
samt kontrollen med eventuel svindel.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om, hvordan det kan ske, at SKAT for nogle selskaber har refunderet mere udbytteskat end selskabet har indbetalt, og hvordan SKAT sikrer, at det ikke sker fremadrettet, til skatteministeren
1634675_0003.png
Kontrol af udbytterefusion indgår desuden som en del af SKATs generelle udbetalings-
kontroller. Da det hverken er hensigtsmæssigt eller muligt at foretage 100 pct. kontrol af
samtlige udbetalinger, idet der årligt er tale om op imod 50.000 enkeltsager, sker udvæl-
gelsen til kontrol ud fra en vurdering af væsentlighed og risiko. Det sikrer både, at de
borgere og virksomheder, der efterlever reglerne, berøres mindst muligt, samt at SKATs
ressourcer anvendes mest effektivt.
Side 3 af 3