Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1634664_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 16-0523913
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 377 af 20. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om, hvem der i SKAT har ansvaret for, at der er en klar ansvars- og opgavefordeling, og hvordan det sikres, at der er en klar ansvars- og opgavefordeling fremover, til skatteministeren
1634664_0002.png
Spørgsmål
I forhold til skandalen omkring svindel med refusion af udbytteskat slår både rapporter fra
Intern Revision og Statsrevisorernes beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministe-
riets tilsyn med refusion af udbytteskat, jf. SAU alm. del – bilag 125, fast, at SKAT ikke har
haft en klar ansvars- og opgavefordeling. På den baggrund bedes ministeren redegøre for:
- hvem der i SKAT har ansvaret for, at der er en klar ansvars- og opgavefordeling, og
hvordan det sikres, at der er en klar ansvars- og opgavefordeling fremover.
- om det er korrekt, at processen for refusion af udbytteskat har været fordelt mellem
fire direktørområder i SKAT, og der derfor ikke har været et samlet forankret proces-
ansvar. I bekræftende fald bedes der redegjort for, hvordan SKAT er kommet frem til,
hvilke af de fire direktører der var hovedansvarlige og derfor skulle sendes hjem.
Svar
SKATs direktør har det overordnede ansvar for at der er en klar ansvars- og opgaveforde-
ling i SKAT. Dernæst er det de enkelte forretningsdirektørers og underdirektørers ansvar
inden for hvert deres område. Det fremgår af Skatteministeriets Interne Revisions (SIRs)
undersøgelse ”SKATs administration af udbytteskat og refusion af udbytteskat” fra 24.
september 2015, side 45-46, at den samlede proces for administration af udbytteskat på
undersøgelsestidspunktet var opdelt i en række delprocesser, der var forankret i de involve-
rede forretningsområder: Kundeservice, Inddrivelse, Indsats og IT. I forhold til den kon-
krete sag om formodet svindel kan følgende fremhæves i den sammenhæng:
Opgaven med at udbetale refusioner var entydigt placeret i forretningsområdet Inddri-
velse, underdirektørområdet Betaling og Regnskab, kontoret SAP38
Opgaven med at følge op på revisionsrapporten for 2013 var entydigt placeret hos di-
rektøren for Inddrivelse (som følge af opgaven med udbetaling af udbytterefusioner)
Opgaven med regnskabsforklaringer ift. udbytterefusioner var entydigt placeret i forret-
ningsområdet Inddrivelse, underdirektørområdet Betaling og Regnskab, kontoret
SAP38
Opgaven som procesejer for udbytteskat og dermed ansvaret for at sikre, at den samle-
de proces var koordineret på tværs af SKAT, var entydigt placeret i forretningsområdet
Kundeservice.
Der var således en klar overordnet ansvars- og opgavefordeling på udbytteområdet. Sagen
har i forlængelse heraf haft personalemæssige konsekvenser i både Inddrivelse og Kunde-
service.
SIR anfører i ovennævnte undersøgelse, at der ikke reelt har været en samlet løbende over-
vågning af udbytteområdet på tværs af de involverede forretningsområder. For at sikre et
sådan samlet fokus er hele udbetalingsopgaven nu placeret entydigt i Kundeservice. For
desuden at sikre, at godkendelsen af refusionsanmodninger er af tilstrækkelig kvalitet, er
sagsbehandlingen af alle eksisterende og fremtidige refusionsanmodninger nu centraliseret i
en ny enhed i SKAT. Enheden, der blev etableret i januar 2016, besættes med 30 årsværk
og skal stå for udbetalingen af alle anmodninger om refusion. Enheden skal sikre en ensar-
tet sagsbehandling for alle anmodninger, herunder skærpede krav til dokumentation.
Side 2 af 2