Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1704991_0001.png
19. december 2016
J.nr. 16-0508355
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 372 af 19. april 2016 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om at udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016, til skatteministeren
1704991_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte
fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016? Ministeren bedes derudover
redegøre for, hvor store mængder (kilo, antal, el.lign.) der årlig sælges af hver varegruppe,
og hvor meget dette indbringer i provenu. Endelig bedes de skønnede effekter af en af-
giftsstigning på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct. og et afgiftsfald
på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct. oplyses, idet bemærkes, at der
med effekterne menes både ændringer i solgt mængde (i kilo, antal, el.lign. og i procent)
og afgiftsprovenu (mio. kr. og i procent).
Svar
Nedenstående svar er opfølgning på svar af 13. maj 2016. Af den tidligere besvarelse
fremgik en oversigt over alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler, de aktuelle af-
giftssatser samt afgiftsprovenuerne i 2015. I nedenstående besvarelse fremgår skøn for
det afgiftspligtige salg i 2015, de forventede provenueffekter af de efterspurgte afgiftsæn-
dringer samt skøn for effekterne på de solgte mængder af de forskellige fødevarer og
nydelsesmidler i det omfang, at det har været muligt at skønne herover.
I tabel 1 fremgår opgørelsen af det afgiftspligtige salg af de forskellige fødevarer og nydel-
sesmidler i 2015 samt afgiftsprovenuet herfra.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om at udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016, til skatteministeren
1704991_0003.png
Tabel 1. Afgiftspligtigt salg af fødevarer og nydelsesmidler i 2015
Afgift
Mængde
Mio. stk.
Cigaretter
1
Cigarer mv.
5.756
84
Mio. gram
Groftskåret røgtobak
Finskåret røgtobak
173
377
Mio. liter
Spiritus
2
Øl
3
Vin
Alkoholsodavand
Konsumis
20
355
152
6
43
Mio. kg
Kaffe
Te
Chokolade og slik herunder dæknings- og
råstofafgift
1. Provenuet er opgjort samlet for alle tobaksafgifter (cigaretter, røgtobak og cigarer mv.).
2. Opgjort i mio. liter spiritus med 40 pct. alkohol.
3. Opgjort i mio. liter pilsnerækvivalenter.
Kilde:
Status over grænsehandel 2016
og egne beregninger på baggrund af Skatteministeriets afgiftsindtægter (PAS) og
gældende afgiftssatser.
Provenu i 2015
Mio. kr.
7.743
1.180
906
1.746
33
297
36
1
95
276
7
2.375
Skøn for det forventede varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd ved afgiftsforhøjel-
ser på mellem 10 og 100 pct. fremgår af tabel 2.
Det er antaget, at de efterspurgte afgiftsændringer træder i kraft i 2017, og der er taget
udgangspunkt i de forventede afgiftsindtægter i
Forslag til finanslov for finansåret 2017.
For så
vidt angår de grænsehandelsfølsomme varer (tobak, alkohol og chokolade mv.) er bereg-
ningerne baseret på de forudsætninger, som fremgår af
Status over grænsehandel 2016.
Det
bemærkes, at skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om at udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016, til skatteministeren
1704991_0004.png
Tabel 2. Forventede varige merprovenu efter tilbageløb og adfærd ved afgiftsforhøjelser
Pct. afgiftsændring
Mio. kr. (2017-niveau)
Kaffe
Te
Chokolade mv.
1
Konsumis
Cigaretter og tobak
2
Spiritus
Øl
Vin
Tillægsafgift
3
25
-
175
25
155
20
60
110
-
70
-
415
70
185
30
140
265
5
135
5
770
135
-15
-20
255
475
5
205
5
1.070
205
-690
-155
345
640
5
275
5
1.310
275
-1.835
-370
410
755
-
10
25
50
75
100
Anm.: Adfærden er opgjort inkl. arbejdsudbud, og det er beregningsteknisk forudsat, at afgifterne indekseres efter 2020.
Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
1. Herunder også råstof- og dækningsafgift.
2. Herunder også afgift på cigarer, cerutter og cigarillos mv.
3. Da tillægsafgiften på alkoholsodavand bliver lagt oven i afgifterne på henholdsvis vin og spiritus (og øl, som dog udgør
en meget begrænset andel af salget), er selvfinansieringsgraden ved forhøjelser af tillægsafgiften på alkoholsodavand
antaget at være den samme som for henholdsvis vin og spiritus (begge vægtet med 50 pct. svarende til fordelingen af
salget af vin- og spiritusbaserede alkoholsodavand). Det indebærer, at selvfinansieringsgraden ved en fordobling af til-
lægsafgiften er knap 100 pct., og at det forventede merprovenu efter tilbageløb og adfærd derfor bliver meget lille, dvs. nul,
når der afrundes til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Skøn for det forventede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd ved afgiftsned-
sættelser på mellem 10 og 100 pct. fremgår af tabel 3.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om at udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016, til skatteministeren
1704991_0005.png
Tabel 3. Forventede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd ved afgiftsnedsættelser
Pct. afgiftsændring
Mio. kr. (2017-niveau)
Kaffe
Te
Chokolade mv.
1
Konsumis
Cigaretter og tobak
2
Spiritus
Øl
Vin
Tillægsafgift
3
25
-
180
25
225
35
60
120
-
70
-
470
70
775
110
165
315
5
135
5
995
135
1.985
340
350
675
10
205
5
1.585
205
3.795
655
560
1.085
10
275
5
2.230
275
5.950
1.010
795
1.550
15
-10
-25
-50
-75
-100
Anm.: Adfærden er opgjort inkl. arbejdsudbud, og det er beregningsteknisk forudsat, at afgifterne indekseres efter 2020.
Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
1. Herunder også råstof- og dækningsafgift.
2. Herunder også afgift på cigarer, cerutter og cigarillos mv.
3. Da tillægsafgiften på alkoholsodavand bliver lagt oven i afgifterne på henholdsvis vin og spiritus (og øl, som dog udgør
en ikke nævneværdig andel af salget), er selvfinansieringsgraden ved nedsættelser af tillægsafgiften på alkoholsodavand
antaget at være den samme som ved mindre nedsættelser af afgifterne på henholdsvis vin og spiritus (begge vægtet med
50 pct.svarende til fordelingen af salget af vin- og spiritusbaserede alkoholsodavand).
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at afgifterne på alkohol og tobak er harmoniseret i EU, hvilket bl.a. inde-
bærer, at der er fastsat minimumsafgifter, og nogle af afgifterne kan således ikke reelt
nedsættes, som efterspurgt af spørger. Afgiften på cigaretter kan således ikke nedsættes til
mindre end ca. 0,7 kr. pr. stk., mens afgiften på røgtobak ikke kan nedsættes til mindre
end godt 400 kr. pr. kg. svarende til afgiftsnedsættelser på knap 50 pct. Afgiften på spiri-
tus kan ikke nedsættes til mindre end ca. 75 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol svarende til
en afgiftsnedsættelse på ca. 50 pct., og afgiften på øl kan ikke nedsættes til mindre end ca.
14 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol svarende til en nedsættelse på ca. 75 pct.
For kaffe, te og konsumis er det ikke muligt, at opgøre ændringen i de solgte mængder, da
det kræver en viden om grænsehandel, gennemsnitspriser og efterspørgselselasticiteter,
hvilket er data, som Skatteministeriet ikke er i besiddelse af. Det er lagt til grund for pro-
venuberegningerne, at der ikke er et nævneværdigt omfang af grænsehandel, og at afgifts-
ændringerne ikke har en væsentlig effekt på forbruget. Det er af samme årsag ikke muligt
at opgøre ændringerne i solgte mængder for de råstof- og dækningsafgiftspligtige varer
under chokoladeafgiftsloven samt cigarer, cerutter og cigarillos mv. under tobaksafgifts-
loven. Disse indgår derfor ikke i de opgjorte mængder i tabel 4, men er inkluderet i de
samlede provenuberegninger i tabel 2 og 3, idet det er antaget, at adfærdseffekterne vil
være de samme, som for henholdsvis chokoladeafgiften og de øvrige tobaksafgifter. Skat-
teministeriet har desuden ikke gennemsnitspriser, som kan lægges til grund for en præcis
vurdering af ændringer i salget af alkoholsodavand ved en ændring af tillægsafgiften,
hvorfor de heller ikke fremgår af tabel 4.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om at udlevere en oversigt over de aktuelle afgiftssatser for alle afgiftsbelagte fødevarer og nydelsesmidler i Danmark pr. 1. januar 2016, til skatteministeren
1704991_0006.png
Tabel 4. Forventet ændring i solgte mængder af fødevarer og nydelsesmidler som følge af afgifts-
ændringer
Chokolade
Afgifts-
ændring
i pct.
100
75
50
25
10
-10
-25
-50
-75
-100
Mio.
kg.
-15
-11
-8
-4
-2
2
4
8
12
17
Cigaretter
Pct.
Røgtobak
Mio.
gram
-290
-210
-140
-70
-30
10
50
100
160
210
Pct.
Spiritus
Mio.
liter
1
-12
-9
-6
-3
-1
1
3
5
6
8
Pct.
Mio.
liter
2
-80
-60
-40
-20
-10
10
20
40
60
80
Øl
Pct.
Mio.
liter
-35
-25
-15
-10
-5
5
10
15
25
35
Vin
Pct.
Pct. Mio. stk.
-18
-14
-9
-5
-2
2
5
9
15
20
-3.300
-2.450
-1.650
-800
-300
250
650
1.300
1.750
2.200
-58
-44
-29
-14
-5
5
11
23
31
39
-52
-39
-26
-13
-5
3
10
18
29
38
-58
-43
-29
-14
-6
6
14
25
32
39
-22
-17
-11
-6
-2
2
6
11
17
22
-22
-17
-11
-6
-2
2
6
11
17
22
1. Opgjort i mio. liter spiritus med 40 pct. alkohol.
2. Opgjort i mio. liter pilsnerækvivalenter.
Kilde. Egne beregninger.
Side 6 af 6