Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1657437_0001.png
18. august 2016
J.nr. 16-0489545
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 362 af 15. april 2016 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvor meget afgiftsindtægterne vil stige, hvis tobakspriserne bliver hævet, til skatteministeren
1657437_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget afgiftsindtægterne vil stige, hvis tobakspriser-
ne bliver hævet med henholdsvis 10 pct., 20 pct., 25 pct., 30 pct., 40 pct., 50 pct., 66 pct.
og 75 pct., hvis det antages, at hver 10 pct. stigning i tobakspriserne medfører et fald på 4
pct. i tobaksforbruget. Svaret bedes opgjort i forhold til ”Status over grænsehandel 2014”
(SoG) og indeholde antagelser om 1/2 af SoG, 1/3 af SoG, 1/5 af SoG og 1/10 af SoG,
jf. tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 99 (folketingsåret 2014-15, 2. samling).
Svar
Skatteministeriet offentliggjorde inden sommerferien en ny grænsehandelsrapport -Status
over grænsehandel 2016
- med skøn over grænsehandlen med bl.a. cigaretter og tobak i 2015.
Status over grænsehandel 2014
indeholdt skøn for grænsehandlen til og med 2013. I den nye
rapport er priser og salg mv. ligeledes opdateret.
I beregningerne af virkninger af afgiftsændringer i
Status over grænsehandel 2016
er der som i
den forrige rapport forudsat en forbrugselasticitet på -0,4. Det vil sige, at det forudsættes,
at cigaretforbruget falder med 4 pct., når prisen stiger med 10 pct.
De forventede provenukonsekvenser af afgiftsforhøjelser svarende til prisstigninger på
cigaretter på henholdsvis 10 pct., 20 pct., 25 pct., 30 pct., 40 pct., 50 pct., 66 pct. og 75
pct. fremgår i tabel 1.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med at vurdere effekterne af
meget store afgiftsændringer. Jo større afgiftsændring, jo større usikkerhed. De beregnede
provenueffekter har derfor primært karakter af forsigtige overslag.
I tabel 1 fremgår (som i SAU spørgsmål 99) ligeledes følsomhedsberegninger, hvor der er
forudsat en væsentligt lavere grænsehandelsfølsomhed end den, der fremgår af
Status over
grænsehandel 2016.
Det fremgår, at jo lavere grænsefølsomheden er, jo større bliver prove-
nuet ved afgiftsforhøjelser. Det er dog ikke sandsynligt, at grænsehandelsfølsomheden
skulle være markant lavere end det, som er forudsat i
Status over grænsehandel 2016.
Såfremt
grænsehandelsfølsomheden i stedet er større end forudsat, vil provenuet omvendt blive
lavere, end hvad der fremgår af beregningerne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvor meget afgiftsindtægterne vil stige, hvis tobakspriserne bliver hævet, til skatteministeren
1657437_0003.png
Tabel 1. Provenuskøn ved forskellige antagelser om grænsehandelsfølsomhed
Prisstigning i pct.
Umiddelbart merprovenu
efter tilbageløb, mio. kr.
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, mio. kr.
Selvfinansieringsgrad,
pct.
1/2 grænsehandelseffekt
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, mio. kr.
Selvfinansieringsgrad,
pct.
1/3 grænsehandelseffekt
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, mio. kr.
Selvfinansieringsgrad,
pct.
1/5 grænsehandelseffekt
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, mio. kr.
Selvfinansieringsgrad,
pct.
1/10 grænsehandelseffekt
Merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd, mio. kr.
Selvfinansieringsgrad,
pct.
460
56
860
58
1.055
59
1.220
61
1.480
64
1.640
68
1.695
75
1.610
79
435
58
790
62
960
63
1.100
65
1.305
68
1.405
73
1.340
80
1.185
85
395
62
695
66
835
68
940
70
1.070
74
1.085
79
870
87
620
92
345
67
575
72
675
74
740
76
780
81
690
87
285
96
-90
101
10
1.035
200
81
20
2.060
220
89
25
2.585
200
92
30
3.100
145
95
40
4.130
-95
102
50
5.160
-495
110
66
6.820
-1.475
122
75
7.755
-2.210
128
Anm.: Adfærdseffekterne er opgjort inkl. arbejdsudbud, og der er i alle modeller forudsat en forbrugselasticitet på -0,4.
Side 3 af 3