Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1635238_0001.png
19. maj 2016
J.nr. 16-0489059
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 358 af 14. april 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for indkomstfordelingen, hvis PSO-afgiften omlægges til personskat som i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 123, til skatteministeren
1635238_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for indkomstfordelingen, hvis
PSO-afgiften omlægges til personskat, som i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 123?
Svar
I svaret på spørgsmål 123, som der henvises til, er beregningerne baseret på Energistyrel-
sens PSO-fremskrivning fra marts 2015. I det følgende tages der udgangspunkt i den
seneste fremskrivning af PSO-udgifterne fra maj 2016. Endvidere er omlægningens effekt
beregningsteknisk opstillet for 2021 mod 2020 i svaret på spørgsmål 123, hvilket dog ikke
har afgørende betydning for tallene. Der henvises til svaret på spørgsmål 356 for en nær-
mere gennemgang af de provenumæssige konsekvenser mv.
Der spørges til effekterne ved en afskaffelse af PSO-afgiften, som finansieres med forde-
lingsneutrale personskatter. Omlægningen har ingen konsekvenser for indkomstfordelin-
gen, idet den er designet, så den er fordelingsneutral. Inden for hver indkomstdecil vil der
dog være forskelle i de fordelingsmæssige virkninger alt efter de enkelte husholdningers
elforbrug mv. Effekterne på deciler opstilles nedenfor,
jf. tabel 1.
Det skal bemærkes, at
regeringen ikke har lagt sig fast på, hvorledes en omlægning af PSO skal finansieres.
Tabel 1. Konsekvenserne af en afskaffelse af PSO-afgiften finansieret ved en forhøjelse af person-
skatterne fordelt på indkomstdeciler (2021-regler i 2016-niveau)
Afskaffelse af PSO
Virkning (inkl. indi-
rekte overvæltning)
(kr.)
650
900
1.020
1.150
1.280
1.410
1.550
1.730
2.000
2.950
1.470
Ændring af
personskatter
Forhøjelse
af bundskat
(kr.)
-200
-380
-470
-570
-680
-790
-910
-1.050
-1.250
-1.940
-820
Reduktion af
personfradrag
(kr.)
-330
-400
-430
-430
-430
-440
-450
-470
-490
-490
-430
Samlet
virkning
(kr.)
130
120
130
150
170
180
190
220
260
520
210
Samlet
virkning
i pct. af
disp.
indkomst
(pct.)
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Anm: Tabellen viser ækvivalerede skatter og afgifter. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster og skat-
ter, der tager højde for antallet af medlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter
for familier med forskellig størrelse. Som følge af, at der foretaget en ækvivalering, er det ikke muligt at omregne fordelings-
tallene til provenu. Tabellen viser kun omlægningens effekt på familiernes skatteudgifter (lavere skatteudgifter giver et
større rådighedsbeløb). Omlægningen indeholder derudover nogle yderligere gevinster i form af en brugergevinst og lavere
udgifter til nettariffer.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
En omlægning som skitseret vil – til trods for at omlægningen er provenuneutral efter
tilbageløb og adfærd – medføre en fremgang i rådighedsbeløbet, svarende til ca. 0,1 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for indkomstfordelingen, hvis PSO-afgiften omlægges til personskat som i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 123, til skatteministeren
1635238_0003.png
af den disponible indkomst i alle indkomstdeciler,
jf. tabel. 1.
Det skyldes for det første, at
PSO-afgiften er mere forvridende end indkomstskatter, og for det andet at erhvervenes
lempelser overvæltes husholdningerne i form af højere realindkomst (indirekte virkning).
Side 3 af 3