Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1680470_0001.png
26. oktober 2016
J.nr. 16-0476778
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 350 af 12. april 2016 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mette Abildgaard (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om, hvilke personrettede afgifter, der blev indført eller forhøjet som følge af Forårspakke 2.0 – Vækst, klima og lavere skat fra februar 2009, som i dag enten er afskaffet eller reduceret, til skatteministeren
1680470_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for hvilke personrettede afgifter, der blev indført eller forhøjet
som følge af ”Forårspakke 2.0 – Vækst, klima og lavere skat” fra februar 2009, som i dag
enten er afskaffet eller reduceret, samt oplyse de dertilhørende indkomstmæssige konse-
kvenser fordelt på familietyper.
Svar
Skatteministeriet skal beklage den sene besvarelse.
Med
Forårspakke 2.0
fra 2009 blev en række afgifter indført eller forhøjet. Det drejer sig
om afgifter på energi, motor, miljø og varer med sundhedsrisiko. Siden
Forårspakke 2.0
har der efterfølgende været en række afgiftsændringer, herunder afgifter, der blev indført
eller forhøjet med
Forårspakke 2.0.
Afgiftsændringerne består både af forhøjelser og re-
duktioner. De afgiftsændringer, der er medtaget i beregningerne, fremgår af
boks 1.
Boks 1. Medregnede afgiftsændringer fra og med
Forårspakke 2.0
Forårspakke 2.0
Forhøjelse og omlægning af tobaksafgiften
Forhøjelse og omlægning af chokoladeafgiften og konsumisafgiften
Indførelse af fedtafgiften
Omlægning af sodavandsafgiften
Forhøjelse af afgifter på el
Forhøjelse af øvrige energiafgifter
Miljøafgifter (forhøjelse af spildevandsafgift og nedsættelse af emballageafgiften)
Bilafgifter (indførelse af brændstofforbrugsafgift for nye varebiler og tillæg for manglende
partikelfilter for personbiler og nye varebiler)
Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0
Forhøjelse af tobaksafgiften
Aftale om finansloven for 2011
Ændring af regler vedrørende kraftvarme
Aftale om finansloven for 2012
Forhøjelse af tobaksafgiften
Forhøjelse af chokoladeafgiften og konsumisafgiften
Forhøjelse af sodavandsafgiften
Kompenserende indeksering af brændstofforbrugsafgift i 2012 og 2013
2012-skattereform
Indeksering af chokoladeafgiften og konsumisafgiften
Indeksering af sodavandsafgiften
Indeksering af brændstofforbrugsafgiften
Forhøjelse af miljøtillæg til fri bil
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om, hvilke personrettede afgifter, der blev indført eller forhøjet som følge af Forårspakke 2.0 – Vækst, klima og lavere skat fra februar 2009, som i dag enten er afskaffet eller reduceret, til skatteministeren
1680470_0003.png
Energiaftale 2012
Indførelse af forsyningssikkerhedsafgiften (inkl. afgift på biomasse mv.)
Aftale om finansloven for 2013
Afskaffelse af fedtafgiften
Nedsættelse af elvarmeafgiften
Vækstpakke DK 2013
Afskaffelse af sodavandsafgiften
Vækstpakke 2014
Forhøjelse af afgiften på cigarillos
Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften (inkl. afgift på biomasse mv.)
Anm: For forsyningssikkerhedsafgiften er der ved indførelse og tilbagerulning både medtaget gennemførte og aldrig gen-
nemførte elementer af afgiften.
Afgiftsændringerne siden
Forårspakke 2.0
er bl.a. indgået i sammenhæng med ændringer i
personskatterne. Eksempelvis er afgiftsforhøjelser som led i 2012-skattereformen anvendt
til lempelser af personbeskatningen, mens afgiftsreduktioner (afskaffelse af fedtafgift og
tilbagerulning af FSA) er finansieret ved en forhøjelse af fordelingsneutrale personskatter.
Det bemærkes, at der har i perioden været ændringer i afgifter, som ikke blev ændret i
forbindelse med
Forårspakke 2.0.
Det drejer sig fx om forhøjelser af vin- og ølafgiften og
nedsættelse af ølafgiften. Disse ændringer indgår således ikke
1
.
De samlede afgiftsstigninger i
Forårspakke 2.0,
der umiddelbart og direkte påvirker hus-
holdningerne, blev skønnet i størrelsesordenen 6,3 mia. kr. (varig virkning, 2017-niveau),
jf. tabel 1.
Efterfølgende ændringer i disse afgifter udgør samlet yderligere ca. 1,6 mia. kr.
(varig virkning, 2017-niveau).
Som følge af store adfærdseffekter ved forhøjelser af fx tobaksafgiften skønnes afgiftsæn-
dringerne i medfør af
Forårspakke 2.0
at udgøre ca. 4,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
(2020-regler, 2017-niveau),
jf. tabel 1.
Tilsvarende udgør efterfølgende ændringer i disse
afgifter en samlet afgiftsnedsættelse på ca. 0,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (varig
virkning, 2017-niveau).
1
I
Forårspakke 2.0
indgik forhøjelser af elafgiften og en række energiafgifter. Da indførelse af forsyningssikkerhedsafgiften
både inkluderede forhøjelser af el- og energiafgifter samt indførelse af en afgift på biomasse, er provenuvirkninger som
følge af indførelse og tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften medtaget i beregningerne.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 350: MFU spm. om, hvilke personrettede afgifter, der blev indført eller forhøjet som følge af Forårspakke 2.0 – Vækst, klima og lavere skat fra februar 2009, som i dag enten er afskaffet eller reduceret, til skatteministeren
1680470_0004.png
Tabel 1. Husholdningernes andel af afgiftsændringer i
Forårspakke 2.0
Umiddelbart provenu
inklusiv moms
Mia. kr.
(Varig virkning, 2017-niveau)
Tobaksafgift
Chokoladeafgift mv.
Fedtafgift
1
Sodavandsafgift
Afgifter på el
Øvrige energiafgifter
Miljøafgifter
Bilafgifter
I alt
Forårspakke
2.0
1,6
0,6
1,7
0,0
1,3
0,9
0,0
0,2
6,3
Siden Forårs-
pakke 2.0
2,7
1,4
-1,7
-0,5
-0,4
0,1
0,0
0,0
1,6
Provenu efter tilbageløb
og adfærd
Forårspakke
2.0
0,8
0,5
1,2
0,0
0,8
0,5
0,1
0,2
4,2
Siden Forårs-
pakke 2.0
0,2
0,7
-1,2
-0,3
-0,1
-0,3
0,0
0,0
-0,9
Anm: Beregningerne omfatter den direkte virkning af afgiftsændringer på husholdningerne. Der er således ikke medtaget
den indirekte overvæltning af erhvervsrettede afgiftsændringer - dvs. de afgifter, der betales af erhvervene, men som
overvæltes i priserne eller lønningerne og derved også berører husholdningerne.
1: Af hensyn til konsistens mellem provenuvirkningen ved indførelse og afskaffelse af fedtafgiften er der beregningsteknisk
inkluderet en arbejdsudbudseffekt ved indførelse af fedtafgiften svarende til arbejdsudbudseffekten ved afskaffelse af
afgiften.
Kilde: Egne beregninger.
De umiddelbare afgiftsændringer, der er gennemført siden
Forårspakke 2.0,
skønnes at
medføre en øget afgiftsbetaling for et LO-ægtepar med to børn svarende til ca. 480 kr.
(2020-regler, 2017-niveau) om året,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser for forskellige familietyper (2020-regler, 2017-niveau)
Pct. af disponibel
indkomst
0,4
0,3
0,2
0,2
0,1
0,3
0,4
Kr.
1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig
2. Enligt LO-arbejder i lejebolig
3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
4. Funktionærpar i ejerbolig med 2 børn
5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig
Afgift
650
760
480
490
330
490
680
Anm: Beregningerne omfatter den direkte virkning af afgiftsændringer på husholdningerne. Der er således ikke medtaget
den indirekte overvæltning af erhvervsrettede afgiftsændringer - dvs. de afgifter, der betales af erhvervene, men som
overvæltes i priserne eller lønningerne og derved også berører husholdningerne.
Kilde: Egne beregninger på familietypemodellen og lovmodellen på baggrund af Forbrugsundersøgelsen for 2011 og
indkomstdata fra 2014.
Det bemærkes, at der i familietypeberegningerne alene er medtaget den direkte og umid-
delbare virkning af afgiftsændringerne og ikke de samtidige ændringer i personskatterne.
Endvidere er ikke medregnet konsekvenser for den enkelte familietype af fx øgede offent-
lige udgifter.
Side 4 af 4