Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1630406_0001.png
9. maj 2016
J.nr. 16-0465731
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 346 af 11. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren kan redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, til skatteministeren
1630406_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsud-
buddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, således at andelen
af bilens værdi, der beskattes, gradueres efter bilens CO2-udledning pr. kilometer på
samme måde som i Holland, hvor der betales skat af 4 pct. af bilens værdi, hvis bilen
udleder 0 g CO2/km., og 15 pct. af bilens værdi, hvis den udleder 1-50 g CO2/km., mens
beskatningen af øvrige biler som fri bil fortsætter uændret.
Ministeren bedes i beregningen af konsekvenser for borgeren forudsætte, at virksomhe-
den stiller en Passat GTE med beskatningsværdi på 434.000 kr. i 2016 stigende til 525.000
kr. i 2020 til rådighed for borgeren frem for en Passat 2,0 comfortline DSG med beskat-
ningsværdi på 372.000 kr. i alle år.
Tilsvarende bedes ministeren beregne konsekvenserne for statskassen ved at forudsætte,
at virksomhederne stiller en bil med en 60.000 kr. højere beskatningsværdi til rådighed for
medarbejderen, hvis medarbejderen tilbydes en elbil, der udleder 0 g CO2/km. eller en
opladningshybrid, der udleder mellem 1 og 50 g CO2/km. set i forhold til, når virksom-
heden stiller en traditionel benzin- eller dieselbil til rådighed for medarbejderen.
Svar
Reglerne for fri bil er – på linje med reglerne for andre personalegoder – indrettet med
henblik at beskatte arbejdsvederlag nogenlunde ens, uanset om vederlaget udbetales kon-
tant eller gives i form af personalegoder. De i forslaget anførte ændringer vil bryde med
dette princip og tilskynde til aflønning i form af fri bil fremfor kontantløn.
De afledte negative virkninger forbundet med bilkørsel – luftforurening, støj, trængsel og
ulykker – bør internaliseres via ensartede afgifter på biler og brændstof anvendt hertil. Ud
fra en samfundsøkonomisk synsvinkel bør disse afgifter være ens for alle biler og ikke
differentieres efter, om bilen er købt af brugeren selv eller stilles til rådighed af en ar-
bejdsgiver.
I henhold til ligningslovens § 16, stk. 4, fastsættes den skattemæssige værdi af rådigheden
over fri bil skematisk. For nye biler og biler, der på anskaffelsestidspunktet er højst 3 år
gamle, sættes værdien til nyvognsprisen. Herefter nedsættes værdien til 75 pct. af ny-
vognsprisen, dog mindst 160.000 kr. For brugte biler, der er anskaffet mere end tre år
efter første indregistrering, anvendes købsprisen som grundlag for beregningen, dog
mindst 160.000 kr. Medarbejderen beskattes med 25 pct. af bilens værdi op til 300.000 kr.
og 20 pct. af bilens værdi for den del af værdien, der ligger over 300.000 kr. Derudover
betales et miljøtillæg svarende til den årlige ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
Med de anførte nyvognspriser skønnes borgerens skattebetaling af en fri bil efter gælden-
de regler i 2016 at være ca. 6.200 kr. højere med en Passat GTE end med en Passat 2,0
comfortline DSG,
jf. tabel 1.
Efter de forudsatte ændringer vil borgerens skattebetaling af
en Passat GTE være ca. 12.150 kr. lavere. Det skyldes, at en Passat GTE er en plug-in
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren kan redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, til skatteministeren
1630406_0003.png
hybridbil, der efter EU-målemetoden har en CO
2
-udledning på 37 g CO
2
pr. km, således
at der, jf. spørgsmålet, kun beregnes skat af fri bil af 15 pct. af bilens værdi.
Ovenstående beregning kan ikke umiddelbart overføres til samlede provenuvirkninger af
ændringerne i beskatningen af fri bil, da den samlede firmabilpark ikke dækkes af de
spørgsmålet anførte forudsætninger. I det omfang ændringerne i beskatningen af fri bil vil
få medarbejderen/arbejdsgiveren til at skifte en traditionel firmabil ud med en eldreven
firmabil, kan det i en periode fx betyde lavere registreringsafgiftsprovenu for staten, idet
registreringsafgiften for eldrevne biler indfases frem til 2020.
Tabel 1. Borgerens indkomstskat af fri bil
2016
Gældende regler
Passat GTE
Passat 2,0 comforteline DSG
Forskel
Efter ændringer
Passat GTE
Passat 2,0 comforteline DSG
Forskel
33.000
45.150
-12.150
34.550
45.150
-10.600
37.300
45.200
-7.900
39.200
45.200
-6.000
39.850
45.200
-5.350
51.400
45.150
6.250
53.450
45.150
8.300
57.050
45.200
11.850
59.650
45.200
14.450
60.500
45.200
15.300
2017
2018
2019
2020
Anm.: Der er anvendt en marginal skatteprocent på 50 pct., og der er ikke forudsat lønnedgang, selvom medarbejderen
med en Passat GTE får en dyrere bil stillet til rådighed. Forskellene et givent år gælder kun, såfremt medarbejderen får en
ny bil stillet rådighed det pågældende år.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
I spørgsmålets anden del spørges til konsekvenserne for statskassen ved at forudsætte, at
virksomhederne stiller en bil med en 60.000 kr. højere beskatningsværdi til rådighed for
medarbejderen, hvis medarbejderen tilbydes en elbil. Ved beregningen forudsættes derfor,
at nyvognsprisen for den traditionelle bil i perioden 2016-2020 er 374.000 kr. (dvs.
434.000 kr. minus 60.000 kr.).
Efter gældende regler skønnes indtægterne fra beskatning af fri el- og plug-in hybridbil i
det forudsatte typeeksempel at være ca. 51.350 kr., mens indtægterne fra den traditionelle
frie bil er ca. 45.350 kr.,
jf. tabel 2.
Indtægterne efter de forudsatte ændringer falder til ca.
9.150 kr. og 33.000 kr. for hhv. en el- og plug-in hybridbil, mens ændringerne ikke får
konsekvenser for beskatningen af den frie traditionelle bil.
Beregningen kan igen ikke umiddelbart overføres til samlede provenuvirkninger, da den
samlede firmabilpark ikke dækkes af de i spørgsmålet anførte forudsætninger.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om ministeren kan redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, til skatteministeren
1630406_0004.png
Tabel 2. Statens indtægter fra indkomstbeskatning af fri bil
2016
Gældende regler
El-bil
Plug-in hybridbil
Traditionel bil
Efter ændringer
El-bil
Plug-in hybridbil
Traditionel bil
9.150
33.000
45.350
9.150
33.000
45.350
9.200
33.050
45.400
9.200
33.050
45.400
9.200
33.050
45.400
51.350
51.350
45.350
51.350
51.350
45.350
51.400
51.400
45.400
51.400
51.400
45.400
51.400
51.400
45.400
2017
2018
2019
2020
Anm.: Der er anvendt en marginal skatteprocent på 50 pct., og der er ikke forudsat lønnedgang, selvom medarbejderen
med en dyrere bil stillet til rådighed. Forskellene et givent år gælder kun, såfremt medarbejderen får en ny bil stillet rådig-
hed det pågældende år.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Derudover spørges til konsekvenserne for arbejdsudbuddet. Den lempeligere beskatning
af eldrevne firmabiler vil have modsatrettede effekter på arbejdsudbuddet. På den ene
side medfører den lavere beskatning af eldrevne firmabiler isoleret set et bidrag til højere
realindkomst og derigennem højere arbejdsudbud. På den anden side indebærer skatte-
nedsættelsen behov for at finde finansiering, som – afhængig at den konkrete udformning
– vil trække i retning af at mindske arbejdsudbuddet. I forbindelse hermed medfører de i
spørgsmålet anførte ændringer incitament til at ændre firmabilparkens sammensætning og
ændre formen for aflønning bort fra kontantløn over til personalegoder. Disse effekter
trækker isoleret set i retning af at svække finanserne, øge finansieringsbehovet og der-
igennem de negative arbejdsudbudsvirkninger.
Den samlede effekt på arbejdsudbuddet kan derfor ikke fastslås med sikkerhed.
Side 4 af 4