Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1627664_0001.png
2. maj 2016
J.nr. 16-0456256
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 343 af 11. april 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om der ud fra en faglig vurdering er kendskab til virkemidler til bekæmpelse af sort arbejde som SKAT ikke har til rådighed i dag, der kunne være brugbare for SKAT i fremtiden, til skatteministeren
1627664_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om der ud fra en faglig vurdering er kendskab til virkemidler til
bekæmpelse af sort arbejde, som SKAT ikke har til rådighed i dag, der kunne være brug-
bare for SKAT i fremtiden.
Svar
SKAT har inden for de eksisterende lovgivningsmæssige rammer en række virkemidler til
at begrænse sort arbejde – og sort økonomi helt generelt – herunder både forebyggende
oplysningskampagner og målrettede vejledningsaktiviteter samt konkrete kontrolaktivite-
ter.
Et område, hvor SKAT vurderer, at der kan være behov for ny viden og eventuelt nye
hjælpemidler til at begrænse det sorte arbejde og den sorte økonomi, er deleøkonomien,
der er et kompliceret område i hastig vækst. SKAT har derfor i foråret 2016 igangsat et
analyseprojekt, der skal give et mere indgående kendskab til deleøkonomien, herunder
omfang og eventuelle skattemæssige udfordringer. Projektet forventes afsluttet medio
2017 med forventet foreløbig afrapportering i efteråret 2016. På baggrund heraf vil jeg
indkalde de politiske partier til en drøftelse af eventuelle tiltag på området, som kan un-
derstøtte fortsat vækst og innovation inden for deleøkonomi, samtidig med at skatter og
afgifter betales korrekt og til tiden.
Derudover holder SKAT sig løbende orienteret om andre landes initiativer mod sort ar-
bejde,
jf. besvarelse af SAU alm. del 278 af 5. april 2016.
SKAT vurderer de konkrete initiati-
vers relevans og anvendelsesmuligheder i en dansk kontekst, da særligt de lovgivnings-
mæssige forskelle landene imellem kan være en barriere for at overføre initiativerne til
Danmark. Endvidere er der relativt få effektstudier på området, hvorfor det kan være
vanskeligt at foretage mere generelle vurderinger af de enkelte forslag i en dansk kontekst.
Indsatsen mod sort arbejde er en vigtig opgave, og jeg er derfor også klar til at drøfte
rammerne for indsatsen med Folketingets øvrige partier. Dette kan bl.a. ske på baggrund
af den viden, der frembringes i den parlamentariske arbejdsgruppe om sort arbejde, som
jeg ser frem til at modtage en afrapportering fra.
Inden for sort arbejde og sort økonomi er SKAT dog konstant udfordret af, at det er
vanskeligt at definere og afgrænse, hvem der udfører sort arbejde, at der er begrænsede
registreringer af fx pengestrømme, samt at en stor del af det sorte arbejde udgøres af
kortvarige og enkeltstående ydelser. Eventuelle nye virkemidler til at begrænse sort ar-
bejde bør derfor bidrage til at adressere de konkrete udfordringer på området.
Afslutningsvist vil jeg dog fremhæve, at det er helt centralt, at der sikres proportionalitet
mellem eventuelle ændringer i de økonomiske og lovgivningsmæssige rammer for indsat-
sen og borgernes retssikkerhed samt de administrative byrder for erhvervslivet. Indsatsen
skal være målrettet dem, der omgår reglerne, og det må ikke være på bekostning af bor-
gernes og virksomhedernes tillid til SKAT.
Side 2 af 2