Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1627653_0001.png
Indsatsen mod sort
arbejde
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0002.png
Dagsorden
1. Indledning – sort arbejde i dag
Definition på sort arbejde
Fakta om sort arbejde
2. Den nuværende indsats mod sort arbejde
Lovgivning og sanktioner
Forebyggende oplysningsarbejde
Kontrol
3. Fremtidig indsats mod sort arbejde
Fremtidige udfordringer og muligheder ift. indsatsen mod sort
arbejde
2
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0003.png
Hvad er sort arbejde?
Rockwool Fondens definition omhandler primært borgere
Sort arbejde er produktive – og i sig selv lovlige – økonomiske aktiviteter, der burde beskattes, men som ulovligt ikke
bliver det, fordi parterne i aktiviteten begge har en økonomisk fordel af det og er enige om ikke at informere
skattevæsenet om dem.
SKATs indsats mod sort arbejde er tværgående
SKATs indsats mod sort arbejde er bredere end det, Rockwool Fonden undersøger, da SKAT ser på alle slags sorte
aktiviteter både blandt borgere og registrerede samt uregistrerede virksomheder.
Borgere
Personer der har en indkomst ved siden af sit
almindelige arbejde uden at selvangive det eller
personer, der udveksler arbejdsydelser til gensidig
fordel. Derudover illegal arbejdskraft, hvor illegale
indvandrere eller indvandrere uden arbejdstilladelse
udfører arbejde.
Virksomheder
Virksomheder der udeholder dele af omsætning eller
aflønner arbejdskraft sort.
Uregistreret virksomhed
Fysiske eller juridiske personer, der driver
registreringspligtig erhvervsmæssig virksomhed,
uden at være registreret hos SKAT.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0004.png
Hvad er omfanget af sort arbejde?
Udvikling i skattegab
Fordeling af skattegab
Skattegabet på sort arbejde er faldet fra 8,4 mia. kr. i 2008 til 5,1 mia. Langt størstedelen af borgere, der arbejder sort, foretager kun meget
kr. i 2014.
lidt sort arbejde (2014).
100%
Mia. kr.
9
8
7
6
5
4
90%
8,4 mia. kr.
7,5 mia. kr.
80%
70%
60%
5,1 mia. kr.
50%
5 pct. af de borgere, der arbejder sort,
arbejder sort over ti timer om ugen.
Dette svarer til 45 pct. af skattegabet
(2,3 mia. kr.).
40%
30%
3
2
1
0
20%
10%
0%
95 pct. af de borgere, der arbejder
sort, arbejder sort under ti timer om
ugen. Dette svarer til 55 pct. af
skattegabet (2,8 mia. kr.).
2008
2012
2014
Skattegab
Kilde: Rockwool Fondens Forskningsenhed.
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0005.png
Hvor og hvordan finder sort arbejde sted?
”Kunder”
Det sorte arbejde udføres primært for venner,
bekendte og familie (2014).
Venner
og be-
kendte
Familie
Kontant betaling
Andre privatpersoner
Naturalier
Egen arbejdsgiver eller firma
Betaling
Branchefordeling
Størstedelen af det sorte arbejde betales med Sort arbejde udføres primært inden for bygge
gentjenester (2014).
og anlæg (2014).
Bygge
og
anlæg
Gen-
tjenester
Offentlige og personlige
tjenesteydelser
Landbrug, fiskeri og
råstofudvikling
Andre
Salg
Hotel og restauration
%
0
20
40
60
0
5
10
15
20
0
10
20
30
Kilde: Rockwool Fondens Forskningsenhed.
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0006.png
Hvad er holdningen til sort arbejde?
Accept
1
Andelen af borgere, der slet ikke kan
acceptere sort arbejde er størst, når der er
firmaer involveret (2015).
80%
70%
60%
50%
40%
76%
Opdagelsesrisiko
2
Den oplevede opdagelsesrisiko er faldet for
virksomheder, men steget for borgere (2004-
2015).
Køb
3
Borgere køber primært sorte frisør- og
håndværkerydelser (2014).
8%
60%
7%
6%
5%
4%
30%
59%
62%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
28%
20%
10%
0%
En privat
En privat
Et firma får
Et firma får
husholdning husholdning udført sort
udført sort
får udført sort får udført sort arbejde af en arbejde af et
arbejde af en arbejde af et privatperson andet firma
privatperson
firma
3%
2%
1%
0%
Frisør
Elektrikerarbejde
Mekanikerarbejde
Tømrerarbejde
Få passet dyr
Rengøring
Vinduespudsning
Borgere
Virksomheder
1: SKATs holdningsundersøgelse 2015.
2: SKATs holdningsundersøgelse 2015.
3: Rockwool Fondens Forskningsenhed 2014.
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0007.png
Indsatsen mod sort arbejde
Lovgivning og
sanktioner
Forebyggende
oplysningsarbejde
Kontrol
Udfordringer for SKAT i indsatsen mod sort arbejde
• Det er vanskeligt at definere og afgrænse, hvem der udfører sort arbejde.
• Der er begrænsede registreringer, da sort arbejde udføres skjult. Fx foregår den ”direkte” pengestrøm ofte ved
gentjenester eller kontantafregning.
• Meget af det sorte arbejde udgøres af kortvarige og enkeltstående ydelser, hvilket gør dem vanskelige at
kontrollere.
• Initiativer mod sort arbejde kan have væsentlige omkostninger for erhvervslivet.
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0008.png
Lovgivningsmæssige initiativer og sanktioner
Lovgivningen sætter de overordnede rammer for indsatsen mod sort arbejde. Senest har der særligt
været fokus på synlighed og øget opdagelsesrisiko.
Lovgivning
Krav om digital betaling af beløb over
10.000 kr.
Legitimationspligt
Synliggørelse af håndværksydelser –
gulpladebiler
Indhold
Bestemmelsen retter sig mod såvel private som erhvervsdrivende og bidrager til en øget
opdagelsesrisiko ved etablering af et elektronisk transaktionsspor.
Bestemmelsen sikrer SKATs muligheder for hurtigt og effektivt fx at kunne kontrollere, om
der for den pågældende er opkrævet, angivet og afregnet A-skat m.v.
Bestemmelsen bidrager til en øget opdagelsesrisiko ved synlighed i gadebilledet.
Synliggørelse af leverandører af
håndværksydelser – skiltning på
byggepladser
Bestemmelsen bidrager til en øget opdagelsesrisiko, da der skal opsættes skilte
indeholdende oplysninger om den virksomhed, der udfører arbejde på byggepladsen.
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0009.png
Lovgivningsmæssige initiativer og sanktioner II
Lovgivning
Krav om digital betaling af
beløb over 10.000 kr.
Sanktion
Private borgere hæfter solidarisk for leverandørens evt.
manglende afregning af skatter og afgifter.
Erhvervsvirksomheder kan nægtes skattemæssigt fradrag
og pålægges solidarisk hæftelse med hensyn til
leverandørens evt. manglende betaling af moms.
Nægter en person at legitimere sig, vil der være tale om en
overtrædelse af ordensmæssig karakter, hvor sanktionen er
en bøde.
Konstateres det, at en gul-pladebil ikke er forsynet med
navn eller logo og cvr-nummer vil der være tale om en
overtrædelse af ordensmæssig karakter, hvor sanktionen er
en bøde.
Er kravet om skiltning ikke opfyldt, vil der være tale om en
overtrædelse af ordensmæssig karakter, hvor sanktionen er
en bøde.
Antal sager
SKAT har ikke registreret sager vedrørende
hæftelsesansvar.
Legitimationspligt
SKAT har ikke registreret sager vedrørende
legitimationspligt.
I 2015 har SKAT afsluttet 19 sager. Primo
marts 2016 er der i alt 50 igangværende
sager.
I 2015 har SKAT afsluttet 18 sager. Primo
marts 2016 er der i alt 85 igangværende
sager.
Synliggørelse af
håndværksydelser –
gulpladebiler
Synliggørelse af leverandører
af håndværksydelser –
skiltning på byggepladser
9
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0010.png
Forebyggende oplysningsarbejde
Det forebyggende oplysningsarbejde handler om at oplyse om reglerne og normerne, så der ikke
hersker tvivl om, hvad den korrekte skatteadfærd er.
Formålet er at mindske skattegabet gennem tre overordnede tilgange
at øge den oplevede opdagelsesrisiko
at skabe viden om reglerne, og at der er konsekvenser ved at bryde dem
at ændre holdningen til virksomhedssnyd samt anvendelsen af sort og illegal arbejdskraft
Målgruppen for indsatsen er bred
Aktører der kender reglerne og bevidst bryder dem
Aktører der ikke kender reglerne
Aktører kan være med til at præge den generelle holdning til sort arbejde
SKAT har positive erfaringer med forebyggende oplysningsarbejde
SKATs erfaringer viser, at det er muligt at præge særlige målgruppers holdninger gennem kampagner
SKATs complianceundersøgelser viser, at motivation og kompetencer påvirker skatteadfærden
Det forebyggende oplysningsarbejde er todelt
Oplysningskampagner enten målrettet den brede befolkning eller udvalgte målgrupper
Målrettede vejledningsinitiativer til udvalgte målgrupper hvor der har vist sig et behov
10
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0011.png
Forebyggende oplysningsarbejde – eksempler på
oplysningskampagner
Projekt
Fra sort til hvidt
(2012)
Beskrivelse
Bred oplysning til borgere og virksomheder om nye regler på området ifm. reglen om
digital afregning af beløb over 10.000 kr. samt SKATs adgang til folks private grund.
FairPlay – Borgere
(2005-2007)
FairPlay – Virksomheder
(2008-2013)
TAK! – Kampagnen
(2010-2011)
Skat for unge
(1998-2009)
En mindre kampagne til den brede befolkning, der tilskynder borgere til at købe
håndværksydelser legalt.
Oplysning til virksomheder om, hvem SKAT har fokus på, og hvornår man kan forvente
kontrol. Formålet er at skabe opmærksomhed på indsatsen blandt bl.a. vikarbureauer,
skrotbranchen, vognmænd, frisører og restauranter.
Kampagne til medspillere og borgere for at mindske accepten af sort arbejde.
Kampagnen blev nuanceret i TV-spots, outdoor medier, events, presseklip og på
Facebook mv.
Skolemateriale om reglerne forsort arbejde til 9. og 10. klasse samt kampagnen ”Tænk
hvis alle arbejdede sort…”
i 2005-2006 målrettet unge.
Iværksætter – På Vej!
(2002-stadig aktiv)
Udvalgte brancher – rengøring,
transport og byggeri
(2011-2014, bruges stadig)
Materiale med en henstilling om at lave kontrakter med deres underleverandører, da det
gør det sværere at have sort arbejdskraft ansat.
Materiale med en henstilling om at lave kontrakter med deres underleverandører, da det
gør det sværere at have sort arbejdskraft ansat.
11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0012.png
Forebyggende oplysningsarbejde – eksempler på målrettede
vejledningsinitiativer
Projekt
Vejledning til nystartede
virksomheder
Beskrivelse
150 informationsmøder og ca. 10 webinarer afholdes årligt.
Vejledning om bl.a. krav og pligter til virksomheder, herunder regnskab og bogføring,
frister, omsætning og fradrag mv.
Vejledning på specielle områder
Partnerskabsaftaler
Oversættelser
Informationsmøder og webinarer afholdes på særlige områder, herunder logbøger,
lønregistrering og salgsregistrering.
Aftaler med bl.a. organisationer, brancheforeninger og større virksomheder for at
reklamere for samarbejdet med SKAT og distribuere relevant materiale og information.
SKATs vejledningsmaterialer og skat.dk oversættes til flere forskellige sprog, så
informationerne når flest muligt.
12
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0013.png
Kontrol
Kontrolindsatsen mod sort arbejde handler om at finde dem, der bevidst omgår reglerne, og bringe
dem til beskatning samt om at synliggøre kontrolindsatsen primært gennem uanmeldte kontroller.
Formålet er derudover at mindske skattegabet gennem to overordnede tilgange
at øge den oplevede opdagelsesrisiko
at indsamle ny viden og udvikle nye metoder, der sikrer skatteprovenuet og gør det nemmere for borgere og
virksomheder at betale den korrekte skat fremover
SKAT risikobaserer udvælgelsen af kontroller og samarbejder med myndigheder
Eksisterende data og viden om sort arbejde i brancher, virksomhedstyper mv. fra Rockwool Fondens
Forskningsenheds undersøgelser samt SKATs erfaringer fra tidligere kontroller anvendes til at risikovurdere og
udvælge områder til kontrol, hvor risikoen for sort arbejde er størst
SKAT samarbejder med andre relevante myndigheder med henblik på at skabe en samlet, målrettet kontrolindsats
13
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0014.png
Kontrol – eksempler
Projekt
Formål
Beskrivelse
Anmeldelser, interne kontroloplysninger og særlige kontroloplysninger fra Told,
samt oplysninger fra SØIK, Politiet mv. gennemgås. På den baggrund vurderes
risikoen for sort arbejde, og om den konkrete situation skal undersøges.
Ved brug af indkomstoplysninger udvikles udsøgnings- og systemmæssige tiltag,
som kan reducere antallet af personer, der fejlagtigt er registreret med lav eller
ingen skattepligtig indkomst. Derefter mødes bevidste fejl med effektiv og
målrettet kontrol, som medfører en reel og synlig opdagelsesrisiko.
Ved brug af erfaringer om fx pengestrømme fra tidligere projekter samt
kontroloplysninger om pengeoverførsler fra tredjeparter undersøges det, om
midler, der overføres til udlandet, stammer fra indkomst, der er beskattet i
Danmark eller formue, som udføres af landet.
Projekt
At registrere, visitere og behandle
Anmeldelser og
samtlige oplysninger der viser,
Kontroloplysninger hvor sort arbejde finder sted.
Projekt lav/ingen
indkomst
At udvikle kontroludvælgelsen af
personer, som fejlagtigt er
registreret med lav eller ingen
skattepligtig indkomst.
At undersøge om midler, der
overføres til udlandet, er legale og
beskattede.
Projekt
pengeoverførsler
Projekt Social
Dumping
At udenlandske virksomheder og
arbejdstagere er registreret
korrekt og afregner moms og
skatter mv. korrekt.
At sikre fair konkurrence gennem
videndeling og samarbejde med
andre myndigheder.
Indsatsen funderes på anmeldelser fra virksomheder og borgere samt
oplysninger fra RUT-registreret. Herigennem udsøges relevante udenlandske
virksomheder og arbejdstagere samt danske hvervgivere, der beskæftiger
udenlandsk arbejdskraft, til kontrolbesøg.
Der er etableret en fælles Task Force med deltagelse af en række myndigheder,
bl.a. Politiet, Fødevarestyrelsen, Statsforvaltningen og Udbetaling Danmark.
Herigennem stilles forslag om relevante emner/brancher til kontrolaktiviteter.
14
Projekt Fælles
Myndighed
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang om sort arbejde den 8. april 2016, til skatteministeren
1627653_0015.png
Fremtidige udfordringer og muligheder ift. indsatsen mod sort
arbejde
SKAT udvikler løbende indsatsen mod sort arbejde inden for de tre forskellige tilgange. Fokus er på at
prioritere indsatsen der, hvor der er størst risiko for, at der arbejdes sort.
Behovet for nye tiltag vurderes kontinuerligt. SKAT foretager dette udviklingsarbejde i lyset af de
samfundsmæssige trends, der har indflydelse på området, herunder både udfordringer ift. at
begrænse sort arbejde og nye muligheder for at begrænse sort arbejde.
Eksempel på udfordring: Deleøkonomi
Deleøkonomi omfatter deling eller udlejning af fx boliger, biler, undervisning
mv.
SKAT vil i løbet af foråret 2016 påbegynde et analyseprojekt, som skal give
SKAT et nærmere kendskab til deleøkonomi, herunder omfang og eventuel
pligt til at betale skat af aktiviteterne.
Derudover er der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som skal se
nærmere på vækstpotentialerne i deleøkonomien.
Eksempel på mulighed: Digitale betalinger
Elektroniske betalingsmuligheder efterspørges af
kunder, mens håndtering af kontanter er dyrt for
virksomheder.
Digitale spor har en præventiv effekt og afholder
virksomheden fra at udføre sort arbejde.
Digitale spor gør det nemmere for SKAT at afsløre sort
arbejde.
15