Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1627747_0001.png
2. maj 2016
J.nr. 16-0556553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 326 af 4. april 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om danske banker er blevet straffet for medvirken til skatteunddragelse, og i bekræftende fald hvilke straffe bankerne er blevet idømt, til skatteministeren
1627747_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om danske banker er blevet straffet for medvirken til skat-
teunddragelse, og i bekræftende fald hvilke straffe bankerne er blevet idømt.
Svar
Strafferetlig kan alle, der deltager i en overtrædelse, straffes på lige fod. Forudsætningen
for straf er imidlertid, at det kan bevises, at den pågældende har indset eller burde have
indset, at bistanden i den konkrete situation indgik i en overtrædelse af en straffebestem-
melse.
Når det drejer sig om banker, skal det således kunne bevises, at banken har ydet konkret
rådgivning om, hvordan en formue kan unddrages skattebetaling.
SKAT har oplyst, at SKAT ikke har registreret gennemførte straffesager mod banker.
Burde banken have indset, at der objektivt set er en risiko for, at handlingen kan udløse
en skatteunddragelse, er der grundlag for at rejse et erstatningskrav. Der skal dog være
fuld dokumentation for tabets størrelse, og det skal være klart, at tabet er en påregnelig
følge af handlingen.
Dette var tilfældet i en række selskabstømmer-sager, hvor flere banker fik et erstatnings-
ansvar, fordi de medvirkede til, at køber kunne købe et selskab for dets egne midler, blot
for at tømme selskabet for likvide midler og efterlade en ubetalt skat.
Jeg har på et møde med Finansrådet og rådgiverbranchen fremhævet, at det er vigtigt at
fokusere bredt på rådgivernes ansvar for ikke at rådgive om løsninger, som medvirker til
grænseoverskridende skatteunddragelse, og jeg har noteret, at der bakkes op om anbefa-
lingerne om god rådgivning fra 2014.
Grænseoverskridende skatteunddragelse skal adskilles for grænseoverskridende skatte-
planlægning, hvor forskelle i de enkelte lande skattesystemer udnyttes til at opnå den
lavest mulige skattebetaling. Skatteunddragelse er ulovligt, mens skatteplanlægning ikke er
det. Rådgiverne skal efter min mening ikke udfordre ”gråzonen”, og er der tvivl, bør
SKAT kontaktes i det konkrete tilfælde.
Side 2 af 2