Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1625541_0001.png
27. april 2016
J.nr. 16-0408452
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 322 af 30. marts 2016 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvad den samlede årlige udgift for staten som følge af de særlige skatte- og afgiftsfritagelser, som anerkendte trossamfund er omfattet af er, til skatteministeren
1625541_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den samlede årlige udgift for staten som følge af de særlige skatte- og afgiftsfrita-
gelser, som anerkendte trossamfund er omfattet af?
Svar
Der findes en række regler i lovgivningen, der i skatte- og afgiftssammenhæng giver religi-
øse samfund (trossamfund og menigheder) en særstatus, herunder diverse skatte- og af-
giftsfritagelser, samt mulighed for at modtage gavebidrag mv. med skattemæssigt fradrag
for bidragsyder.
Det er en betingelse for de fleste skattemæssige begunstigelser, at de religiøse samfund
mv. er godkendt af SKAT, som også fastsætter de nærmere regler for godkendelsen og
hvert år offentliggør en liste over de godkendte religiøse samfund mv.
De skattebegunstigelser, der er tilknyttet godkendte religiøse samfund, og som kan opgø-
res, skønnes samlet set at udgøre i størrelsesordenen 0,9 mia. kr. årligt.
Størstedelen heraf kan henføres til fradrag for gaver til religiøse samfund, der skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Dertil kom-
mer skattebegunstigelser vedrørende fradrag for løbende ydelser til religiøse samfund, fri-
tagelse for boafgift og momskompensation, der samlet skønnes at beløbe sig til et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 230 mio. kr. årligt.
I mange af de tilfælde, hvor skattebegunstigelse til religiøse samfund består i en skatte- el-
ler afgiftsfritagelse, har Skatteministeriet ikke umiddelbart oplysninger, der kan danne
grundlag for at udarbejde et skøn for den årlige udgift. Det vurderes dog, at reglerne har
begrænsede provenumæssige konsekvenser.
For så vidt angår momsfritagelse bemærkes det endvidere, at en momsfritagelse generelt
medfører, at der ikke skal lægges moms på salg, men også at der ikke kan fradrages moms
af køb. I særlige tilfælde kan ulempen ved det manglende fradrag for købsmoms overstige
fordelen ved, at der ikke skal lægges moms på salg, hvorfor en momsfritagelse i disse til-
fælde kan udgøre en skattesanktion. Det kan være tilfældet for flere religiøse samfund, og
den såkaldte momskompensationsordning for købsmoms til almennyttige foreninger og
herunder trossamfund skal ses i denne sammenhæng.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvad den samlede årlige udgift for staten som følge af de særlige skatte- og afgiftsfritagelser, som anerkendte trossamfund er omfattet af er, til skatteministeren
1625541_0003.png
Tabel 1. Årlige skattebegunstigelser tilknyttet godkendte religiøse samfund
Umiddelbart
mindreprovenu
650
Mio. kr.
Fradragsret for gaver
Beskrivelse af skattebegunstigelse
Fradragsret i skattepligtig indkomst for gaver
op til 15.200 kr. årligt (2016-niveau) ydet til
foreninger og godkendte religiøse samfund.
Fradragsret i skattepligtig indkomst for udgif-
ter til løbende ydelser, som den skattepligtige
har forpligtet sig til at betale til foreninger og
godkendte religiøse samfund.
Fritagelse for boafgift af arv, legat og forsik-
ring mv., der tilfalder foreninger og godkendte
religiøse samfund.
Trossamfund er fritaget for den variable del af
tinglysningsafgiften, og der er således kun
pålagt den faste afgift på 1.660 kr. i forbin-
delse med ejerskifte i form af gaveoverdra-
gelse af fast ejendom til trossamfund. Der fo-
religger ikke umiddelbart oplysninger om vær-
dien af gaveoverdragelser, som kan danne
grundlag for et skøn for skattebegunstigelsen
ved den delvise afgiftsfritagelse for tinglys-
ningsafgift.
Fritagelse for grundskyld for en bygning, der
er bestemt til og hovedsagelig benyttes til af-
holdelse af møder af politisk, religiøs og oply-
sende karakter, og hvortil der er offentlig ad-
gang. Der er ikke umiddelbart oplysninger om
antal og geografisk beliggenhed for bygnin-
ger, der er tilknyttet religiøse samfund, og
som følge deraf er fritaget for grundskyld.
Momsfritagelse for foreninger og organisatio-
ners levering af visse varer og ydelser samt
indtægter fra arrangementer med velgørende
eller almennyttige formål. Grundet momsfrita-
gelsen er der ikke umiddelbart oplysninger til-
gængelige, som kan belyse, hvor stor en
momspligtig omsætning trossamfund ville
have, såfremt de var omfattet af momspligt.
Trossamfund kan gennem momskompensati-
onsordningen få refunderet en del af den
moms på deres indkøb, som de ikke kan fra-
drage som følge af momsfritagelsen.
Lønsumsafgiften er alene pålagt aktiviteter,
der er momsfritaget. Almennyttige foreninger
(herunder trossamfund), museumsvirksom-
hed, kulturelle aktiviteter, social service og bi-
stand og mange undervisningsydelser er frita-
get for lønsumsafgift. Der foreligger ikke
umiddelbart oplysninger om de aktiviteter, der
er fritaget for lønsumsafgift.
Anerkendte trossamfund og kirkelige instituti-
oner, der er oprettet i tilslutning til disse sam-
fund eller til folkekirken, er helt undtagne fra
skattepligt. Grundet selskabsskattefritagelsen
er der ikke umiddelbart oplysninger tilgænge-
lige om de erhvervsmæssige indkomster,
som kan danne grundlag for et skøn for skat-
teindtægterne i tilfælde af, at trossamfund var
selskabsskattepligtige.
Fradragsret for løbende
ydelser
150
Fritagelse for boafgift
ved modtagelse af arv
Delvis fritagelse for
tinglysningsafgift
50
-
Fritagelse for
grundskyld
-
Momsfritagelse
-
Momskompensation for
udgifter til købsmoms
30
Fritagelse for
lønsumsafgift
-
Undtagelse for
selskabsskattepligt
-
Kilde: SKATs systemer og egne beregninger.
Side 3 af 3