Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1618893_0001.png
8. april 2016
J.nr. 16-0408082
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 320 af 30. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mette Abildgaard (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: MFU spm. om oplyse finansieringsbehovet fra 2016 til 2020, hvis bidragene fra den nuværende PSO-opkrævning blev erstattet af finansiering fra statens budget, til skatteministeren
1618893_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse finansieringsbehovet fra 2016 til 2020, hvis bidragene fra den
nuværende PSO-opkrævning blev erstattet af finansiering fra statens budget, hvor det
indregnes, at den samfundsøkonomiske gevinst som følge af forvridningstabet som an-
ført i svaret på SAU alm. del spørgsmål – spørgsmål 123 – bidrager til at reducere det
samlede finansieringsbehov.
Svar
Ved besvarelsen af spørgsmålet tages der udgangspunkt i den seneste officielle PSO-
prognose for udgifterne til støtte til vedvarende energi (PSO-udgifterne),
jf. tabel 1.
Tabel 1. PSO-udgifter og PSO-opkrævning, 2017-2020
Mio. kr. (2016-priser)
PSO-udgifter
Erhvervsrettet lempelse
Puljer til målrettet lempelse
PSO-opkrævning
2017
8.272
1.602
286
6.383
2018
7.947
1.605
285
6.057
2019
6.962
1.612
285
5.065
2020
7.297
1.617
283
5.397
Kilde: Energistyrelsens seneste PSO-fremskrivning fra marts 2016.
Anm.: Det blev med
Aftaler om Vækstpakke 2014
aftalt at gennemføre erhvervsrettede og målrettede PSO-lempelser, som
finansieres over finansloven.
En del af PSO-udgifterne er i dag finansieret over finansloven. Det betyder, at det beløb,
der opkræves over elregningen via PSO-afgiften, er mindre end de samlede støtteudgifter.
I 2017 forventes PSO-opkrævningen at udgøre 6.383 mio. kr. En afskaffelse af PSO-
afgiften vil derfor i 2017 give et umiddelbart finansieringsbehov på 6.383 mio. kr., mens
finansieringsbehovet (efter tilbageløb og adfærd) er på 5.042 mio. kr., hvis det forudsættes
finansieret via personskatter med samme fordelingsprofil,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenu og samfundsøkonomi ved PSO-omlægning til personskatter, 2017-2020
Mio. kr. (2016-priser)
Afskaffelse af PSO-afgift
Umiddelbart provenu
Umiddelbart provenu inkl. moms
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af personskatter
Umiddelbart provenu inkl. moms
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Samfundsøkonomi ved omlægning
Samfundsøkonomisk gevinst
1)
619
1.167
1.432
2.048
7.030
5.042
6.324
4.536
5.046
3.619
5.088
3.649
-6.383
-7.980
-5.042
-6.057
-7.571
-4.536
-5.065
-6.331
-3.619
-5.397
-6.746
-3.649
2017
2018
2019
2020
Anm.: Beregningerne viser virkningen ved en afskaffelse af PSO-afgiften pr. 1. januar 2017. Effekten på elforbruget fra den
lavere elpris er stigende frem mod 2020. I 2020 antages effekten at slå fuldt igennem.
1) Den samfundsøkonomiske gevinst opgøres i forbrugerpriser og kan således sammenlignes med en fremgang i den
disponible indkomst af en tilsvarende størrelsesorden.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: MFU spm. om oplyse finansieringsbehovet fra 2016 til 2020, hvis bidragene fra den nuværende PSO-opkrævning blev erstattet af finansiering fra statens budget, til skatteministeren
1618893_0003.png
En afskaffelse af PSO-afgiften reducerer el-forbrugerprisen. De lavere elpriser har en
række effekter på husholdningernes og erhvervenes adfærd, der samlet set reducerer sta-
tens finansieringsbehov (efter tilbageløb og adfærd). Adfærdseffekterne består blandt
andet i et højere elforbrug, hvilket giver staten en afledt merindtægt fra elafgiften.
En omlægning af PSO-udgifternes finansiering fra finansiering via PSO-afgift til finansie-
ring via personskatter med samme overordnede fordelingsprofil har en række samfunds-
økonomiske fordele. Den samfundsøkonomiske gevinst opstår for det første, fordi for-
vridningerne (skatternes indvirkning på husholdningernes og erhvervenes adfærd) i skat-
tesystemet mindskes. Forvridningerne ved at finansiere PSO-udgifterne via en øremærket
afgift på el reduceres således, når PSO-afgiften erstattes med mindre forvridende person-
skatter. For det andet opstår der en gevinst gennem lavere udgifter til nettariffer samt en
”brugergevinst”. Brugergevinsten er den umiddelbare fordel, som elforbrugerne opnår
ved at omlægge deres forbrug som følge af den ændrede elpris.
Det skal understreges, at der er usikkerhed forbundet med beregningerne.
Side 3 af 3