Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1562661_0001.png
2. november 2015
J.nr. 15-3009051
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 19. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Nanna Meilbak
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at redegøre for SKATs rammefald i forslag til finanslov 2016, når der sammenlignes med SKATs ramme i finansloven for 2015, til skatteministeren
1562661_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for SKATs rammefald i forslag til finanslov 2016, når der sam-
menlignes med SKATs ramme i finansloven for 2015. Svaret bedes opgjort i 2016 p/l,
samt inklusiv og eksklusiv tilførsel af midler til SKAT som følge af ressortomlægninger.
Svar
Jeg vil indledningsvis henvise til tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. SKATs samlede ramme
Mio. kr. (2016-pl)
SKATs samlede ramme - FL15
heraf § 09.21.01. SKAT
heraf § 09.21.79. Reserver og budgetregule-
ring
SKATs samlede ramme - FFL16 (ekskl. res-
sortomlægning)
heraf § 09.21.01. SKAT (ekskl. ressortomlæg-
ning)
heraf § 09.21.79. Reserver og budgetregule-
ring
Tilførsel af midler som følge af ressortomlæg-
ning
SKATs samlede ramme - FFL16 (inkl. res-
sortomlægning)
2015
4.908,0
4.857,2
50,8
4.926,0
4.875,2
50,8
22,7
4.948,7
2016
4.729,6
4.729,6
-
4.915,1
4.874,5
40,6
20,1
4.935,2
2017
4.558,5
4.558,5
-
4.808,9
4.569,3
239,6
17,2
4.826,1
2018
4.428,7
4.428,7
-
4.677,6
4.438,0
239,6
16,7
4.694,3
2019
-
-
-
4.583,2
4.343,6
239,6
16,4
4.599,6
Kilde: Finansloven for 2015 (opregnet til 2016-pl) og finanslovsforslaget for 2016 (2015 opregnet til 2016-pl)
SKATs rammefald i 2014-2017 afspejler den tidligere regerings prioriteringer på finanslo-
ven for 2015, herunder det sædvanlige omprioriteringsbidrag i staten på 2 pct. årligt. Ho-
vedparten af rammefaldet er forudsat realiseret ved naturlig afgang.
Det følger af den kongelige resolution af 28. juni 2015, at BBR-loven, herunder BBR-regi-
stret, og Den Offentlige Informationsserver (OIS) overflyttes fra det hidtidige Ministe-
rium for By, Bolig og Landdistrikter til Skatteministeriet. Opgaverne er organisatorisk pla-
ceret i SKAT Ejendom, og den tilhørende bevilling er derfor overført til SKAT. Ressort-
omlægningen er indarbejdet på finanslovsforslaget for 2016, jf. tabel 1.
I forbindelse med regeringens handlingsplan ’SKAT ud af krisen – Et oplæg til politisk
samling’ er SKAT tilført ca. 130 mio. kr. i 2016 og ca. 240 mio. kr. årligt fra 2017 til at
styrke inddrivelsesområdet og udbytteområdet. Merbevillingen er indarbejdet på finans-
lovsforslaget for 2016, jf. tabel 1. Ovenævnte bevillingsændringer indebærer, at SKATs
rammefald fra 2015 til 2016 på finansloven for 2015 stort set udlignes på finanslovsforsla-
get for 2016.
Derudover kan der gives midlertidige bevillinger, herunder ved aktstykke, som løber i ét
eller flere år og derefter bortfalder, hvilket giver udsving i SKATs samlede ramme.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at redegøre for SKATs rammefald i forslag til finanslov 2016, når der sammenlignes med SKATs ramme i finansloven for 2015, til skatteministeren
1562661_0003.png
Mine embedsmænd er i gang med at afklare et eventuelt yderligere ressourcebehov til
genopretning af inddrivelsen i SKAT, herunder udvikling af et nyt it-system. Hvis det vi-
ser sig, at der er behov for at tilføre yderligere ressourcer, så er regeringen selvfølgelig klar
til at se på det.
Side 3 af 3