Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1620347_0001.png
13. april 2016
J.nr. 16-0402238
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 318 af 29. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvordan Ringkøbing Skjern kommunes indtægter fra grundskyld vil blive påvirket, hvis sommerhus- og huspriserne på Holmsland Klit falder med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct., til skatteministeren
1620347_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan Ringkøbing Skjern kommunes indtægter fra grundskyld
vil blive påvirket, hvis sommerhus- og huspriserne på Holmsland Klit falder med hen-
holdsvis 5, 10 eller 15 procent?
Svar
Et fald i huspriserne i fx 2016 vil påvirke en kommunes indtægter fra grundskyld med en
vis forsinkelse. Det skyldes, at ændringer i huspriserne (her forstået som salgspriserne)
først vil have betydning for grundskylden, når der foreligger en ny vurdering.
Den seneste vurdering for ejerboliger er fra 2011. Denne er videreført først som en 2013-
vurdering og siden som en 2015-vurdering
1
, mens arbejdet med at udvikle et nyt ejen-
domsvurderingssystem pågår i Skatteministeriet. En ny vurdering vil således efter gælden-
de regler skulle udarbejdes i 2017.
Regeringen ønsker imidlertid en samlet løsning for ejendomsvurderinger og ejendoms-
skatter i forbindelse med den kommende 2025-plan. Som led heri foreslås, at de nuvæ-
rende 2011-vurderinger forlænges yderligere et år og dermed udgør grundlaget for 2017-
vurderingen. I 2018 vil der blive udarbejdet nye ejerboligvurderinger.
Under forudsætning af en ny vurdering for ejerboliger i 2018, samt at de gældende regler
om at grundskyld beregnes på baggrund af de vurderingen to år før skatteåret fastholdes,
vil en ændring af salgspriserne i 2016 først slå igennem i vurderingen i 2018 og dermed i
grundskyldsbetalingen i 2020.
Det er ikke muligt præcist at skønne over, hvordan et fald i grundværdierne på Holms-
land Klit præcist påvirker provenuet fra grundskylden. Det skyldes, at beregningerne er
baseret på anonymiserede lovmodeldata, der ikke indeholder præcise adressekoder, men
alene oplysninger om ejendommenes beliggenhedskommune. På den baggrund er en
opdeling på kommuneniveau (i dette tilfælde Ringkøbing-Skjern kommune) den mest
detaljerede geografiske opdeling, der er mulig.
Det skønnes, at en reduktion af værdien af alle sommerhuse og enfamiliehuse i Ringkø-
bing-Skjern kommune med 5 eller 10 pct. i 2016 ikke vil have nævneværdige prove-
numæssige konsekvenser i 2020. En reduktion af værdien med 15 pct. skønnes at medfø-
re et mindreprovenu på ca. 3 mio. kr.,
jf. tabel 1.
I 2025 skønnes et mindreprovenu på
henholdsvis ca. 5 mio. kr., 11 mio. kr. og 18 mio. kr.
De skønnede provenumæssige konsekvenser er i forhold til en situation, hvor ejendoms-
og grundværdierne i fri handel forudsættes at stige med 3 pct. årligt fra 2016. Det forud-
satte fald medfører således, at grundværdierne fra og med 2016 er fx 5 pct. lavere, end de
ellers ville have været.
1
Jf. lovforslag L 80 af 20. november 2013 og lovforslag L 76 af 19. november 2014.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, hvordan Ringkøbing Skjern kommunes indtægter fra grundskyld vil blive påvirket, hvis sommerhus- og huspriserne på Holmsland Klit falder med henholdsvis 5, 10 eller 15 pct., til skatteministeren
1620347_0003.png
De begrænsede provenumæssige konsekvenser i 2020 skyldes et samspil mellem på den
ene side, at vurderingen i 2011 er videreført som 2013- og 2015-vurderinger og bereg-
ningsteknisk også som en 2017-vurdering og på den anden side reglerne om stigningsbe-
grænsning af grundskylden. Det medfører, givet de anvendte forudsætninger, at grund-
skatteloftet i 2020 typisk vil være under den aktuelle vurdering, også selv om værdierne
falder med 5 eller 10 procent. Først ved et fald i værdierne på 15 pct. vil der typisk skulle
betales efter den aktuelle (lavere) vurdering.
I 2025 vil grundskylden i højere grad være baseret på den aktuelle vurdering end et lavere
grundskatteloft, hvorved der er større provenumæssige konsekvenser ved en reduktion af
grundværdierne.
Tabel 1. Umiddelbart mindreprovenu fra grundskylden af en reduktion af værdien i 2016 af enfami-
liehuse og sommerhuse i Ringkøbing-Skjern kommune
Mio. kr. (2016-niveau)
2020
2025
Reduktion på
5 pct.
0
-5
Reduktion på
10 pct.
0
-11
Reduktion på
15 pct.
-3
-18
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at der kommer en ny vurdering i 2018, og at 2017-vurderingen baseres på 2011-
vurderingen på samme måde, som 2011-vurderingen træder i stedet for 2015-vurderingen, dvs. med en rabat i vurderin-
gen. Grundværdierne er fremskrevet fra vurderingen i 2011 til 2013 med 5,3 pct. Fra 2013 til 2015 er grundpriserne frem-
skrevet med stigningerne i salgspriserne ifølge Realkreditrådets statistik på kommuneniveau, idet det er forudsat, at ejen-
domspriserne og grundpriserne udvikler sig parallelt. Fra 2016 og fremefter er forudsat en årlig prisstigning på 3 pct.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 3 af 3