Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1630333_0001.png
9. maj 2016
J.nr. 16-0402311
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 316 af 29. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om at oplyse antal biler, som er indregistreret pr. år i perioden 2010-2015 fordelt på antal biler, der har betalt fuld afgift ved indregistreringen, til skatteministeren
1630333_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse antal biler, som er indregistreret pr. år i perioden 2010-2015 for-
delt på antal biler, der har betalt fuld afgift ved indregistreringen, og antal biler, der er
indregistreret som flexleasingbiler med månedsafregning af registreringsafgift.
Svar
Begrebet ”flexleasing” optræder ikke i registreringsafgiftsloven og er en markedsførings-
mæssig betegnelse for en bestemt type leasingkontrakt, der udbydes af leasingselskaber.
Indgår leasingselskab og forbruger en leasingaftale, fx en flexleasingaftale, kan der betales
forholdsmæssig registreringsafgift af bilen. Hvis der vælges at betale forholdsmæssig regi-
streringsafgift, opgøres den på baggrund af leasingkontraktens længde. Leasingselskabet
er herefter frit stillet til at månedsafregne denne afgift med forbrugeren henover leasing-
kontraktens længde.
I det digitale motorregister (DMR) indberettes alene oplysninger om leasing, hvis det har
betydning for registreringsafgiften, dvs. hvis der betales forholdsmæssig registreringsafgift
af en bil. I DMR findes der således ikke oplysninger om det samlede leasingomfang, da
der ikke er oplysninger om leasingbiler, der er afgiftsfritagede, ligesom der ikke er oplys-
ninger om leasingbiler, hvor der betales fuld registreringsafgift ved registrering. Skattemi-
nisteriet har endvidere ikke oplysninger om, under hvilken betegnelse en kontrakt er ind-
gået, fx som flexleasing.
Ved udtræk fra DMR er der optalt antallet af nyregistrerede biler, hvorom der er indgået
en leasingkontrakt med forholdsmæssig betaling af registreringsafgiften ved registrerings-
tidspunktet. Derudover er der fra De Danske Bilimportører indhentet det samlede antal
nyregistreringer,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Omfanget af forholdsmæssig betaling af registreringsafgift for personbiler.
År
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Forholdsmæssig beta-
ling af registreringsafgift
17.640
1)
27.290
1)
26.110
1)
28.340
40.500
52.810
Alle nyregistreringer
150.830
167.220
167.850
179.390
185.500
205.060
Andel i pct.
-
-
-
15,8
21,8
25,7
Anm: Leasingkontrakter, der er blevet ophævet inden startdato for leasingkontrakten, er ikke medtalt. Derudover er alene
nyregistrerede personbiler til privat personkørsel medtalt. Antallet af biler er afrundet til hele 10’ere.
1) Tallene omfatter alene biler, hvor der er indgået en leasingkontrakt, som er afsluttet efter DMR’s indførsel medio 2012.
Kilde: DMR og De Danske Bilimportører.
Hermed ses, at antallet af biler, hvorom der er indgået aftale om forholdsmæssig betaling
af registreringsafgiften, varierer fra år til år henover perioden. De ovenstående tal for
forholdsmæssig betaling af registreringsafgiften er dog ikke direkte sammenlignelige med
antallet af leasingbiler, som for eksempel De Danske Bilimportører og Danmarks Statistik
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om at oplyse antal biler, som er indregistreret pr. år i perioden 2010-2015 fordelt på antal biler, der har betalt fuld afgift ved indregistreringen, til skatteministeren
1630333_0003.png
opgør. Grundet de samme udfordringer med kontrakter uden afgiftsmæssig relevans, er
der i deres opgørelser taget udgangspunkt i faktorer som ejer- og brugerforhold, hvilket
ikke er tilfældet i tabel 1.
Det skal bemærkes, at tallene for forholdsmæssig betaling af registreringsafgift optalt i
2010, 2011 og 2012 er undervurderede, da kun leasingkontrakter med slutdato efter
DMRs indførsel er indtastet i DMR. Det skønnes, ud fra en analyse af leasingkontrakter-
nes varighed fra år til år, at det reelle tal for 2010 er omtrent 10.000 biler højere. Tilsva-
rende skønnes det reelle tal for 2011 at være omtrent 5.000 højere. Dog skønnes tallet for
2012 højest at mangle et par hundrede kontrakter.
Side 3 af 3