Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1621769_0001.png
15. april 2016
J.nr. 16-0402314
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 29. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvad det koster at lette selskabsskatten henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 procentpoint, til skatteministeren
1621769_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad det koster at lette selskabsskatten henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5,
6, 7, 8, 9 og 10 procentpoint.
Svar
I besvarelsen er det lagt til grund, at selskabsskattesatsen og satsen i virksomhedsordnin-
gen nedsættes fra og med indkomståret 2016.
Derudover er det i besvarelsen lagt til grund, at tillægsselskabsskattesatsen for kulbrinte-
indkomst fastholdes uændret på 3 pct., således at den samlede selskabsskattesats for kul-
brinteskattepligtige selskaber fortsat er 3 pct.point højere end for ikke-kulbrinteskatteplig-
tige selskaber og virksomheder.
Den skønnede provenuvirkning ved en nedsættelse af selskabsskattesatsen med henholds-
vis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 pct.point fremgår af
tabel 1.
De angivne provenuvirkninger
er forbundet med usikkerhed.
En nedsættelse af selskabsskattesatsen med 1 pct.point fra 22 pct. til 21 pct. for ikke-kul-
brintepligtige selskaber m.v. og fra 25 pct. til 24 pct. for kulbrinteskattepligtige selskaber
(dvs. inkl. tillægsselskabsskatten) skønnes at medføre et varigt mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd på i størrelsesordenen 1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Varig provenuvirkning ved nedsættelse af selskabsskatten (med uændret tillægsselskabs-
skat for kulbrinteskattepligtige selskaber).
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
21 pct. 20 pct. 19 pct. 18 pct. 17 pct. 16 pct. 15 pct. 14 pct. 13 pct. 12 pct.
2.250
1.750
1.000
4.250
3.750
2.250
6.500
5.500
3.500
8.750 10.750 13.000 15.250 17.250 19.500 21.500
7.250
4.750
9.000 11.000 12.750 14.500 16.250 18.250
6.000
7.500
8.750 10.250 11.750 13.500
Anm.: Provenuvirkning er afrundet til nærmeste ¼ mia. kr. Tilbageløb og adfærd svarer til forudsætningerne i forbindelse
med nedsættelse af selskabsskatten med Vækstplan DK. Det skal understreges, at der er markant usikkerhed forbundet
med tilbageløb og adfærd.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der er tale om ufinansierede skattenedsættelser. Det
svækker de offentlige finanser, og det er derfor nødvendigt at gennemføre kompense-
rende tiltag for at finansiere nedsættelsen af selskabsskatten. De afledte virkninger heraf
vil som udgangspunkt trække i modsat retning og dermed øge finansieringsbehovet.
En nedsættelse af selskabsskattesatsen skal desuden ses i sammenhæng med det øvrige
skattesystem, herunder beskatningen af hovedaktionærer, som ved lavere selskabsskatte-
sats kan vælge at tage indkomst ud af selskaberne i form af udbytte frem for løn til en la-
vere beskatning. Den højeste aktieindkomstskat på 42 pct. indebærer således, at kombina-
tionen af selskabsskat og aktieindkomst på 54,8 pct. (=22 pct. + (1-0,22)*42 pct.) omtrent
svarer til den højeste marginalskat for lønindkomst (ekskl. kirkeskat) på 55,8 pct. (= 8
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvad det koster at lette selskabsskatten henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 procentpoint, til skatteministeren
1621769_0003.png
pct.+ (1-0,08)*51,95 pct.). Det vil alt andet lige give anledning til skatteplanlægning og et
ikke uvæsentligt afledt mindreprovenu, hvis fx selskabsskattesatsen nedsættes med 10
pct.point. Den effekt er ikke indregnet i provenuskønnet.
Side 3 af 3