Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1625975_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 169
Offentligt
5. februar 2016
J.nr. 16-0035169
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 169 af 8. januar 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Thomas Monefeldt
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 313: MFU spm. om kommentar til artiklerne SKAT takker nej til tre millioner og Henriks Diner fik nej til afdragsordning (begge artikler publiceret i Fyens Stiftstidende den 24. marts 2016), til skatteministeren
1625975_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. december 2015 fra Lars Brink, jf.
SAU alm. del – bilag 79, og herunder redegøre for, hvilke regler der gælder for aftaleperi-
oder for afdrag af gæld til SKAT.
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage, at Lars Brink ikke er tilfreds med den korrespondance,
han har haft med SKAT vedr. spørgsmålet om afdragsordninger for igangværende virk-
somheder med restancer. Jeg kan oplyse, at SKAT vedvarende arbejder på at svare fyl-
destgørende og kompetent på henvendelser fra borgere og virksomheder med specifikke
eller generelle spørgsmål til skatte- og inddrivelseslovgivningen.
I forhold til det konkrete forslag er jeg imidlertid uenig med Lars Brink om, at SKAT
skulle påtage sig at støtte virksomheder med restancer til det offentlige ved at tillade fler-
årige afdragsordninger til afvikling af restancen.
Det er en skatte- og inddrivelsesmyndigheds opgave at sikre, at enhver borger og virk-
somhed betaler pålagte skatter og afgifter til finansiering af det offentliges udgifter retti-
digt og i den forbindelse også minimere risikoen for og afværge tab. Det er således ikke
SKATs opgave at yde kreditvirksomhed eller støtte private virksomheder i økonomiske
vanskeligheder med den konkurrenceforvridning, det i øvrigt ville indebære i forhold til
de virksomheder, som svarer enhver sit. I modsætning til den private finansielle sektor er
SKAT tvangskreditor og kan ikke selv vælge sine kunder.
Det er også baggrunden for, at afdragsordninger tiltrædes med udgangspunkt i en indivi-
duel og konkret vurdering af virksomhedens oplysninger om de aktuelle betalingsproble-
mer og SKATs eventuelle kendskab til virksomhedens tidligere betalingsvilje og – evne.
Afdragsordninger med igangværende virksomheder indgås som hovedregel for maksimalt
12 måneder ad gangen. Afdragsperioden kan efter en revurdering/genforhandling forlæn-
ges. Revurderingen kan fx medføre, at afdragsordningen fortsætter på samme vilkår, en
forhøjelse af afdrag eller en nedsættelse af afdrag. Afdragsordninger fastsættes individuelt
ud fra forudsætningen om, at restancen skal være fuldt afviklet eller kraftigt nedbragt ved
udløbet af afdragsperioden. Når og hvis det skønnes nødvendigt i den konkrete sag, kan
der blive tale om indgivelse af konkursbegæring. I særlige tilfælde kan SKAT anmode
Kammeradvokaten om bistand.
Jeg ser ingen grund til at ændre regler eller praksis på dette område.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 313: MFU spm. om kommentar til artiklerne SKAT takker nej til tre millioner og Henriks Diner fik nej til afdragsordning (begge artikler publiceret i Fyens Stiftstidende den 24. marts 2016), til skatteministeren
1625975_0003.png
Side 3 af 3