Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1623099_0001.png
20. april 2016
J.nr. 16-0387422
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 308 af 23. marts 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 22/3-16 fra Dan Kongsted, DK Konfekture, til skatteministeren
1623099_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22/3-16 fra Dan Kongsted, DK Konfek-
ture om sukkerafgift, jf. SAU alm. del – bilag 155.
Svar
DK Konfekture fremhæver i det tilsendte materiale (SAU alm. del – bilag 155) forskellige
aspekter vedr. udviklingen i afgiften på chokolade- og sukkervarer, som de finder urimeli-
ge. De sammenligner afgiften i Danmark med henholdsvis Sverige og Tyskland, hvor der
ikke er afgift på slik og chokolade, og hvor slik og chokolade tillige er omfattet af en ned-
sat momssats for fødevarer.
DK Konfekture skriver, at deres omsætning i 2015 var på 150 mio. kr. og deres overskud
på 1,7 mio. kr. Samme år betalte de 100 mio. kr. i moms og afgifter.
DK Konfekture fremhæver de seneste års afgiftsforhøjelser, som har været større for
afgiften på chokolade- og sukkervarer end for alle øvrige punktafgifter, hvilket har med-
ført, at indtægten fra chokoladeafgiften nu er den næststørste af de traditionelle punktaf-
gifter.
DK Konfekture anfører, at markedet for slik og chokolade er styret af prispunkter, hvil-
ket indebærer, at industrien selv må bære afgiften, idet det ikke er muligt at overvælte den
på forbrugerne ved at lade prisen stige. Branchen har dog forsøgt at imødegå dette ved at
producere mindre pakningsstørrelser. Samtidig anfører DK Konfekture, at den illegale
handel med slik og chokolade er steget fra 4 mio. kg i 2009 til 15 mio. kg i 2015. En del af
denne stigning skyldes dog også en stigende efterspørgsel efter bland-selv slik.
DK Konfekture skriver, at afgiften på chokolade- og sukkervarer i Danmark er undtaget
for EU-reglerne, men at denne undtagelse blev givet ved et afgiftsniveau på 14,20 kr. pr.
kg og ikke det gældende afgiftsniveau på 25,97 kr. pr. kg eller 27,39 kr. pr. kg, som afgif-
ten forhøjes til i januar 2018. De henviser endvidere til Finland, som har fået et pålæg fra
EU-Kommissionen om at afskaffe deres sukkerafgift, idet den er konkurrenceforvriden-
de.
DK konfekture efterlyser en tilbagerulning af de sidste to afgiftsforhøjelser samt den
planlagte afgiftsforhøjelse i januar 2018.
Skatteministeriets bemærkninger:
Både den tidligere og den forrige regering har gennemført flere forhøjelser af afgiften på
chokolade- og sukkervarer siden 2009. Som en del af Forårspakke 2.0 blev afgiften diffe-
rentieret, således at afgiftssatsen for sukkerfri produkter (højest 0,5 g sukker pr. 100 g)
forblev uændret, mens afgiftssatsen for sukkerholdige produkter, som udgør langt stør-
stedelen af grundlaget, blev forhøjet med 25 pct. i januar 2010. I januar 2012 blev afgiften
forhøjet med over 30 pct. til 23,75 kr. i forbindelse med finanslovsaftalen for 2012. Som
en del af aftalen om en skattereform i sommeren 2012 blev det vedtaget at indeksere
afgiften frem til 2020. Indekseringen gennemføres ved en række diskretionære forhøjelser
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 22/3-16 fra Dan Kongsted, DK Konfekture, til skatteministeren
1623099_0003.png
i 2013, 2015 og 2018, hvor afgiften er/bliver forhøjet med henholdsvis ca. 3,5 pct., ca. 5,5
pct. og ca. 5,5 pct. De diskretionære forhøjelser svarer til årlige forhøjelser på 1,8 pct. pr.
år og har til hensigt at sikre, at afgiftens realværdi ikke udhules i takt med prisudviklingen.
Formålet med de forskellige afgiftsforhøjelser siden 2009 har dels været et ønske om at
forbedre folkesundheden og dels et ønske om at tilvejebringe finansiering til andre initia-
tiver. Indtægten fra afgiften (inkl. dæknings- og råstofafgift) er i perioden steget fra 1.329
mio. kr. i 2009 til 2.405 mio. kr. i 2015, svarende til en stigning på godt 80 pct.
Skatteministeriet kan bekræfte, at der ikke er afgift på slik og chokolade i hverken Sverige
eller Tyskland, og at der i disse lande ligeledes er nedsat moms på denne type varer.
Sammenholdt med det stigende afgiftsniveau i Danmark medfører det en øget tilskyndel-
se til at grænsehandle slik og chokolade i vores nabolande og en øget tilskyndelse til illegal
handel med slik og chokolade. Skatteministeriets seneste grænsehandelsrapport (Status
over grænsehandel 2014) viste da også, at både den legale og den illegale grænsehandel
med slik og chokolade har været stigende i de senere år. Ligeledes viste SKATs redegørel-
se af 14. marts 2015 vedr. illegal handel med chokolade- og sukkervarer (SAU Alm. del
Bilag 148), at det er forøget. Derfor vil SKAT målrette kontrollen yderligere i 2016, og
regeringen undersøger muligheden for at skærpe straf- og sanktionsniveauet blandt andet
i form af højere bøder for illegal handel og indførsel af chokolade- og sukkervarer.
Når DK Konfekture skriver, at virksomheden selv må bære hele afgiften, idet de som
følge af ”prispunkter” ikke har mulighed for at overvælte afgiften på forbrugerne. Virk-
somheden oplyser dog samtidig, at de har reduceret pakningsstørrelserne. En mindre
pakningsstørrelse til samme pris som inden afgiftsforhøjelsen kan ses på lige fod med en
prisstigning for uændret pakkestørrelse og tyder netop på, at afgiften overvæltes på for-
brugeren. Det skal understreges, at det i forbindelse med afgifts- og skattepolitiske æn-
dringer som hovedregel lægges til grund, at afgifter mv. på sigt overvæltes i forbrugerpri-
serne og dermed bæres af forbrugerne. Det understøttes generelt af såvel økonomisk teori
som empiriske undersøgelser og skal ses i lyset af, at lavere indtjening som følge af højere
afgifter i lidt længere perspektiv vil flytte arbejdskraft og kapital til andre erhverv.
Afgiften på chokolade- og sukkervarer (inkl. dækningsafgift og råstofafgift) er ikke undta-
get fra den EU-retlige regulering. Affattelsen af afgiften skal således være i overensstem-
melse med EU-retten herunder statsstøttereglerne. Det bemærkes hertil, at satsændringer
alene skal notificeres efter statsstøttereglerne, såfremt ændringerne indeholder statsstøtte-
elementer. Satsændringerne i afgiften på chokolade- og sukkervarer indeholder ikke stats-
støtteelementer. Det er ikke relevant at sammenligne den finske sukkerafgift, som blev
indført i 2011, med den danske afgift på chokolade- og sukkervarer, bl.a. fordi afgræns-
ningen af det afgiftspligtige vareområde er vidt forskellig i de to love. Det er bl.a. af-
grænsningen i den finske model, hvor det afgiftspligtige vareområde er defineret ud fra
toldtarifkoder, som Kommissionen har kritiseret samt det forhold, at formålet med loven
var at tilvejebringe et merprovenu og ikke fx sundhedshensyn.
Tilbagerulning af de seneste to forhøjelser samt den planlagte forhøjelse i 2018 vil inde-
bære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd i størrelsesordenen 200 mio. kr., sva-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 22/3-16 fra Dan Kongsted, DK Konfekture, til skatteministeren
1623099_0004.png
rende omtrent til det forventede merprovenu i forbindelse med indekseringen af afgiften
på chokolade- og sukkervarer (inkl. dæknings- og råstofafgift).
Side 4 af 4