Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1655719_0001.png
4. august 2016
J.nr. 16-0467769
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 301 af 21. marts 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om, meromkostninger fordelt på landets kommuner og regioner som følge af RV's forslag vedr. ejendomsværdiskatten og grundskylden, til skatteministeren
1655719_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvad Radikale Venstres forslag om, at ejen-
domsværdiskatten og grundskylden efter år 2020 skal følge lønudviklingen, betyder for en
gennemsnitlig husejer i meromkostninger fordelt på landets kommuner og regioner?
Svar
Der er en bred politisk aftale om, at skattestoppet for ejendomsværdiskat fastholdes frem
til 2020. Samtidig er der loft over den årlige stigning i grundskylden for den enkelte ejen-
dom i kraft af stigningsbegrænsningsreglen.
Der er endnu ikke taget politisk stilling til, hvordan ejendomsbeskatningen skal indrettes
efter 2020, men i de mellemfristede fremskrivninger (2020-planen mv.) er det beregnings-
teknisk forudsat, at provenuet fra ejendomsskatterne (ejendomsværdiskat og grundskyld
mv.) følger udviklingen i nominelt BNP efter 2020.
Det baserer sig på en forudsætning om, at ejendoms- og grundværdierne (og dermed også
bygningsværdierne) ligeledes udvikler sig i takt med nominelt BNP efter 2020. Udviklin-
gen i ejendoms- og grundværdierne er en funktion af udviklingen i priserne på ejendom-
me (gennemsnitspris pr. m2) og priserne på grunde samt udviklingen i mængderne af
grunde og ejendomme. Sidstnævnte dækker over udviklingen i gennemsnitlig kvalitet af
ejendomme (herunder gennemsnitlig størrelse), antallet af ejendomme samt mængden af
beboelsesgrunde (omlægning fra produktionsjord til boligbenyttelse), da beboelsesgrunde
er væsentligt højere beskattet end produktionsjord.
Samlet set indebærer de beregningstekniske forudsætninger, at ejendomspriserne udvikler
sig lidt langsommere end BNP, da priserne på bygninger forudsættes at følge udviklingen
i byggeomkostningerne, der forudsættes at udvikle sig lidt langsommere end BNP. End-
videre forudsættes lønningerne at udvikle sig omtrent på linje med BNP pr. beskæftiget.
En nærmere vurdering af Radikale Venstres (RV) forslag er vanskelig, da forslaget er
meget overordnet beskrevet. Det bemærkes desuden, at RV’s forslag kun forholder sig til
ejendomsskatten for boligejere og ikke til ejendomsskatten for andre typer af ejendomme,
herunder erhvervsejendomme og lejeboliger. Følgende fremgår af radikale.dk:
”Derfor foreslår vi nu, at vi efter 2020, hvor den nuværende boligskatteaftale udløber, lader boligskatter-
ne – både ejendomsværdiskat og grundskyld – følge lønudviklingen. Hverken mere eller mindre. Samtidig
skal vi selvfølgelig sikre et ordentligt ejendomsvurderingssystem, hvor klager bliver taget alvorligt og værdi-
er fastsat korrekt… Vi vil give boligejerne sikkerhed for, at de altid betaler samme andel af deres løn i
boligskat.”
Det lægges til grund for besvarelsen, at forslaget indebærer, at boligskatterne maksimalt
kan stige med lønudviklingen, men at boligskatterne godt kan stige langsommere, hvis
vurderingerne stiger langsommere end lønudviklingen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om, meromkostninger fordelt på landets kommuner og regioner som følge af RV's forslag vedr. ejendomsværdiskatten og grundskylden, til skatteministeren
1655719_0003.png
Den samlede provenuvirkning af forslaget afhænger således af, i hvilket omfang (dele af)
boligmarkedet oplever en udvikling i boligpriserne, der er langsommere end lønudviklin-
gen. Fx hvis boligpriserne udvikler sig forskelligt i forskellige dele af landet.
Hvis boligpriserne for
alle
boligejere følger lønudviklingen, vil forslaget indebære et højere
provenu end forudsat i de mellemfristende fremskrivninger, og dermed medføre en høje-
re gennemsnitlig ejendomsbeskatning pr. boligejer end forudsat i den mellemfristede
fremskrivning (idet de forudsatte mængdestigninger isoleret set øger provenuet). Det
skyldes som nævnt, at ejendomsskatteprovenuet både kan henføres til prisudviklingen og
mængdeudviklingen.
Hvis der omvendt er forskellig boligprisudvikling på tværs af landet, vil provenuet fra
forslaget omvendt kunne udvikle sig langsommere end forudsat i de mellemfristede frem-
skrivninger, og dermed en lavere gennemsnitlig ejendomsbeskatning pr. boligejer end
forudsat i den mellemfristede fremskrivning. Den konkrete vurdering besværliggøres af,
at mængdestigningerne også her påvirker det samlede provenu.
Dertil kommer, at opdelingen af virkningerne på regioner og kommuner kræver bereg-
ningstekniske antagelser om den fremtidige udvikling i ejendoms- og grundpriser, herun-
der evt. regional divergens i ejendomspriserne, samt lønudviklingen på tværs af regioner.
Afhængig af disse antagelser vil man kunne komme frem til forskellige vurderinger.
I nedenstående stiliseret regneeksempel illustreres betydningen af, at udviklingen i de
regionale ejendomsvurderinger kan afvige fra den gennemsnitlige lønudvikling. Der er til
beregningen anvendt følgende antagelser:
Beskatningsgrundlaget for en bolig kan højst stige med den landsgennemsnitlige frem-
tidige lønstigningstakt, som er forudsat til ca. 3 pct. årligt.
Der tages udgangspunkt i en ejendom med en ejendomsvurdering på 2 mio. kr. og en
grundvurdering på 660.000 kr. (1/3 af ejendomsvurderingen) i år 0.
Ejendoms- og grundværdier (og dermed vurderingerne) udvikler sig med samme pro-
centvise stigningstakt, dvs. at bygningsværdierne også udvikler i samme takt.
Det forudsættes endvidere, at der betales 1 pct. af ejendomsværdien i ejendomsværdi-
skat (den formelle sats i det nuværende beskatningssystem) og 25 promille af grund-
værdien i grundskyld (svarende til den aktuelle, formelle gennemsnitlige grundskylds-
promille).
Der er i den nedenstående vurdering set bort fra skattestop for ejendomsværdiskatten
og stigningsbegrænsningsreglen for grundskyld.
I områder af landet, hvor boligpriserne stiger langsommere end de landsgennemsnitlige
lønninger, vil et system, hvor ejendomsskaterne stiger i takt med de konkrete vurderinger
af ejendomme og grunde (under de givne forudsætninger), medføre samme ejendoms-
skatter. I områder af landet, hvor boligpriserne stiger hurtigere end de landsgennemsnitli-
ge lønninger, vil et beskatningssystem, hvor beskatningen højst kan stige med lønudvik-
lingen (under de givne forudsætninger) medføre lavere ejendomsskatter end et system,
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om, meromkostninger fordelt på landets kommuner og regioner som følge af RV's forslag vedr. ejendomsværdiskatten og grundskylden, til skatteministeren
1655719_0004.png
hvor der sker beskatning på baggrund af konkrete vurderinger af ejendomme og grunde,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Regneeksempel: Forskel i ejendomsskatterne mellem de to beskatningsmodeller
Region med
lav værdi-
stigning
(1 pct. årligt)
Region
med middel
værdistig-
ning
(3 pct. årligt)
Region med
høj værdi-
stigning
(5 pct. årligt)
Ejendomsvurderinger år 0
Ejendomsvurderinger år 2
Ejendomsvurderinger år 6
Ejendomsskatter år 2 (ejendomsskatter følger
ejendomsvurderingerne)
Ejendomsskatter år 2 (ejendomsskatter kan højst
stige med lønudviklingen på forudsat 3 pct. årligt)
Besparelse på ejendomsskatter, år 2, hvis ejen-
domsskatterne højst kan stige med lønudviklingen
Ejendomsskatter år 6 (ejendomsskatter følger
ejendomsvurderingerne)
Ejendomsskatter år 6 (ejendomsskatter kan højst
stige med lønudviklingen på forudsat 3 pct. årligt)
Besparelse på ejendomsskatter, år 6, hvis ejen-
domsskatterne højst kan stige med lønudviklingen
---------------------- kr. ---------------------
2.000.000
2.000.000
2.000.000
2.040.200
2.123.000
2.121.800
2.388.100
2.205.000
2.680.200
37.400
37.400
38.900
38.900
40.400
38.900
0
0
1.500
74.300
74.300
83.600
83.600
93.800
83.600
0
0
10.200
Anm.: Der er set bort fra skattestop på ejendomsværdiskatten samt stigningsbegrænsning på grundskylden. Beløbene er opgjort i årets priser.
Der udarbejdes nye vurderinger hvert andet år – derfor er virkningerne opgjort i år 2 og år 6.
Med ovenstående forudsætninger vil de samlede ejendomsskatter formentlig vokse lang-
sommere end forudsat i de mellemfristede fremskrivninger, da det forudsættes, at ejen-
domsskatterne for den konkrete bolig godt kan stige langsommere end lønningerne (og
nominelt BNP), men ikke hurtigere.
Side 4 af 4