Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1626597_0001.png
28. april 2016
J.nr. 16-0369068
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 288 af 18. marts 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at hæve afgiften på væddemål og online kasinoer fra 20 pct. til 25 pct., og om dette vil være muligt inden for EU-lovgivningen på området, til skatteministeren
1626597_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at hæve afgiften på
væddemål og online kasinoer fra 20 pct. til 25 pct., og om dette vil være muligt inden for
EU-lovgivningen på området.
Svar
I ”Aftalen
om delvis liberalisering af spilmarkedet”
af februar 2010 blev aftaleparterne enige om
at gennemføre en lovgivning vedrørende en reguleret, delvis liberalisering af det danske
spilmarked, hvor det blev besluttet at liberalisere markedet for væddemål og onlinekasino.
Lovgivningen trådte i kraft 1. januar 2012.
Ved den delvise liberalisering af det danske spillemarked blev der indført en lavere afgifts-
sats på væddemål og onlinekasino sammenlignet med afgiften på landbaserede kasinoer
og spilleautomater. Dette blev anmeldt til Kommissionen efter statsstøttereglerne.
Kommissionen konkluderede i C 25/2010, at en lov, der liberaliserer spilmarkedet i
Danmark og samtidig indfører lavere afgifter for onlinekasinoer end for landbaserede
kasinoer, er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Godkendelsen blev begrundet
med, at liberaliseringens positive virkninger mere end opvejer eventuelle konkurrencefor-
drejninger.
Afgiften på væddemål og onlinekasino blev således fastsat til 20 pct. af BSI (bruttospille-
indtægten – dvs. indsats fratrukket gevinster) under hensyntagen til, at det liberaliserede
marked skulle være attraktivt for udenlandske spiludbydere, således at de ville ansøge om
en tilladelse til at udbyde væddemålsspil (ekskl. væddemål på heste- og hundevæddeløb)
og onlinekasinospil i Danmark.
Ved liberaliseringen blev det forudsat, at der ville blive et øget udbud af væddemål og
onlinekasino med dansk tilladelse. Som følge heraf blev det forventet, at danskernes spil
på væddemål og onlinekasinospil i højere grad ville foregå på lovlige og regulerede hjem-
mesider med dansk tilladelse, fremfor på uregulerede og ulovlige hjemmesider uden dansk
tilladelse. Derved omfattes spillet af danske regler for bl.a. tilsyn og afgift svarende til
tilsvarende spil udbudt af fx Danske Spil.
En afgiftsstigning på væddemål og onlinekasino til 25 pct. af BSI’en vil fordre en dialog
med Kommissionen, hvor Kommissionen vil skulle afveje de forskellige hensyn bag af-
giftssatsen.
En afgiftsstigning fra 20 pct. til 25 pct. af BSI med virkning fra 1. januar 2017 skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på 145 mio. kr. og et umiddelbart merprovenu efter
tilbageløb på 110 mio. kr. i 2017,
jf. tabel 1.
Der er i besvarelsen lagt til grund, at afgifts-
stigningen ikke medfører substitution til andre spil, mindsket spil eller øget spil hos udby-
dere uden dansk tilladelse.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at hæve afgiften på væddemål og online kasinoer fra 20 pct. til 25 pct., og om dette vil være muligt inden for EU-lovgivningen på området, til skatteministeren
1626597_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afgiftsstigning fra 20 pct. til 25 pct. af BSI’en for
væddemål og online kasino
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Kilde: Skatteministeriet
2017
145
110
2018
145
110
2019
145
110
2020
145
110
Varigt
145
110
Side 3 af 3