Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1616209_0001.png
4. april 2016
J.nr. 16-0322601
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 279 af 8. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at oplyse effekten af at beskæftigelsesfradraget øges, til skatteministeren
1616209_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse effekten af, at:
1. Beskæftigelsesfradraget øges med 1 procentpoint til 11,65 pct. i 2022, og det maksimale
beskæftigelsesfradrag reduceres, så tiltaget er provenuneutralt efter adfærd og tilbageløb i
2022.
2. Beskæftigelsesfradraget øges med 2 procentpoint til 12,65 pct. i 2022, og det maksimale
beskæftigelsesfradrag reduceres, så tiltaget er provenuneutralt efter adfærd og tilbageløb i
2022.
3. Beskæftigelsesfradraget øges med 4 procentpoint til 14,65 pct. i 2022, og det maksimale
beskæftigelsesfradrag reduceres, så tiltaget er provenuneutralt efter adfærd og tilbageløb i
2022.
For alle tre tiltag bedes ministeren angive det nye maksimale beskæftigelsesfradrag samt
det umiddelbare provenu fra tiltaget.
Endvidere bedes ministeren angive, hvorledes henholdsvis time- og deltagelseseffekten
skønnes at påvirke den offentlige saldo, BNP og arbejdsudbuddet opgjort i antallet af
fuldtidsbeskæftigede.
Svar
Beskæftigelsesfradraget beregnes på baggrund af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget
med fradrag for indskud til pensionsordninger. I 2016 udgør beskæftigelsesfradraget 8,3
pct. af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget, dog højest 28.000 kr. Når 2012-
skattereformen er fuldt indfaset i 2022, vil beskæftigelsesfradraget udgøre 10,65 pct. af
grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget, dog højest 35.800 kr. (2016-niveau).
Det maksimale fradrag for beskæftigelsesfradraget opnås ved en arbejdsindkomst på ca.
336.000 kr.
Det skønnes, at en forhøjelse af satsen med 1 pct.-point fra 10,65 pct. til 11,65 pct. (2022-
regler) samt en reduktion af det maksimale beskæftigelsesfradrag fra 35.800 kr. til 33.800
kr. vil være omtrent provenuneutral efter tilbageløb og adfærd. Den umiddelbare prove-
nuvirkning skønnes til et merprovenu på ca. 260 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Omlægningen skønnes at medføre en reduktion af arbejdsudbuddet (og på sigt en tilsva-
rende effekt på beskæftigelsen) på i størrelsesordenen 1.100 fuldtidspersoner, svarende til
et afledt mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. Den overvejende del af arbejdsudbuddet
skyldes en negativ timeeffekt, der især kan henføres til, at indkomsten for det maksimale
beskæftigelsesfradrag reduceres fra ca. 336.000 kr. til ca. 290.000 kr. Personer med en
arbejdsindkomst i dette interval vil få en højere marginalskat.
Endelig skønnes reduktionen af arbejdsudbuddet at reducere produktionen med skøns-
mæssigt 0,8 mia. kr. målt ved strukturelt BNP, hvilket hovedsageligt kan henføres til den
negative timeeffekt.
Tabellen viser endvidere konsekvenserne af en tilsvarende forhøjelse af satsen for beskæf-
tigelsesfradraget med 2 og 4 pct.-point.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om at oplyse effekten af at beskæftigelsesfradraget øges, til skatteministeren
1616209_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af en provenuneutral omlægning af beskæftigelsesfradraget (2022-regler i
2016-niveau)
Forhøjelse Forhøjelse Forhøjelse
Gældende af sats med af sats med af sats med
regler
1 pct.-point 2 pct.-point 4 pct.-point
Sats (pct.)
Maksimalt beskæftigelsesfradrag (kr.)
Indkomst ved maksimalt fradrag (kr.)
Umiddelbar provenuvirkning (mio. kr.)
Provenu efter tilbageløb (mio. kr.)
Dynamisk provenu (mio. kr.)
- heraf timeeffekt (mio. kr.)
- heraf deltagelseseffekt (mio. kr.)
Provenu efter tilbageløb og adfærd (mio. kr.)
BNP-effekt (mia. kr.)
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
- heraf timeeffekt
- heraf deltagelseseffekt
10,65
35.800
336.200
11,65
33.800
290.100
260
200
-200
-225
25
0
-0,8
-1.100
-1.200
100
12,65
32.700
258.500
420
320
-305
-325
20
15
-1,2
-1.700
-1.800
100
14,65
31.500
215.000
550
420
-410
-400
-10
10
-1,5
-2.200
-2.200
0
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen
Side 3 af 3