Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1616442_0001.png
4. april 2016
J.nr. 16-0316665
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 7. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at redegøre for omfanget af de omstridte cum/ex-handler samt redegøre for deres lovlighed, jf. Børsens artikel Svindelmistænkt finansmand: Vi hev 9 mia. ud af Skat lovligt – jeg er syndebuk bragt den 4. marts 2016, til skatteministeren
1616442_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for omfanget af de omstridte cum/ex-handler samt redegøre for
deres lovlighed, jf. Børsens artikel ”Svindelmistænkt finansmand: Vi hev 9 mia. ud af Skat
lovligt – jeg er syndebuk” bragt den 4. marts 2016.
Svar
Skatteministeriet er ikke bekendt med, om de såkaldte cum/ex-handler, som er kendt fra
Tyskland, er foretaget i forbindelse med aktier i danske selskaber. Jeg kan imidlertid oply-
se, at det vil være i strid med gældende ret, hvis der sker refusion flere gange for samme
indeholdte udbytteskat. Det er alene den retmæssige ejer, der er skattepligtig af udbyttet
og dermed berettiget til refusion af indeholdt udbytteskat. Jeg kan i den forbindelse hen-
vise til besvarelsen af SAU alm. del spm. 68 (2014-15, 2. samling).
Den meget alvorlige sag, som bl.a. er gengivet i Børsen den 4. marts 2016, bliver efterfor-
sket af SØIK, og jeg kan ikke kommentere på efterforskningen. Overordnet kan jeg dog
sige, at der er tale om et særdeles komplekst område, og at skattemyndighederne i stigen-
de grad oplever udfordringer med organiseret svindel på tværs af landegrænser. Det er
også derfor, at SKAT i sin kontrolplan for 2016 har stort fokus på netop organiseret
økonomisk kriminalitet.
Herudover kan jeg oplyse, at der som led i regeringens handlingsplan ”SKAT ud af kri-
sen” er nedsat en tværfaglig og tværministeriel arbejdsgruppe, der generelt skal sikre, at
lovgivningen på udbytteområdet er robust og tidssvarende. Formålet er at finde en model
for lovgivning, der fremover kan udgøre et effektivt værn mod uretmæssige ansøgninger
om udbytterefusion.
Det er desuden en høj prioritet, at det løbende vurderes, om skattereglerne i relation til
udbyttebeskatning er tilstrækkeligt robuste. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Skattemi-
nisteriet den 23. februar 2016 fremsatte et lovforslag (L 123), som bl.a. lukker to skatte-
huller på investeringsinstitutområdet. Det er således konstateret, at der er to huller som
bevirker, at udbytteskattereglerne ikke er tilstrækkeligt robuste. Hullerne har ikke nogen
relation til udbytterefusion, men der er mulighed for, at udenlandske investorer kan kon-
vertere ellers skattepligtige udbytter til skattefri avancer. Jeg henviser i den sammenhæng
til Skatteministeriets oversendelsesbrev til Skatteudvalget i forbindelse med fremsættelsen
af lovforslaget (L 123 bilag 1).
Side 2 af 2