Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1609150_0001.png
2. marts 2016
J.nr. 16-0048942
Indsats
Samrådsspørgsmål O
- Tale til besvarelse af spørgsmål O den 3. marts 2016
[Spørgsmål
O]
Ministeren bedes oplyse sine politiske ønsker for
indsatsområdet i SKAT, samt uddybe hvilke kon-
krete initiativer ministeren vil tage, for at begrænse
momssvindel som afdækket i bl.a. DR’s dokumen-
tarserie ”Sådan svindles Danmark”.
[Indledning]
Tak for spørgsmålet. Lad mig – som ved sidste sam-
råd – understrege, at jeg som skatteminister naturlig-
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0002.png
vis ikke kan acceptere, at organiserede kriminelle ud-
nytter det danske skattesystem til at svindle og be-
drage.
Som jeg også sagde på sidste samråd, er det dog vig-
tigt at understrege, at det er naivt at tro, at vi helt kan
undgå svig og svindel. Dem, der vil udnytte systemet
til at svindle, vil hele tiden finde nye måder at gøre
det på, og vi må konstant tilpasse vores indsats og
system for at kunne følge med.
Side 2 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0003.png
[SKATs
økonomi]
Svindlen med moms og afgifter blev på sidste samråd
om samme emne i høj grad brugt som anledning til
at argumentere for flere ressourcer til SKAT.
Jeg vil gerne her i Skatteudvalget tilkendegive, at jeg
meget gerne vil drøfte med partierne, om vi kan finde
eventuelle ekstra midler til SKAT. Regeringen for-
holder sig løbende til niveauet for ressourcer til
SKAT givet de opgaver og udfordringer, der er. Og
SKAT forholder sig hele tiden til behovene og om-
prioriterer løbende internt ud fra det.
Jeg synes, man skal være varsom med at afsætte flere
ressourcer til SKAT, udelukkende fordi en ny sag er
Side 3 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0004.png
i fokus i medierne. For pengene skal jo komme et
sted fra, eftersom de ikke vokser på træerne. Så hvor
er det, at vi skal spare? Skulle vi for eksempel ompri-
oritere de midler, der er afsat til social dumping og
skattely?
Som jeg nævnte på forrige samråd, er jeg i øvrigt hel-
ler ikke enig i, at flere ressourcer til SKATs indsats-
afdeling og mere kontrol løser problemet med svig
og svindel med et snuptag. Det er vigtigere at kon-
trollere målrettet ud fra væsentlighed og risiko end at
kontrollere bredt og tilfældigt. Det er netop den risi-
kobaserede tilgang, SKAT allerede har i dag og hele
tiden forfiner. Men det vender jeg tilbage til.
Side 4 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0005.png
Det leder mig frem til at besvare det stillede spørgs-
mål mere konkret.
[Besvarelse
af spørgsmål O]
I samrådsspørgsmålet spørges der til mine politiske
ønsker for indsatsområdet i SKAT, samt hvilke initi-
ativer jeg vil tage for at begrænse momssvindel.
Lad mig starte med at sige, at jeg anser det som
min opgave som skatteminister at fastsætte den
politiske retning og ramme for SKAT. Det gør jeg
på et overordnet niveau – ikke ved at detailstyre
ressourcer til specifikke områder eller projekter.
Side 5 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0006.png
Det bør være sådan, at SKATs ledelse har ansvar
for at finde ud af, hvordan de prioriterer deres
ressourcer bedst muligt inden for den politisk
fastsatte ramme. Det er et meget vigtigt princip.
Og sådan
bør
det være, for jeg er skatteminister,
ikke skatteforvalter eller skatteadministrator.
Som minister skal jeg til gengæld holde SKATs le-
delse op på, at de lever op til de fastsatte mål.
[Værdipolitiske
mål og konkrete ønsker]
Med det in mente vil jeg meget gerne dele nogle af
mine politiske mål og mere konkrete ønsker for
SKATs kontrolindsats. Og det er noget, jeg meget
gerne løbende vil diskutere med udvalget.
Side 6 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0007.png
[1.
Retssikkerhed]
For det første sætter jeg retssikkerheden i højsæ-
det – også, og måske særligt, på indsatsområdet.
Det handler i bund og grund om, hvad alminde-
lige mennesker forstår som ret og rimeligt.
Det er derfor mit ønske, at der er en sammenhæng
mellem SKATs metoder og værktøjer og den pro-
blemstilling, de skal løse, og den indgriben over
for helt almindelige borgere og virksomheder,
som de medfører. Det er eksempelvis kun ret og
rimeligt, at hr. og fru Danmark ikke kan blive ge-
neret af SKAT i deres egen baghave.
Side 7 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0008.png
[2.
Strukturelle løsninger]
For det andet er det vigtigt at tænke strategisk og
langsigtet og ikke forfalde til hurtige hovsa-løsnin-
ger, hver gang der opstår en sag i medierne. For vi
politikere skal sætte langsigtede og objektive mål,
som SKAT så skal leve op til. Det handler om det
lange seje træk i den rigtige retning.
Jeg ønsker derfor i højere grad strukturelle løsnin-
ger til at nedbringe skatte- og momsgabet. På al-
mindeligt dansk betyder det, at jeg mener, at det
ikke kun handler om at kradse så mange penge ind
som muligt her og nu, men
varigt
at sikre en høj
regelefterlevelse og begrænse muligheden for
Side 8 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0009.png
overhovedet at kunne snyde. Det handler om æn-
dringer i strukturerne for skatteopkrævningen, fx
lovændringer, digitale angivelser og tredjepart-
sindsberetninger.
Personområdet er et godt eksempel på, hvordan det
er lykkedes at skabe en meget høj regelefterlevelse
og næsten fjerne skattegabet ved at fokusere på
strukturelle løsninger. Brugen af tredjepartsindbe-
retninger og feltlåsning på selvangivelsen har med-
virket til, at hele 99,7 pct. af den retmæssige skat an-
gives korrekt.
[3.
Målrettede løsninger]
Side 9 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0010.png
Når strukturelle løsninger ikke er mulige på kort
sigt, synes jeg for det tredje, at borgere og virk-
somheder skal tilgås målrettet ud fra den situation,
de er i. Det vil sige med skatteyderen i centrum.
Jeg tror grundlæggende på, at de fleste borgere og
virksomheder gerne vil betale den korrekte skat og
moms. Det viser SKATs undersøgelser af regelef-
terlevelse – de såkaldte complianceundersøgelser
– jo også. Disse borgere og virksomheder skal så
behandles derefter. Det kunne fx være gennem
nudging, mere vejledning eller bedre digitale løs-
ninger snarere end med kontrol.
Side 10 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0011.png
Men der er selvfølgelig også en lille gruppe svind-
lere, som bevidst snyder og ødelægger det for de
andre. De skal også behandles derefter. Det kunne
fx være med intelligent kontrol, som øger sand-
synligheden for at finde svindlerne. Og så skal de
efterfølgende straffes. Det vil også medføre en
større retssikkerhedsfølelse for de lovlydige.
Det er dén afvejning af, hvad der er det bedste
værktøj i den konkrete situation, som er så afgø-
rende. Det er eksempelvis værd at bemærke, at den
meget høje regelefterlevelse på personområdet
ikke
er opnået gennem massiv kontrol men netop gen-
nem bedre alternativer, fx strukturelle løsninger.
Side 11 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0012.png
Jeg ønsker derfor, at der sættes ”blødt” ind over
for de mange, der gerne vil efterleve reglerne, og
hårdt ind over for de få, der ikke vil. Det er således
også mit ønske, at SKAT bliver endnu bedre til at
udsøge og målrette
kontrolindsatsen
mod dem, som
bevidst snyder.
[Ministerens
initiativer]
Det leder mig frem til spørgsmålets andet punkt om
de konkrete initiativer, jeg som minister vil tage for
at begrænse momssvindel.
Jeg præsenterede jo fire konkrete initiativer på for-
rige samrådsmøde d. 29. januar 2016.
Side 12 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0013.png
Det drejede sig konkret om:
1)
At styrke samarbejdet mellem relevante myn-
digheder og dialogen med brancheorganisati-
onerne.
Derfor har jeg nedsat en tværministeriel ar-
bejdsgruppe, der skal gennemføre et service-
eftersyn af det eksisterende myndighedssam-
arbejde og udarbejde forslag til, hvordan ind-
satsen kan styrkes på tværs af myndighederne.
Det kunne eksempelvis være at øge viden- og
datadelingen, skabe mere sammenhængende
Side 13 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0014.png
processer eller forbedre den løbende koordi-
nering og prioritering af aktiviteter. Og bran-
cheorganisationerne inddrages i relevant om-
fang. Arbejdsgruppen forventes at afrappor-
tere i efteråret 2016.
2)
At arbejde aktivt i EU-regi og på tværs af lan-
degrænser, fx på baggrund af EU-Kommissi-
onens handlingsplan om moms- og afgifts-
svindel.
Her afventer vi fortsat EU-Kommissionens
udspil, som forventes i løbet af marts.
Side 14 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0015.png
3)
At SKAT hele tiden prioriterer sine ressour-
cer dér, hvor der er størst udfordringer.
Her er oprettelsen af to nye enheder i SKAT,
herunder en antisvindel-enhed, samt SKATs
fortsatte fokus på svindelområdet i Kontrol-
aktivitetsplanen for 2016, som offentliggøres
i dag, netop udtryk for en sådan prioritering.
4)
At Skatteministeriets Interne Revision foreta-
ger et serviceeftersyn af SKATs kontrol med
moms- og afgiftssvindel, som skal være afslut-
tet til sommer.
Side 15 af 16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 3. marts 2016 om svindel med moms og punktafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål O, til skatteministeren
1609150_0016.png
De fire initiativer skal – sammen med den eksiste-
rende omfattende og målrettede indsats på området
– bidrage til at dæmme op for svindel med moms og
afgifter. Jeg vil naturligvis holde udvalget orienteret
om resultaterne.
[Afslutning]
Jeg vil afslutningsvist blot gentage, at jeg har fokus
på dette område og vil følge op, således at der er tillid
til SKATs kontrolindsats på området.
Side 16 af 16