Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1609914_0001.png
14. marts 2016
J.nr. 16-0276129
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 271 af 1. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om at redegøre for, hvad det årlige merprovenu ville være, hvis udligningsskatten blev hævet til 6 procent, til skatteministeren
1609914_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad det årlige merprovenu ville være, hvis udligningsskat-
ten blev hævet til 6 procent?
Svar
Som led i 2009-skattereformen blev der fra 2011 indført en udligningsskat på store pensi-
onsudbetalinger. Det skal ses i lyset af, at 2009-skattereformens afskaffelse af mellemskat-
ten og reduktion af bundskattesatsen medførte en markant nedsættelse af den højeste
marginalskat, herunder også for udbetalinger af eksisterende pensionsordninger, der var
fradraget med højere marginalskat. Nedsættelsen af marginalskatten var større end udlig-
ningsskatten, således at der samlet set blev tale om en reduktion af marginalskatten for
store pensionsudbetalinger.
Udligningsskatten er midlertidig og opkræves fra 2011 til 2019. Fra 2011 til 2014 var sat-
sen på 6 pct. Fra og med 2015 udfases udligningsskatten med 1 pct.-point årligt. Udlig-
ningsskatten er dermed helt bortfaldet i 2020. Udfasningsprofilen er fastsat under hensyn-
tagen til, at udligningsskatten så vidt muligt skal pålægges opsparing foretaget før 2009-
skattereformen og så vidt muligt ikke opsparing foretaget efter 2009-skattereformen.
I 2016 udgør udligningsskatten 4 pct. af indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger, der
overstiger 379.900 kr. For ægtefæller er der overførselsret af en del af et eventuelt uudnyt-
tet bundfradrag. Udnytter den ene ægtefælle ikke sit bundfradrag, kan der således overfø-
res op til et beløb på 126.700 kr. af bundfradraget til den anden ægtefælle.
Det skønnes, at en forøgelse af satsen for udligningsskatten til 6 pct. vil medføre et umid-
delbart merprovenu på ca. 145 mio. kr. i 2017 (2016-niveau),
jf. tabel 1.
Det er forudsat, at
satsen ikke ændres i indeværende indkomstår. Da udligningsskatten udfases frem mod
udgangen af 2019, stiger det årlige merprovenu ved en forhøjelse af satsen for udlignings-
skatten i tilsvarende periode.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse af sats for udligningsskatten til 6 pct.
Mio. kr. (2016-niveau)
Umiddelbart merprovenu
2017
145
2018
200
2019
250
Kilde: Forudsætninger i overensstemmelse med Økonomisk Redegørelse, december 2015, samt egne beregninger.
Den årlige varige virkning skønnes til op mod 10 mio. kr. og ca. 5 mio. kr. efter automa-
tisk tilbageløb på moms og afgifter (2016-niveau).
Hvis udligningsskatten videreføres med en sats på 6 pct. fra 2020 og frem, skønnes det at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 300 mio. kr. årligt (2016-niveau).
Side 2 af 2